Arctic 2024

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
Var och klämde på Catalyst idag, helt klart ett steg framåt. En del plast såg kanske inte den finaste ut men det är ju förserie så det kan bara bli bättre. Jag förstår dock inte varför Arctic Cat fortsätter med sina ovala ljuddämpare som inte ryms innanför kåporna så de får göra onödiga bulor i plasten för att de ska rymmas, de andra tillverkarna har ju lärt sig pressa ljuddämpare formade så de passar bra i skotern.

Catalyst M600 154 var registrerad med en tjänstevikt på 225 kg, om det stämmer med en tank på 40 liter så har de verkligen lyckats få ner vikten.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Nu har jag fått lära mig att det brukar oftast inte bli någon skillnad på förseriemaskinerna och de riktiga.. möjligen att motorn brukar gå sämre på produktionsmaskinerna.

Men vikten på 225kg är riktigt bra, en pro rmk 800 155 2011 vägde 231kg så 6 kilo ner är inte alls dåligt.
Men en 2013 pro rmk 800 vägde också 225kg dock ingen skillnad på vikten mellan 600/800 där.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Vart har 800 kubikarn tagit vägen tänker dom inte stoppa ner den i catalyst ? Även om vikten är imponerande känns det lite som dom är 2a på bollen om Polaris redan 2013 låg på samma vikt dom bör väl ha blivit lättare genom åren också.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Vart har 800 kubikarn tagit vägen tänker dom inte stoppa ner den i catalyst ? Även om vikten är imponerande känns det lite som dom är 2a på bollen om Polaris redan 2013 låg på samma vikt dom bör väl ha blivit lättare genom åren också.
De låg på samma vikt men gör väl inte det längre idag...möjligtvis att matryx har blivit lättare men axys khaos var väl strax under 200 kg. Å andra sidan känns ju khaosen lättare än vad proriden gör ( iallafall om man jämför de som står hemma på gården). De lätta proride-modellerna kan man väl också säga var lite lätt underdimensionerade och en stor andel av dem har sprickor i chassiet mm pga lite för lite material på rätt ställen vilket jag antar axys har mindre problem med. Man kan ju hoppas att Arctic lyckas få dessa att hålla. Såg att delar av subframen var av stål och inte aluminium.
Det såg i allafall lovanande ut och det hade varit kul att testa den en heldag och det blir spännande att se vilken storkubikare de kommer med.

Appropå vikten så var det ju 225kg med elstart dessutom.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Hur som helst man får ju hoppas det blir en succé för Artic känns som att Brp och Polaris får härja lite för fritt och Yamaha verkar ju ha lagt ner all utveckling.
 

lindless

Prospect sledder
11 apr 2018
47
2
8
Stockholm
Hur som helst man får ju hoppas det blir en succé för Artic känns som att Brp och Polaris får härja lite för fritt och Yamaha verkar ju ha lagt ner all utveckling.
Det är ju alltid bra med flera märken som satsar och kan konkurrera men har lite svårt att det blir en ändring på marknaden.

Vart har 800 kubikarn tagit vägen tänker dom inte stoppa ner den i catalyst ? Även om vikten är imponerande känns det lite som dom är 2a på bollen om Polaris redan 2013 låg på samma vikt dom bör väl ha blivit lättare genom åren också.
Vad jag fattat så kommer det nästa år, dvs 2025 med 800 eller större motor. Bara "test" den här säsongen.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Väldigt märkligt test är ju många åkare som aldrig väljer en 600 möjligtvis att inbitna artic åkare håller till goda med det som finns men dom skulle nog behöva locka till sig lite nya köpare från konkurrenterna och då tror jag inte 600 räcker..
 

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
79
10
8
33
Norrbotten
Väldigt märkligt test är ju många åkare som aldrig väljer en 600 möjligtvis att inbitna artic åkare håller till goda med det som finns men dom skulle nog behöva locka till sig lite nya köpare från konkurrenterna och då tror jag inte 600 räcker..
Den större motorn är var inte redo att släppas till 2024 det sa dom på avtäckningen av catalysten. Är bekräftat att den motorn är större än 850 iaf. Sen om det är 851,860, 900cc återstår väl att se
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Vore ju kul om Artic låg lite före de andra i stället för steget efter som tex att släppa en 850 nu som konkurrenterna haft i flera år tänk om dom slog till med en 900 trippel med mittre cylindern liggande framåt bredden borde inte vara nått problem de flesta skotrar är tyngre på variator sidan och på andra sidan finns en ljuddämpare den bör gå att hitta plats åt ändå.
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
234
51
28
Karlstad
Vore ju kul om Artic låg lite före de andra i stället för steget efter som tex att släppa en 850 nu som konkurrenterna haft i flera år tänk om dom slog till med en 900 trippel med mittre cylindern liggande framåt bredden borde inte vara nått problem de flesta skotrar är tyngre på variator sidan och på andra sidan finns en ljuddämpare den bör gå att hitta plats åt ändå.
Varför nöja sig med att ligga steget före? AC borde satsa på att ligga i framtiden dvs elmotor på 300hk med batteri som räcker för 48h tung puderkörning 😁