Arctic cat eltigre 6000

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
The Flying Tiger
För 41 år sedan var jag en lycklig ung man som fick förmånen att köra det Arctic Cat marknadsförde som världens snabbaste snöskoter då vi hade en i familjen. Ögonen var som tefat på kompisarna när man kom ut på leden med denna.
En fantastisk maskin som jag körde 160 km/h på Torneälven vid ett toppfarts test. Tidningen snowgoer i USA toppade maskinen på 92 miles/h vid ett shotout test mot de andra märkenas värstingar då 1980 och där av Arctics reklam worlds fastest snowmobile
Denna maskin har alltid funnits kvar i minnet, döm om min förvåning när jag fick gör bekantskap med maskinen igen. Min bror har köpt en varsamt restaurerad till ny skick. En tidsresa på 41 år tillbaka i tiden. Oj vilken känsla och glädje att åter få köra denna för sin tid häftigaste maskin. Hur coolt är inte detta! Hur var den då ? Ja det har hänt en del i skotervärlden på 40 år men herre jävlar vilket klipp i maskinen

2938429385
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag har haft en 81a 6000 också men jag fick så lov och sälja den för de blev gashäng titt som tätt. Jag hittade aldrig orsaken till det då men nu efteråt vet jag att trottlarna frös fast. Jag har råkat ut för det flera ggr med Mikuni vm förgasare.
Hade inte du några problem med det?
 
Reactions: Stugsittaren