Arctic cat Crossfire 700 -06?

zimmoonn

Välkänd medlem
27 nov 2011
129
0
16
Skellefteå
Hej, jag har stora bekymmer med mitt skoter köp.. Men nu har ja som fastnat för en Crossfire 700 2006. Är det en rolig maskin utanför leden? för och nackdelar med den skotern? bra och dåliga saker. kom med info tack! :D
 

Ztolpzkott

Välkänd medlem
17 mar 2010
162
0
16
Umeå&Bygdsiljum
Har en själv och jag kan se att du bor i Skeå och den passar alldeles perfekt för att köra omkring med här runtomkring, åker du ofta upp till fjällen så kanske du vill gå på en längre maskin.
Den är bra utanför leden och tillräckligt kort för att vara bekväm på leden.

Nackdelar för vissa kan väl vara diamonddriven, fick lägga ut 7000 på den förra vintern pga att förra ägaren plockat isär den men slarvat med packningen. (flytande packning så man måste vara noga med att få det överallt och att det inte finns olja någonstans där man lägger packningsklet) om man är noga med det så är diamonddriven underbar.

Motorn håller i alla väder och hänger med många 800-motorer.

En annan nackdel är originalskidorna som är alldeles för smala för riktig pudersnö.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
se till att en riktig matta å den istället för den ripsaw 32:an som är std , sek variatorerna brukar alltid vara slut (lager och rullar) om dom inte är renoverade ..
 

hittanemoo

Välkänd medlem
22 aug 2010
374
0
16
luleå
Äger en, Kanon fin skoter och den är inte helt omöjlig i pudret heller, Är tok nöjd med min! Vill du göra ett riktigt lyft så ska du skaffa dynan från 10-11an crossfire/m blir som en helt ny skoter. Inför kommande säsong så kör jag slp skidor,51mm, matta, nya dynan, portning (dysse) 1,5grad kil, v-kit. Hoppas den rör på sig! Du kan även kolla om klackarna i boggien är borttagna så den går mer på rullen ;)
 

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Sen är det ju en jäkla stor nackdel att vara utan back. Men kan ju vara jag som börjar bli gammal och bekväm oxå :p. Hade en sådan innan hcren.
Sålde iväg den då den gått 7xx mil utan några problem. Monterade munstycke i soppaslangen bara för att den inte skulle sura och gå renare. Annars var det bara vanlig service på alla milen. Den var inga problem att spola igenom 4-5 liter milen men inga problem att köra billigt under ledkörning heller :).

Måste erkänna att jag saknar den skoternlitegranna. Kan även tipsa om att ta bort krängarna om du kör mycket bredvid leden. Jag upplevde då den som betydligt trevligare då.
 

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Sen är det ju en jäkla stor nackdel att vara utan back. Men kan ju vara jag som börjar bli gammal och bekväm oxå :p. Hade en sådan innan hcren.
Sålde iväg den då den gått 7xx mil utan några problem. Monterade munstycke i soppaslangen bara för att den inte skulle sura och gå renare. Annars var det bara vanlig service på alla milen. Den var inga problem att spola igenom 4-5 liter milen men inga problem att köra billigt under ledkörning heller :).

Måste erkänna att jag saknar den skoternlitegranna. Kan även tipsa om att ta bort krängarna om du kör mycket bredvid leden. Jag upplevde då den som betydligt trevligare då.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Min förra maskin var en Crossfire 700-06, hade SLP skidor på den, 44mm matta, borttagen krängningshämmare, M7 drevning, tändkil, injector perfector(gör stor skillnad!). Gick riktigt bra!
Gjorde inte bort sej på något sätt i pudret utan var väldigt lätt att hantera i snön och mycket underhållande.
Mycket potent motor som står sej bra mot andra märkens 800: or


En stor nackdel tycker jag är att back saknas.
 

hittanemoo

Välkänd medlem
22 aug 2010
374
0
16
luleå
Lås inte fast dig på 700orna, 800orna är också skottsäkra men har lite mer krut i! Går du på en 07a så får du även back! Går du upp till 09 så får du nya chassiet. :)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
chassit har igentligen "bara" bättre fotsteg , men 09 fick den även en Mountain boogien , riktig elback (som vänder motorn) och teleskop styrhöjjaren
 

oskarbaik

Välkänd medlem
4 jul 2010
752
0
16
Luleå
kan tillägga att nya chassit har en ny boggie som fungerar flera gånger bättre än gamla ( ny geometri)
skottade bättre med en 38mm matta än en äldre med 51 som var förlängt till 144 :) prövade dock inte så mycket men vi båda tyckte de var stor skillnad.
 

zimmoonn

Välkänd medlem
27 nov 2011
129
0
16
Skellefteå
Men då måste man tyvärr gå upp i pris också och de håller inte min ekonomi för tyvärr! Men tack så mycket för alla svaren:D
 

hittanemoo

Välkänd medlem
22 aug 2010
374
0
16
luleå
då tycker jag att du köper en 700 och byter matta och stoppar ett munstycke i bränsleslangen :) Då har du en perfekt skoter. Om det blir köp så har jag en 44as matta som passar bolt on eftersom jag ska byta till 51mm. Den luktar fortfarande nytt ;)
 

zimmoonn

Välkänd medlem
27 nov 2011
129
0
16
Skellefteå
Vad menas med ett munstycke i bränsleslangen? går han mycke på rullen med 44as matta? den har redan 44as matta så tyvärr;) men hur mycket kostar en 51mm?
 

hittanemoo

Välkänd medlem
22 aug 2010
374
0
16
luleå
Vetinte riktigt vad den heter om du söker på google, men sök runt lite här på forumet så hittar du det och hur du monterar. Folk monterar det på f7/crf/m äldre modeller när dom går så fett på toppen. Tar ungefär 10min att byta och extremt simpelt. Nja alltså har ju bara haft min en säsong och då hade jag lite problem med att den inte växlade ut när det gick tungt. Så jag fårse i vinter om den går på rullen..Men om du skaffar munstycke, shiftassist och tar bort dom två "stopp" klackarna i boggien så borde den ju gå på rullen. Men tror inte du får upp den lika mycket som te.x f7orna om du kikat rulle klipp med dom på youtube..
 

Yamaharacer

Välkänd medlem
28 nov 2011
594
1
16
Summit 800 går riktigt bra! Hitta en som är kollad eller gjort någon slags renovering av motorn :)