Arctic cat 2009

S

StoxResearch

Sv: arctic cat-09

Firecaten är tillbaka! Mer eller mindre... Fast dom kallar dom inte det, utan Crossfire... Precis vad Arctic Cat behöver, :) Dessutom finns dom nu med stora manliga motorer...

Bra jobbat Arctic!
 

DennisA

Välkänd medlem
14 sept 2007
318
0
16
Sweden
Sv: arctic cat-09

camata: Trevligt! (= Vad tycker du om dom 09:erna?

Firecaten är tillbaka! Mer eller mindre... Fast dom kallar dom inte det, utan Crossfire... Precis vad Arctic Cat behöver, :) Dessutom finns dom nu med stora manliga motorer...

Bra jobbat Arctic!
Är det inte mer än jag som tycker att Cf chassit börjar bli lite väll gamalt? och omodernt?
Känns inte som att Arcticcat har nån riktig "Ditchbanger"
Ajja, är ju iaf ett steg framåt!
 
S

StoxResearch

Sv: arctic cat-09

DennisA:
Ja, men dom uppdateras ständigt iaf... Man får väl hoppas att dom har nåt nytt "in the works"... Det här var en riktigt bra lösning på kort sikt... Tänk dig själv om du vore Arctic Cat och var i ganska akut kris, nog skulle du göra nästan precis så här va, :) Jag tycker att flera modeller verkar riktigt intressanta...

För att vara ärlig så har jag varit lite orolig för Cats framtid, men nu är jag lugn igen...
 
Last edited:

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: arctic cat-09

camata: Trevligt! (= Vad tycker du om dom 09:erna?



Är det inte mer än jag som tycker att Cf chassit börjar bli lite väll gamalt? och omodernt?
Känns inte som att Arcticcat har nån riktig "Ditchbanger"
Ajja, är ju iaf ett steg framåt!
Jag är mycket besviken, men inte överraskad.
Då det "sas" tidigt att de inte ämnade släppa något på race-chassiet i år så förstår man rätt snabbt att det inte blir några större nyheter.
Hade dock hoppats på en DI-motor.
Tur att man börjar syssla med mindre avlönat arbete i höst så att man inte kan känna någon möjlighet till att byta till ny skoter av annat märke, på 3-5 år. Om fem år hoppas jag AC har förståt vart skoterbranschen är på väg - och även vissar konsumenterna att de fattat det.

Iofs har jag inga större problem med att en skoter tar 3-4 liter per mil, kör inte så långa utflykter.
Dessutom ligger det inte i pengarna, då skoterkörandet prioriteras till max.

Vad som dock är fränt är att Bearcaten blev en väldans tuff skoter helt plötsligt!
Att kalla en 128" Crossfire för Crossfire (vilket har varit AC's signum för hybrid) anser jag vara tokigt, men än en gång är jag inte överraskad - fantasin till '09 har lyst med sin frånvaro, förutom när det gäller dekaler/färgsättning.
Sista touchen på en CF1000 SnoPro R 128" skulle dock vara den riktiga Firecat-huven med tillhörande ruta och några bättre skidor - då har vi fått tillbaks värstingmaskinen!
 
S

StoxResearch

Sv: arctic cat-09

camata:
Jag tror att Cat tänkte satsa helhjärtat på fel häst för några år sen... Ja, ni förstår nog att det är 4T jag pratar om... Sen har dom i allra sista stund begripit att det inte kommer att fungera, och försöker nu styra om skeppet... I mina ögon har den processen börjat redan för 1-2 år sedan, det är därför dom hänger kvar med sina "gamla" chassin än... Problemet är att samtidigt som dom försöker styra om skeppet, så pressas dom hårt av skärpta emissionsnivåer... Men det löser sig...

2009 är i mina ögon det bästa som kunde hända Cat på kort sikt... Det är en klar uppryckning, det kan nog ingen förneka... Men nog hade då jag hoppats på 2T DI och kanske en replika på race chassit... Men man kan inte få allt... Cat är på väg upp igen... Skönt... Bra jobbat...
 
