Arctic Cat Bearcat Widetrack rycker

SkidNiklas

Medlem
9 jan 2021
13
0
1
47
Sverige
Har en Arctic Cat Bearcat Widetrack från 2004 som börjat rycka under körning. Det rycker till vid jämna mellanrum oavsett hastighet. Skotern upplevs också som att den går tungt.

Problemen tycks komma från drivlinan. Variatorer och drivrem tycks vara i sin ordning.

Hur ska jag felsöka?

Om jag hissar upp bakändan på skotern så drivmattan hänger fritt, skall jag då med lätthet kunna dra runt mattan med händerna då?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
De kan va många olika fel
. Första jag skulle kolla är att mattspänningen är ok och även kolla på drivhjulen att de ser ok ut.
Om de är ok kolla drivaxellagret på vänster sida. De är inte lätt att kolla men prova rycka o slita i drivaxeln inne i bandtunnel vänster sida där de går in i lagret. De ska va radiellt glappfritt.I värsta fall får du skruva lös lagerhållaren på drivaxeln. Då kan du dela lagerhållaren i två halvor så ser du lagret.
Kolla även kedjespänningen för de kan bli fel på sträckarna. De är också svårt att kolla utan att skruva loss kedjehusloicket.Om man har bra känsla kan man kolla kedjespänningen genom att lägga i en växel och vrida på sekundärvariatorn framåt o bakåt, då ska man ha ett litet glapp mellan fram o bakåtvridning. Om kedjan är tokslak får man ett jäkla slammer o glapp när man vrider sekundären snabbt fram/bakåt. Jämför glappet med en annan skoter de är enklast.
 

SkidNiklas

Medlem
9 jan 2021
13
0
1
47
Sverige
Jag har inte meckat mycket skoter, men jag inser i alla fall att drivaxellagret inte skall se ut så här...

29591

Jag försöker nu montera bort hela boggien, men det verkar som att jag måste montera bort växel/kedjehuset för att göra det?

Hur gör man det? Lossar man kåpan först?

29592
 

SkidNiklas

Medlem
9 jan 2021
13
0
1
47
Sverige
Okej, lossat på kåpan.

29593

Antar att jag skall släppa på kedjespännaren och sen montera bort den undre kugghjulet? Och där under kommer åt lagerhållaren för höger sida? Eller måste hela växelhuset bort?
 

SkidNiklas

Medlem
9 jan 2021
13
0
1
47
Sverige
Monterade bort nedre kugghjulet och kunde därefter montera bort lagerhållaren som satt bakom, och sen dra loss drivaxeln!

29594

Dags för lagerbyte!
Kunde inte se något annat som var slitet, så jag antar att det skall räcka med ett lagerbyte.

Dock hitta jag en slangklämma på drivaxeln som jag inte kunde hitta på sprängskissen, skall den sitta där, eller är det någon MacGyver-fix?
29595
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Du har haft tur att inget mer är trasigt. Slangklamret kan va hemmabygge men de ser för bra byggt ut för o va hemmabygge. De kan tänkas AC gjort den förstärkningen tillfälligt på någon dålig serie hjul de som rört sig axiellt. Polaris gjorde en till synes hemmasnickrad liknade då hjulen satt för dåligt. Men de vart så bra att de fortsatt med den lösningen flera år till.
 
Last edited:

SkidNiklas

Medlem
9 jan 2021
13
0
1
47
Sverige
Fick tag på ett lagerkitt för 350:- och bytte lager på båda sidor, det var verkligen ett pyssel att få tillbaka boogien på plats, men det gick bra tills slut.

Detta gjorde problemet bättre, men inte bra.

Så om vi backar lite. Symtomen var att skotern ryckte, men också att den ibland upplevdes som om den kuggade över. Någon sa då att jag skulle spänna mattan, vilket jag gjorde. Men då blev problemet värre, och skotern upplevdes som om den gick ännu tyngre.

Det var då jag rev ner drivaxeln och upptäckte att drivaxellagret var skrot. Det är nu bytt, men skotern fortsätter att rycka. Dock känner man att den går lättare.

Rev då ner kedjehuset igen och såg då att tapparna i nedre kedjedrevet var rundade.

29626

Detta lär ju lösa mitt problem och tre nya är beställda, samt fjädrar och fjäderhållare.

Dock undrar jag över en sak. Det sitter en "gummipinne" (26) mellan backdreven (27 & 24) kallad "Alignment Pin". Denna pinne var av, och frågan är om denna pinne "ska" gå av under drift och bara används vid montering? Det är ju lite spel mellan dreven.
Eller skall man byta ut denna?

Sprängskiss

29628
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Vi får hoppas de är tapparna som ev vrider sig i drevet pga slitaget och i sin tur pressar isär dreven så pinnbultarna kuggar över. Om tapparna vridit sig borde ryckningen blivit värre ju tyngre de går typ värst vid gaspådrag. Plastpinnen lär inte behövas den går av direkt. Kan vara någ form av monteringshjälp.
Kolla även igenom kedjan så inte någon länk skurit eller fått sig en skada av metallprylar som farit omkring i kedjehuset.