Arctic cat CrossFire 700 2006 problem hjälp

S3agrass

Medlem
21 dec 2019
40
0
6
Arvidsjaur
Hej nu är det såhär äger en CrossFire så till första felet secondary variator glappar de är inge fel på dreven eller något i dd tar man bort schimsen som sitter imellan variatorn och dd då glappar inget folk prata om bussningar i variatorn men hittar att ja bara har en i min secondary variator är de ja som är trög eller ? Och när jag gasar fullt vill den som inte varva ut helt som att den vill dö nästan .Sen till min tredje fråga går det att köpa vilken säkerhetslina och installera den vid nyckeln eller måste man göra det på något med spec sätt ? Visst är nyckel skönt att ha men vill ju inte få gashäng å ramla av för att sen hitta skoter i ett träd.
Mvh Daniel
 
Last edited:

jymy83

Aktiv medlem
18 feb 2016
61
13
8
Hej, Låter som något fel på sekundären, förmodligen därför skotern inte orkar varva ut heller om sekundären växlar för snabbt. Kolla även så fjädern inte är av. Angående bussningar/rullar så finns det 6st enligt spränskissen


Sen gällande säkerhetslina så ska det nog gå att köpa 3dje part från ex rinab.nu eller skoterdelen.se brukar finnas färdiga kit som bara kopplas in.
 

S3agrass

Medlem
21 dec 2019
40
0
6
Arvidsjaur
Hej, Låter som något fel på sekundären, förmodligen därför skotern inte orkar varva ut heller om sekundären växlar för snabbt. Kolla även så fjädern inte är av. Angående bussningar/rullar så finns det 6st enligt spränskissen


Sen gällande säkerhetslina så ska det nog gå att köpa 3dje part från ex rinab.nu eller skoterdelen.se brukar finnas färdiga kit som bara kopplas in.
Okej rullarna förstår ja och visst är de bara rullarna ja köper nya inte pinnarna som håller fast dom ? men fick höra att ja skulle byta bussningen mot dimond driven så skulle den sluta vobblar men förstår inte vilken de är.
 

jymy83

Aktiv medlem
18 feb 2016
61
13
8
Okej rullarna förstår ja och visst är de bara rullarna ja köper nya inte pinnarna som håller fast dom ? men fick höra att ja skulle byta bussningen mot dimond driven så skulle den sluta vobblar men förstår inte vilken de är.
Skall nog räcka med rullarna, men kan tyvärr inte svara om bussningen mot diamonddriven på sekundären då har ingen erfarenhet av dem, men arctic cats primärvariatorer har en bussning som blir glapp och börjar kärva och kan orsaka att den inte växlar fullt.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
pinnarna till rullarna behöver aldrig bytas . bussningen som oftast är slut sitter i rörliga skivan (den inre) tyvärr slits även axeln som lagret löper mot då det är av aluminium , lagret går inte att köpa som reservdel ! arctic måste ha resonerat att man ska köra några 100 mil med dennna sekundär för att sedan kasta bort den och köpa en ny . jag brukar svarva till axeln och shimsa ut lagret .
 
Last edited:

S3agrass

Medlem
21 dec 2019
40
0
6
Arvidsjaur
pinnarna till rullarna behöver aldrig bytas . bussningen som oftast är slut sitter i rörliga skivan (den inre) tyvärr slits även axeln som lagret löper mot då det är av aluminium , lagret går inte att köpa som reservdel ! arctic måste ha resonerat att man ska köra några 100 mil med dennna sekundär för att sedan kasta bort den och köpa en ny . jag brukar svarva till axeln och shimsa ut lagret .
Okej Jo vi listade ut att de är axeln som Diamond drive sitter på som glappar så vet ej vad jag ska göra köpa ny för 8k känns lite segt å en begagnad utan fjäder å Helix 4k