Arctic Cat 2012

nasjossonjon

Medlem
2 nov 2011
46
0
1
Trollhättan
Var några på andra sidan pölen som testat med 020 remmen och dom påstår att de funkar
Min handlare hade extrarem till 800, 83 slutar numret på.

Hade tänkt koppla in xenon på f8an, men problemet är att de är växelström. så vad jag undrar är om nån vet om de finns nån orginal likriktare att koppla in?
Går det inte ta ström från 12-voltsuttaget?
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Var hem till en nu ikväll å hjälpte han montera en tunnelväska på sin M800 så jag passade på å kolla lite på den.
Hans maskin var tillverkad 10/2011
Uppdaterad sköld runt pipa såg jag direkt, Ändå låg den emot lite men inte lika som på min som har en sköld utan inpressning.
Sen upptäckte jag ett hål 1,5cm bakom främre boggieinfästningen i tunneln. Det hålet har inte jag.
Nån som sett flera variationer på tidigt byggda och senare byggda maskiner?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Hur håller remmarna för er ? de var meningen att arctics måttliga rem apptit skulle bli ännu bättre nu verkar det vara tvärt om
 

kannringen

Välkänd medlem
28 feb 2010
218
2
16
Örnsköldsvik
Är det någon som har upplevt samma problem som jag? Tändningslåset fryser efter varje körning. Hur ska man avhjälpa det? Någon typ av låsspray kanske?
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Hur håller remmarna för er ? de var meningen att arctics måttliga rem apptit skulle bli ännu bättre nu verkar det vara tvärt om
XF 1100Turbo, XF 800 och M800 inga problem här iaf. 25 mil med M:en iaf. Tror folket inte stänger kåpan korrekt så det medför remslir = dödrem!
 

olssson

Välkänd medlem
6 jan 2008
218
0
16
Sundsvall
Jag var ut idag och tog en skön sväng med några kompisar, Maskinen (Xf800hc) känns riktigt rapp och fin samt styv i chassit. Dock bör tilläggas som redan diskuterat i tråden att den styr helt kasst. Måste göras någonting åt detta för att jag ska bli helt nöjd med maskinen :) GOTT NYTT ÅR!
 

zerozam

Välkänd medlem
18 dec 2011
188
0
6
Har äntligen fått lite mil på mätaren - blev ca 3,5 mil idag, mest på led tyvärr då snötillgången vid norrbottenskusten fortfarande är mycket begränsad. Första spontana intrycken är:

1) Effekt
2) Tung
3) Understyr
4) Motorbromsar
5) Kvaliteten?

IMAG0772.jpg

Kommentarer:

1 - Motorn är sjukt stark. Nu är det ju inkörning så man är ju lite försiktig med gaspådragen men jävlar vilken kraft det finns i motorn. Inget fördröjt gassvar utan all kraft kommer direkt - mycket, mycket trevligt.

2) Körde en 09:as xtrim 600 tidigare och det märks en klar skillnad(konstigt vore väl annars?) - denna maskin är tung. Xtrimen hade en torrvikt på ca 220 kg om jag inte minns helt fel. Arctic 255 kg. Arctic borde kunna göra ett bättre jobb och kapa ytterligare 10-15 kg.

3) Maskinen understyr och jag upplever att det är dåligt grepp i skidorna. Det är en lång maskin och det skiljer sig en del i skidtryck kontra xtrim antar jag. Har inte justerat något än utan allt är fabriksinställningar. Ska prova laborera med centerdämparen och skidinställningarna lite men just nu längtar man tillbaka till SLP skidorna.

4) Arcticen motorbromsar en del. Första biten som är lite guppig på leden ställer jag mig upp och när jag släpper på gasen håller jag nästan på att flyga över styret. Vanesak? Hursomhelst lär det knappast gå mycket bromsbelägg i vinter.

5) Kvaliteten - två saker:

a) Fan vad epigt det ser ut mellan mätarhuset och styret. Ser ut som ett råttbo med en massa lösa, eltejpade flex-rör och synliga kablar och kontakter - samma sak under baksidan på dynan.

IMAG0780.jpg

b) Kåporna och huven är av svart plast och är lackerade vita. Redan vid leverans såg man en del tveksamheter i kanterna. Minsta lilla rispa av en kvist och man kommer att ha ett fult svart märke.

IMAG0774.jpg

Frågade Arctics representant på skoterdagarna i våras om just dessa saker och fick då svaret att den skoter som visades var en prototyp och att det säkert skulle åtgärdas till produktionsmaskinerna. Facit vet vi nu och personligen tar detta ner helhetsintrycket och trovärdigheten rätt rejält faktiskt.

/Niklas
 
Last edited:

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
Fått ca 20 mil på min XF 1100t HC och jag är helnöjd, förutom då att den är tyngre att dra runt än min gamla skoter. Det hade jag dock givetvis redan förutsett. Har inte flyttat in skidorna än, men ska. Sen så får vi väl se om kränghämmarna får sitta kvar.

Turbo Dynamics TF muffler, Turbo Outlet och en 4 stage flash är beställd, så snart har jag ca 80-90 hk till :)

Sjukt drag i motorn är det i alla fall! :)
 

zerozam

Välkänd medlem
18 dec 2011
188
0
6
Fått ca 20 mil på min XF 1100t HC och jag är helnöjd, förutom då att den är tyngre att dra runt än min gamla skoter. Det hade jag dock givetvis redan förutsett. Har inte flyttat in skidorna än, men ska. Sen så får vi väl se om kränghämmarna får sitta kvar.

Turbo Dynamics TF muffler, Turbo Outlet och en 4 stage flash är beställd, så snart har jag ca 80-90 hk till :)

Sjukt drag i motorn är det i alla fall! :)
Vart beställde du ecu-flashningen? Speedwerx?
 

zerozam

Välkänd medlem
18 dec 2011
188
0
6
Zerozam vi se samma sak på de lackade oranga.
Ja, tiden lär ju utvisa hur pass bra det håller. Funderar på att lackbehandla min till veckan. Blir ju lättare hålla den ren, vitt är ju inte direkt optimalt om man är pedantiskt lagd. :)