Last edited:

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Sv: arctic cat-09

Har A-C tillgång till DI-teknologin? :rolleyes:

Vi kan väl konstatera att det är ett mellanår för A-C, tyvärr med ganska otympliga designer och svagt modellutbud. Ett år till utan nyheter i denna konkurrens så är märket över när det gäller snöskotrar, vad man än tycker om det.

Utan utveckling av 4t-modeller är det konkurs vilket de är väl medvetna om. 660t-konceptet kan säkert utvecklas mer, eftersom det är en vikteffektiv, tyst och smidig lösning. Det kommer med säkerhet en RX1-utmanare av mer sportig karaktär försedd med en högprestanda MC-motor inom något år. Suzuki har ju en del i påsen, dock är det ju inte som Yamaha som har allt inom bolaget och kan utveckla/anpassa på ett helt annat sätt än vad A-C kan.

I dagsläget känns det inte som att A-C riktigt är på banan tyvärr, SkiDoo/Lynx och Yamaha leder överlägset både tekniskt och utvecklingsmässigt. Väljer man ett annat märke än dessa är det annat än hjärnan som avgör...
 
S

StoxResearch

Sv: arctic cat-09

Hjulboggie rules:
Jag vet inte säkert om dom har DI eller inte från någon 100% säker källa... Men däremot har jag varit i kontakt med (PM) en som har varit med i Clean Snowmobile Challenge med DI, och han hävdar att Cat har det... Take it for what it is worth... Det jag skrev är ju lika löst och kasst som alla andra rykten, :) "SDI" har dom till 100% iaf, det är redan färdiggjutet för injektorer i blocken, samt att sådana motorer visats för pressen... Men av någon underlig anledning så dröjer dom med dessa teknologier... Kan det vara kostnaderna som hindrar dom?

Jag tycker att Cat har gjort svinbra till 2009, oavsett om dom ser lika ut på utsidan... Framförallt modellerna som är dedikerade till 2T har ryckts upp enormt! Vikterna är lägre än någonsin, möjligt ENBART pga 2T dedikationen... Effekterna är högre, och resten är också mycket bättre... Jag tycker de verkar grymma! Dessa modeller går nog inte ens att jämföra samma vecka med de gamla F7orna... Skulle tro att nya Xfire gör att många som sitter på sina gamla F7or nu köper nytt... Plus att det nog lockar tillbaks en del som bytt märke... Vad har INTE blivit (klart) bättre?

Vänta nu... Jag glömde att du (nästan) bara tittar på 4T sidan, det är därför du inte ser några framsteg, :) Men jag förstår att de som hade hoppats på nya 4T motorer är besvikna... Ytterligare ett år utan att Cat lämnar 2T bakom sig... Tyvärr är det verkligheten som bestämmer vad man producerar... Jag vill vända din argumentation till "utan satsning på 2T är det konkurs vilket de är väl medvetna om", :)

Så här ligger det till; Lättviktssegmentet tillhör 2T, det har Cat fattat och är det som vänder skeppet! Skotrar som väger ett ton som bara går rakt fram funkar med 4T... Det roliga är att XF 1000 R troligen spöar skiten ur Turbon på precis allt, hahaha...

Jag väntar på att Ski-Doo kommer med Mach Z 1000 DI och håller 2T flaggan i topp! Vi har nu 2009 och samtliga fabrikanter utom Yamaha storsatsar på 2T, :)
 
Last edited:

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Sv: arctic cat-09

Nja, jag ser det inte som en 2t vs 4t-fråga.

Men tyvärr har A-C inte heller någon modern 2t idag. SDI är ju snart "förlegad teknik" i och med att DI dyker upp. Märkligt att man inte fått den i produktion ännu.

Om man enbart tittar på skotercross är det väl lättare att tycka att A-C är med i matchen, men dessvärre är det inte där försäljningsvolymerna finns. Affärsmässigt är man död om man inte säljer med vinst.

Att crossmaskinerna väger några kilo mindre är mest en chassifråga, inte en motorfråga.

