Arctic cat F7 -03 startar ej! hjälp

Bränsle

Välkänd medlem
20 nov 2010
328
0
16
Hej,

köpte en F7a i höstas och provade den igår första gången på snö, gick hur fint som helst. Sen idag skulle jag köra för det har snöat massor, gick ut och o röck igång den på 2a draget och lät stå ett tag kanske 2-3 minuter gick till den igen för ja hörde att den stod typ o hosta o hade lågt varv liksom, varvräknarn på displayen såg konstig ut(typ 4 8or eller nåt sånt) tyckte jag sen skulle ja gasa till lite grann då blöddra efter typ 3200varv sen dog den sakta och jag får inte igång den igen, verkar död på nåt sätt. Den går ju runt men.
Har kollat stiften och dom var väldigt svarta o oljiga. Ska man byta då ja inte det sen jag köpte den, kan det vara stiften eller är det nå jävla el - insprut fel?
Om nån vet vad det kan vara vore det väldigt tacksamt! :D

Köpte den mellan Piteå o Luleå och har den i stockholm, men eftersom det är insprut ska det väl inte spela nån roll vilken höjd man kör på o sådär.

mvh
 
Last edited:

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Gammal bensin kanske?

Testa byta till nya stift, och om soppan i tanken är sedan förra säsongen så skulle jag byta den med.

Vet ej om det finns några kända fel på F-seriens efi, hade själv en F6 och den var det aldrig problem med.
Sedan så var min väldigt fett inställd på oljan med.
 

Bränsle

Välkänd medlem
20 nov 2010
328
0
16
Okej, det var lite bensin i från förra året så fyllde upp med ny igår när ja provkörde.
<bytte stiften idag så startade den :) Kanske inte ska låta den stå på tomgång då den kanske surar ner sig. '
Nästa problem är att skotern fryser ihop eller asså drivaxeln eller nåt som iaf typ fryser så den inte vill åka iväg när den stått under natten. Ställde en värmefläkt under buken och en pressenning över så gick det bra sen men konstigt om den ska göra det varje gång?!
har unge 8-14 minus nu senaste nätterna men borde inte va nåt mot vad norrland har på nätterna,
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
tror inte drivaxeln i sig fryser fast, men mattan fryser väl emot slidsen, samt all snö och isbildning som blir i boggien, lämnar man skotern så, så kan det tom bli stum.

Tips är att hoppa igång fjädringen lite när du står på fotstegen, samt vicka hårt på skotern åt båda håll.
Palla även upp den bak ifall du har möjlighet, då kan du gasa ur den bättre, blir betydligt tyngre när den står mot ett underlag.
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Slit upp skotern och dunka ner den i backen ett par gånger, sen står du brevid och skjuter på när den ska iväg första metern.
 

Bränsle

Välkänd medlem
20 nov 2010
328
0
16
Okej har tyvärr inte möjlighet till varmgarage så snö/isbildning kmr ja inte undan, ska prova o skjuta på första metern ;) tack för tips


Skickat från min iPhone via Tapatalk
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
det låter som att din skoter har använts under sommaren ; )
öppna kedjehuset för där är det säkert fullt i vatten/is ...

och är det så att du hittar vatten/is i kedjehuset hade jag tömt både tank och oljebehållare också för där har det tendens att komma in vatten och det vill du inte ha kvar ...
 

Bränsle

Välkänd medlem
20 nov 2010
328
0
16
Okej, kanske ska kolla det då.
men min förra yamaha srx 600 blev också så ibland, fast nu när slamma skotern i backen och vicka den med fötterna på fotstegen fram o tillbaks så släppte det så :)

Men fyfan vilken rolig skoter och köra! Riktigt mycket körglädje.
Har ju bara haft en yamaha srx 600 innan så man är ju frälst, f7an tar ju groppar och gupp som guden och riktigt härligt drag med v-kitet. 100 % nöjd.
 
Last edited: