Arctic Cat F6 -07 blöddrar, hjälp?

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Den började blöddra upp till ca 5000 varv för en vecka sen men i övrigt gick den väldigt bra, men nu har det blivit lite värre...

Symptom:
Lätt startad
Går kanon på tomgång, men om den stått ett tag på tomgång så blöddrar den ordentligt vid gaspådrag.
Går bra om man ligger konstant ca 7-8000 varv även om varvräknaren vandrar lite upp och ner.
Blöddrar mellan 3000-6000 varv
Om man ligger på ca 7-8000 varv och gasar fullt så blir den ibland helt orkeslös.

Åtgärder
Jag har bytt stiften
Hällt k-sprit i såsen
Delat på alla el-kontakter jag kunde hitta och sprayat med 5-56

Såhär såg de nya stiften ut efter 30 min körning:
IMG_0636.jpg

Och såhär såg de gamla stiften ut:
IMG_0637.jpg


Någon som har någon ide på vad det kan vara? Tror ni på att byta bränsle- och luftfilter? (Vet inte när dem är bytta)


Tacksam för svar!
 
A

axelsson_vpg

Min gör samma sak. Fast min e F7. håller på att bli galen... Pma mig då du kommer fram till vad de var!!
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Rengör avgasportarna samt kolla vajrarna till apv:n
Hm, är avgasportar samma sak som APV ventiler? Hittade denna guide för att rengöra "exhaust valves":



Är det detta jag bör göra eller?

Ska ner åka till garaget imorrn, är det nåt mer jag kan kolla om den inte går bättre efter detta?
 
A

axelsson_vpg

Håller på min lite nu och snattar tråden lite..!

Kollade till luftskruven alltså, den som sitter MOT insuget??

Den var ute nästan 2 varv, körde in den och ut 1 1/2 varv,bör de bli bra med 450 munstycke?

Bensinskruven därimot, var sitter den och är de 1 varv ut som gäller på den?
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Nu har jag rengjort APV och ställt vajrarna till 34,5 +/- 0,3 mm utan bra resultat.

Sedan kopplade jag ur kill switchen och jag tycker den gick bättre, men kan fortfarande ibland blöddra till när man gasar :wacko:


Tips på vad jag kan göra nu? Har 10 mil till garaget och jag är där just nu så snabba svar uppskattas!
 
Last edited:

Hasse85

Aktiv medlem
25 feb 2010
98
0
6
Storuman
Nej den går inte att koppla ut.
Något framsteg i felsökandet?
Har liknande problem med min så är nyfiken på vad du kommer fram till.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Min f6a gör också så ibland. Tex om jag går och hjälper en kompis som kör fast och lämnar min på tomgång så när jag kommer tillbaka och gasar iväg så kan den bluddra så ini helvete i några sekunder, kört fast några gånger pga det och det är något irriterande.

Jag har nyss rengjort avgasportarna och det gör samma ändå. Men jag har hört att man kan få bort det med hjälp av byta krysskil, alltså ändra tändningen. Ska prova sätta en 2graders i min, det ska vad jag har hört ta bort typ allt lågvarvsbludder på F6/7, för lite har dom ju hur som helst original. Den är inte speciellt dyr heller så det är värt att prova.

Man kan ju tydligen mäta TPS'en med en multimeter, trodde det var det som var felet ifjol när den gick dåligt (då gick den riktigt dåligt) men det var tändspolen som var problemet då så jag provade aldrig mäta. Ringde på arctic i kalix och frågade om det då och han sa mellan vilka värden det ska ligga men det har jag hunnit glömma bort. Kanske man skulle ringa igen och kolla upp det om det nu också skulle vara fel värden på den.
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Nej den går inte att koppla ut.
Något framsteg i felsökandet?
Har liknande problem med min så är nyfiken på vad du kommer fram till.
Jag kopplade ur TSS:en, men blev ingen skillnad.

Jag tog isär apv portarna helt och hållet, tvätta rent varenda del till nyskick, den ena vajern lirade inte riktigt när porten ska öppnas. Borde få en ny vajer idag på posten så ska prova byta den.

Körde lite längre sträcka i helgen, och om man inte har kraftigt gaspådrag så går den till 99% bra upp till 7000 varv, (förutom lite bludder efter tomgångskörning men det skiter jag i just nu), sen om man pressar på så bluddrar den en av fem gånger. Precis som om inte portarna öppnar vilket dem ska göra vid 7100 varv. Om man startar på stillastående och gasar fullt bluddrar den ordentligt fyra av fem gånger.

