Arctic Cat EXT SP växlar inte!!

Ödmark

Aktiv medlem
15 nov 2007
58
0
1
Örnsköldsvik
Nu var det så här att jag tänkte fara ut och köra lite skoter nu i helgen när det äntligen kommit ordentligt med snö. Kommer ut på en sjö med helt orörd nysnö och tänker att nu j*vlar ska jag dra ur skotern ordentligt. Men så går den bara upp till 60 först, sen pressar den sakta upp i 80, och stannar på 6000-7000 varv (minns inte exakt). Precis som om den inte växlar. Nån som vet vad felet kan vara?
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
de e inte så att snön pressas up mot avgasrörets mynning o täpper till så att motorn ej får ut avgaserna?..annars kolla in skicket på din variatorer...antar att den var i skick innan du upptäckte detta just i lössnön!?
 

Ödmark

Aktiv medlem
15 nov 2007
58
0
1
Örnsköldsvik
Nej det tror jag inte, den gick lika segt i lössnö som på led och väg. har rengort variatorerna nu och ska dra på en ny rem och se om det blir bättre.
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
att en rengöring ska ge dej ngr tusen varv e nog lite önske tänkande... men ta då o kolla rullar o vikter i variatorn(främre) så att det inte glappar ngt(stjäl hästkrafter nämligen)och att det e rätt grejjer där i!!!samt bestyckningen i förgasarna...komp i motorn osv
 
J

JagLuktarGott

min 440 betedde sig exakt likadant ifjol, då var det rullarna i variatorn som hade gått av och lossnat (jag har rullar istället för glidklackar) kolla ifall det kan vara klackarn/rullarna som har pajjat! Jag rev min och bytte till en variatorskiva med klackar istället då rullarna var så ***** dyr. Enda skillnaden mellan klackar och rullar är igentligen (om det ens är någon) att dom säger att man ska få bättre backshift, men jag har inte märkt nån skillnad tror jag.

Löser det sig inte så riv och kolla! :)