Arctic 2024

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
76
10
8
33
Norrbotten
De är underligt att en matta och elstart ska väga 21 kg mer de måste va något mer skit som väger? Den väger ju 10kg mer än en polaris sks 155" som har elstart och är inte ens en fullfjädrad lössnömaskin. Men då ska tilläggas att jag utgick från fabriksuppgift på 205kg torr och la på 45l soppa som väger 0,75kg litern. Jag fick en 2020 sks 155" till 239kg om den verkligen har 45l tank?
Ja låter som stor skillnad. Kanske att dom i Sverige har stora kylsystemet? Densiteten på soppan kan väl göra viss skillnad också. Sedan tror jag snowriders var en prototyp?

kolla Montain sledder garage på youtube han väget en, finns dock flera.
 
Last edited:

Kreator

Aktiv medlem
19 feb 2010
65
24
8
Kalix
Fick chansen att ta ut en Catalyst 600 146'' på lite myrsurf i mellandagarna. WOW! Jag har kört en del maskiner (Khaos, Riot X, Boondocker, Shredder 850), men det här är tveklöst den mest lätthanterliga maskinen jag kört. Så sjukt lätt att lägga, och så otroligt lätt att kontrollera. Man var "ett med skotern" direkt, kändes som att man hade kört den hela sitt liv, typ. Och motorn är rapp! Den gick på rullen hejdlöst.
 

Kreator

Aktiv medlem
19 feb 2010
65
24
8
Kalix
Ser en del negativa kommentarer på olika ställen gällande Alpha-boggien, att man skriker efter twin rail på kommande maskiner i stället för single. Jag kör en Riot-X med Alpha, och jag tycker det är helt fantastiskt. Binder lite snö och är otroligt lätt att lägga i snön, trots att framvagnen är lite bredare, och trots att du lägger ner rejält så driver det ju på bra. Dessutom är den förvånansvärt bra på led. Jag skulle inte vilja ha något twin rail. Vad är det folk är så negativa över? Är det skeptiker som aldrig har provat? Det snackas ju om att det är vekare om man ska hoppa mycket, och det är möjligen ett argument, men hur mycket stadigare är en twin rail?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Du behöver inte "hoppa mycket" för att upptäcka vekheten. polarens boggiskena sprack efter två vintrar och han kör varken mycket eller hårt. Sen sitter hela boggin ihop med M6 skruvar så även om själva skenan skulle klara sig så ger sig något annat...

Körmässigt så utifrån det lilla jag kört så har jag väl inte egentligen något mot den, men precis som med SkiDoos ledade tjafs ser jag heller inga direkta fördelar med den, förutom att den rensar snö bra.
 

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
76
10
8
33
Norrbotten
Ser en del negativa kommentarer på olika ställen gällande Alpha-boggien, att man skriker efter twin rail på kommande maskiner i stället för single. Jag kör en Riot-X med Alpha, och jag tycker det är helt fantastiskt. Binder lite snö och är otroligt lätt att lägga i snön, trots att framvagnen är lite bredare, och trots att du lägger ner rejält så driver det ju på bra. Dessutom är den förvånansvärt bra på led. Jag skulle inte vilja ha något twin rail. Vad är det folk är så negativa över? Är det skeptiker som aldrig har provat? Det snackas ju om att det är vekare om man ska hoppa mycket, och det är möjligen ett argument, men hur mycket stadigare är en twin rail?
Är för att vissa stora namn på andra märken hävdar att dubbla är bättre på allt och då måste genast alla tycka likadant. Tror inte att alpha skenan är vekare eller starkare än någon annan lösssnö boggie utan förstärkningar.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Vid vad som börjar bli normalt före där jag bor, dvs ett hårt regnat skal med ny snö ovanpå så har alpha boggien svårt att hålla bakvagnen på plats när man skråar, detta då mattan viker ner sig efter sluttningen och inte biter in i den. Där är nackdelen.