Men sedan när jag gasade ut den på fjärden och väl fick upp den i varv så plötsligt tappa den ork, vet inte om det kan ha varit att inte APV motorn orkade hålla portarna öppna!?

Dessutom så har den helt plötsligt blivit svår startad när den är varm... förut kunde man bara dra snöret halvvägs med lillfingret, nu måste man typ kilva av skotern och ta i...

GAAAH JAG BLIR GALEN !!!

Ska byta vajern ikväll och jag hoppas fan att det är den, annars blir det ny tändspole och leta kabelbrott. Och kolla upp dem där värderna till TPS:en som Yamaha SRX tipsar om.
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Misständer eller poffar skotern något?

En kompis hade för några år sen en F7 som blöddrade och poffade lite, han hittade aldrig felet, men köparen av skotern hittade felet och ringde tillbaks och berättade att en kabel hade skavts upp ner i kabelstammen.
Så kolla alla kablar noga, och skydda dom extra om det finns chans, krympslang "värmeslang" där det går är ju aldrig fel.

Sedan så när jag hade min F6 så fick jag bort mycket toppvarvsblödder med Fuelreducer. Samt att jag ställde om oljeförbrukningen då dom drar olja nåt djävulskt orginal.
 
A

axelsson_vpg

Jag kopplade ur TSS:en, men blev ingen skillnad.

Jag tog isär apv portarna helt och hållet, tvätta rent varenda del till nyskick, den ena vajern lirade inte riktigt när porten ska öppnas. Borde få en ny vajer idag på posten så ska prova byta den.

Körde lite längre sträcka i helgen, och om man inte har kraftigt gaspådrag så går den till 99% bra upp till 7000 varv, (förutom lite bludder efter tomgångskörning men det skiter jag i just nu), sen om man pressar på så bluddrar den en av fem gånger. Precis som om inte portarna öppnar vilket dem ska göra vid 7100 varv. Om man startar på stillastående och gasar fullt bluddrar den ordentligt fyra av fem gånger.

Men sedan när jag gasade ut den på fjärden och väl fick upp den i varv så plötsligt tappa den ork, vet inte om det kan ha varit att inte APV motorn orkade hålla portarna öppna!?

Dessutom så har den helt plötsligt blivit svår startad när den är varm... förut kunde man bara dra snöret halvvägs med lillfingret, nu måste man typ kilva av skotern och ta i...

GAAAH JAG BLIR GALEN !!!

Ska byta vajern ikväll och jag hoppas fan att det är den, annars blir det ny tändspole och leta kabelbrott. Och kolla upp dem där värderna till TPS:en som Yamaha SRX tipsar om.
Tråkigt att höra att du inte löst det än! Men du måste återkomma med resultat då du bytt vajjern. Jag fick ju som sagt bort mitt bludder då jag justerade bensin, luft och tomgångsskruv samt #gasklackstoppen" eller vad det heter.

Men då jag burkar i djupsnö en längre tid så känns det som att den tappar ork efter ett tag, men så kanske det ska vara då de går tungt? Ja jag vet inte...
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm


Nu har jag bytt vajer, fungerar tyvärr inte bättre. Fullgas från stillastående fortfarande massa bludder ibland. Tappar ork på höga varv ibland.

Pallade upp skotern och apvmotorn öppnar vid drygt 7000 varv.

Har även kollat klacken eller va det heter och det ser ok ut. Letat kabelbrott men inte hittat nåt. Kollat i luftburken och det ser ok ut. Kollat slangar. Hällt injection cleaner i soppan....


Åååååååååh....
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
En kanske enkel detalj men har du satt vajrarna på rätt sida? Så att den "drar" med sig vajrarna då den öppnar,den öppnar medurs..
Den ska även ställas in i rätt läge, du ska ha en pil innanför den del som vajrarna sitter i som ska riktas mot en pil/märke på "motorhuset".
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
En kanske enkel detalj men har du satt vajrarna på rätt sida? Så att den "drar" med sig vajrarna då den öppnar,den öppnar medurs..
Den ska även ställas in i rätt läge, du ska ha en pil innanför den del som vajrarna sitter i som ska riktas mot en pil/märke på "motorhuset".
Jo den öppnar åt rätt håll, men jag har in justerat in själva hjulet. Hittar ett streck på svarta motorboxen men inget på själva hjulet?
 
A

axelsson_vpg

Jo den öppnar åt rätt håll, men jag har in justerat in själva hjulet. Hittar ett streck på svarta motorboxen men inget på själva hjulet?
Fan! :( Hur ser stiften ut efter du gasat järnet och stängt av skotern? Är dom svarta så kanske de är läge att montera fuel reducer på höga varv?