Arctic cat bearcat 550 vill inte driva helt plötsligt? (video)w

supersimon97

Medlem
27 dec 2014
30
0
1
Åsarna
Tjena! Var ute min första sväng med "nya" skotern idag och efter en tur på ca 25 min runt i bygden utan några alls problem så blöddrar plötsligt skotern ihop och lägger av. Startar den igen kort därefter men när jag då gasar vill den liksom inte framåt, rycker lite grann men orkar inte och om man gasar mer än halvgas dör den. Och den ryker som fan vit rök (se videoklipp) Vad kan detta vara? Måste flytta på den då den står mitt på en lägda just nu! suck![video]https://youtu.be/Bj3iB7FECv0[/video]
 

Busjön-Pol

Välkänd medlem
20 sept 2013
120
1
6
Lycksele
Smuts i förgasaren och eller bränslefilter/silen i tanken.
Bogsera hem, ta lös förgasren och rengör så noga du kan. Kolla bränslefiltret om det finns nått hittar du ett byt, och kolla hur flödet är ur tanken, rinner det dåligt så behöver du nog rengöra tanken och silen också.

Det är vad jag skulle börja med iallafall.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Blev den plötsligt att ryka så, eller gjorde den det under hela turen?
Vit rök från en motor kan tyda på att den drar in vatten i förbränningsrummet = trasiga o-ringar i toppen.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Blev den plötsligt att ryka så, eller gjorde den det under hela turen.
Vit rök från en motor kan tyda på att den drar in vatten i förbränningsrummet = trasiga o-ringar i toppen.
X2. Kolla om du har vattendroppar på någon av stiften!
 

supersimon97

Medlem
27 dec 2014
30
0
1
Åsarna
Det är troligen cylinderfotspackningen som har läckt på vänstra cylindern då det var kladdigt på stiftet och kladdigt runt botten av cylindern! Så har plockat av cylindern nu och ska sätta dit ny packning men vart får jag tag på det till en arctic cat bearcat 550 från -96? hittar inte någonstans där dom säljer detta? Och en annan fråga: Kolven glappar kanske 2-3mm sidleds men är i princip stum upp och ner kanske 0,05mm rörelse åt den ledden. Är detta normalt eller är lagrerna i veven slut?