Arctic Cat f5 Sno Pro 2003 2600 mil ska ej synas!

Skurenskoter

Välkänd medlem
1 feb 2013
150
0
6
Skellefteå
Blev lurad på en skoter, sagt och gjort finns det inget mera att göra än att vara nöjd och blicka framåt!

Skotern är en -03a med Sno Pro paketet ( Standard i Sverige? ). Den har rullat någorlunda lugna 2600 mil ser det ut som, ser helt OK ut!

Saker som skall göras på den:
Byta vattenpumpstätning []
Byta kolvar, samt packningar och packboxar []

Det är Prio 1, inför vintern! Sedan kan det börjas med styling, och '' Hobby-fixning. ''

Här kommer lite bilder, inget monster men alltid någonting!







Och som den står i dagsläget!

 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
när du liks gör service kan du ju ta isär APV-husen och rengöra dessa och giljotinerna, och kolla vajrarna. För där sparar du pengar om du servar. Slipper du ha cylindrarna hängandes ivägen dessutom ;)
 

Skurenskoter

Välkänd medlem
1 feb 2013
150
0
6
Skellefteå
när du liks gör service kan du ju ta isär APV-husen och rengöra dessa och giljotinerna, och kolla vajrarna. För där sparar du pengar om du servar. Slipper du ha cylindrarna hängandes ivägen dessutom ;)
Hur tar man lös dom, vajrarna sitter ju som fast i cylindrarna! Haha är nybörjare på dom här nyare maskinerna ;) Testade den före jag skruvade isär han, då ville han bluddra när jag tryckte fullt till, sen släppte jag på gasen och testa igen då gick det, sett många som verkar ha så på dessa, bestyckningsfel eller?
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
lossa två skruvar, 10mm skalle. som sitter på var sin sida om ingången för vajern. vajern sitter inte fast i cylindern utan går in i apv-huset som är tvådelat som sedan sitter fast i cylindern.

vajern går in i huset och sitter fast i giljotinen som sitter i apv-huset. allt inuti huset och porten ner till avgasporten blir kletigt av oljeklegg som gör att det kärvar om man inte servar. går det tungt nöts vajrarna som tillslut går sönder.

Dessutom går skotern dåligt om portarna är så kletiga så att de fastnar lite, kan vara det felet du har nu. Annars skulle ja gissa på bestyckning
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
För att rengöra dem behöver du bara en 10mm nyckel/led/spärr och skruva loss de två bultarna på sidorna var vardera wire.

Därefter är det bara dra upp dem ur cylindrarna, förutsatt att de inte har bränt fast.
 

kannringen

Välkänd medlem
28 feb 2010
218
2
16
Örnsköldsvik
Kolla efter chassisprickor när du ändå är i mekartagen. Sök så finner du vart du ska söka. Samt kolla upp sprickor i boggie-skenorna. På min F7 gav bussningen upp i sekundären på 7-8hundra mil. Kolla upp den även!
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
418 mil är ju en jävla skillnad mot 2600 mil.
Vad blev du lurad på när du köpte den?
 

Skurenskoter

Välkänd medlem
1 feb 2013
150
0
6
Skellefteå
Fungerande, skulle den vara! Mattan i toppskick, är typ någonting som tagit i mattan på insidan i mitten, så trät är framme. Han skulle skicka delar som jag behövde till felet, men icket.. Jaja, gjort är gjort!

Sen tack för alla tips, lägger in en update snart!

:)
 

Skurenskoter

Välkänd medlem
1 feb 2013
150
0
6
Skellefteå
I fredags beställde jag delar till skotern! Det slutade upp med en hel packningssats (ej sotningssats!). En vattenpumpstätning samt kolvringar! Slutade upp på cirka 2500:-. Så nu är det bara att vänta och se när delarna kommer!:)

Igår var jag upp och monterade rutan på den, men jag vet inte känns som skotern blir mer klumpig med rutan men ändå komplett. Vad tycker ni ska jag ha den eller inte?

 

Dada

Välkänd medlem
25 feb 2012
128
0
6
Luleå
www.youtube.com
I fredags beställde jag delar till skotern! Det slutade upp med en hel packningssats (ej sotningssats!). En vattenpumpstätning samt kolvringar! Slutade upp på cirka 2500:-. Så nu är det bara att vänta och se när delarna kommer!:)

Igår var jag upp och monterade rutan på den, men jag vet inte känns som skotern blir mer klumpig med rutan men ändå komplett. Vad tycker ni ska jag ha den eller inte?

Personligen tycker jag det är snyggare utan ruta, och som sagt det ser mindre klumpigt ut utan den =)

sent from my android using tapatalk