Arctic cat ext 1994 som barnskoter?

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Egentligen var jag på jakt efter en barnskoter men snubblade över ett erbjudande på en EXT 570 1994. Den går "som en klocka" och allt på den fungerar. Borrades om och fick nya kolvar i somras. Får den för två tusen om jag vill.
Barnskotrar är betydligt dyrare än så... (Lägg på en nolla till).
Så frågan är väl egentligen allmän, vad är EXT för skoter? Bra eller anus? Gillar att den har hyfsat modern framvagn och är vätskekyld. Jag är inte rädd för att bygga om (strypa effekten samt lätta chassiet).
Jag ogillar annars (pga dåliga erfarenheter) allt som är tillverkat av jänkare, då min och deras uppfattning om toleranser och kvalitet i regel skiljer sig åt.

Kan den fungera som barnskoter efter lite jobb?
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Mycket bra maskiner för åldern, men lite väl mycket att köra med kanske... ca 85 hk.
Däremot ställer jag tveksam till renoveringen, "borrades om"??? Vad jag vet är det nicasil-cylindrar i de motorerna och sådant borrar man inte om.

Men funkar den för tvåtusen spänn är det väl inget att fundera på?
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Nya cyllar och nya kolvar. Större än original (möjligtvis 640 kubik(?)), alltså inte omborrad. Fel av mig.
Cyllar, kolvar och pipor från Bengans ... som jag inte fått tag i.
Cyllar och kolvar har legat på sidan länge men monterades i somras då kylsystemet var tomt i våras (trasig slangklammer) vilket gav följdskador. Sitter även "nya" (rostiga) effektpipor monterat sedan i somras.

Ser förjävligt ut i övrigt. Mattan är typ ok men det är det enda. Den saknar något boggiehjul. Rost lite varstans (överallt där den kan rosta). Öhlinare runt om men de tydligen klappslut. Enligt säljaren så fungerar allt och att den ber om att lättas och byggas om... Har dock endast provkörts korta sträckor under hösten/vintern. Och motorn "går som en klocka".

Tanken är att ha den som projekt med grabben i ett par år och sedan strypa den till typ 50 knyck (och öka det säsongsvis när han växer). Han är ännu bara fem och ett halvt...

Två lök är väl vad den är värd? Den är gammal och omodern. Och oälskad.
Men jag betalar gärna mer för en annan skoter om denna är helt olämplig för mina planer.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Är de as? Dvs tunga som fan? Skulle ju vara kul att lätta men det känns ju trist om motor och drivlina väger bly. Då hjälper det ju föga att börja kapa i chassiet.
Kollade egentligen på ET 250. Men de känns dyra och trista.
 

emilcrazy

Aktiv medlem
28 sept 2011
70
0
6
Bollnäs
Ush Arctic cats har man fått bogsera ett antal gånger (3st av samma årsm inom loppet av 2 dagar!) har själv haft en 3000 lång som jag totalt hatade.
ett par skotrar som jag haft bra erfarenheter med är ski-doo citation 300
lätt och skitkul skoter för pengarna. Yamaha phazer/exciter är helt ok, en indy skulle nog vara mitt bästa tipps för barn/ungdomsskoter, finns ju txl/sport 340 med framvagn.