Som tillverkare ser det dessvärre inte så ljust ut för A-C just nu.
 
S

StoxResearch

Sv: arctic cat-09

Hjulboggie rules:
Förlåt så mycket då... Verkade som att du pushade för 4T, men det kanske är mest rena motorer du pushar för... Ber om ursäkt...

Det är inte alla som stirrar sig blinda på motorerna... Om man lyfter blicken lite grann kan man inse att Cat prestandamässigt ligger mycket bra till, både vad gäller rakt-fram-körning och ledkörning... Cat verkar bli starkare 2009 än vad dom varit på flera år i mina ögon... Det finns många, inklusive mig, som skiter blankt i om det kommer lite rök från skotern, :)

Cat har börjat uppstädnings- och rekonstruktionsprogrammet... Det här blir bra... Jag citerar "meathead" (Arctic fantast?) från HCS; "I havn't felt this good about a lineup since 03."...
 

majkel

Välkänd medlem
15 feb 2007
256
0
16
ånge
Sv: arctic cat-09

kör min crossfire 800 på 2,1 /mil. vid ganska inspererad körning. mina kompisar som tex har lynx x-trimm 800-07 renegade 800 06. drar betydligt mer
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Sv: arctic cat-09

Om man lyfter blicken lite grann kan man inse att Cat prestandamässigt ligger mycket bra till, både vad gäller rakt-fram-körning och ledkörning... Cat verkar bli starkare 2009 än vad dom varit på flera år i mina ögon... Det finns många, inklusive mig, som skiter blankt i om det kommer lite rök från skotern, :) Cat har börjat uppstädnings- och rekonstruktionsprogrammet...
Dags att tänka lite på utsläppen om vi skall kunna fortsätta att åka skoter...

Frågan är vilka segment pengarna finns i, och vad A-C har i pipelinen i dessa segment. Rekonstruktionsprogrammet är efterlängtat men jag undrar om de hinner med - det är en liten tillverkare och utvecklingen går rasande snabbt.

I min kristallkula finns det två stora tillverkare av snöskotrar kvar om fem år - BRP och Yamaha. Polaris och A-C:s skoterdivisioner är uppköpta och koncentrationen läggs på ATV, som är en mycket stor marknad på frammarsch, särskilt i USA. Polaris och A-C är för små för att klara av utvecklingstakten, dessutom finns inga andra produktlinor att dela utveckling med.

Skall vi slå vad? :evil:
 
S

StoxResearch

Sv: arctic cat-09

majkel:
Du slog huvudet på spiken... Tekniken (EFI) är verkligen inte förlegad vad gäller bränsleförbrukning iaf...

Hjulboggie rules:
Duuuh, vi tänker ju redan på utsläpp... Vi har ju avgaskrav... Nu är jag inte med... Arctic Cat är verkligen inte i någon direkt kris... De har gjort rekordvinster 7 år i rad, så kassakistorna är troligen fyllda till brädden...

Klart vi slår vad, :) För 10-15 år sen höll varken Polaris eller Cat på med annat än skotrar knappt... Nu är dom mycket större än vad dom var då... Så nu om nånting borde dom ha chans att hänga med, :) Försök inte med mig...

Nädu, jag tror att både Polaris och Arctic Cat kommer tillbaks med kraft, och då med storsatsning på 2T! Den insikten har redan vänt på Polaris, som går som tåget igen verkar det som... Nu är det Cats tur...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Sv: arctic cat-09

Faktum kvarstår: det har knappt skett någon egentlig utveckling hos A-C och Polaris de senaste åren vare sig på motor- eller chassisidan om man jämför med BRP och Yamaha. Att någon idag skulle överväga en ny Polaris förefaller osannolikt, även A-C är ute i jämförelse med de två stora. För att inte tala om hur det kommer att vara 2009.
 
S

StoxResearch

Sv: arctic cat-09

Hjulboggie rules:
Tja, det får vara hur det vill, men det går jävligt bra för Polaris snöskoterdivision igen nu, :) Men nu är det Cat 2009 vi pratar om, och det här blir comeback!