Arctic 2016 modifiering

John83

Medlem
15 feb 2015
6
0
1
Luleå
Även fast säsongen inte är slut så är det dags att börja kolla på modifiering inför nästa år.
Jag byter skoter från Summit 146" till en Hardcore och undrar vad ni där ute tänker göra för modifieringar.

Några tänkta
Helsystem + powercommander, dessa funkar väl inte utan varandra
Variator, jag gillar att det är team variator men jag gillar klick justeringen BRP har, Diablo har även detta på sina variatorer så det blir ev ett sådant kitt.
Dämpare är check
Lite mesh tyg åker dit
Drag, pulkan ska dit på våren till lilleman :)
 

lmj

Aktiv medlem
2 mar 2012
66
0
6
Jämtland
Är det spikat att det blir lilla kylsystemet på hc?
Som jag har förstått det, ja! Är ju en kompromisslös lössnöskoter och ingenting annat, så jag kan inte se nån anledning till att det inte skulle bli så. Men sen kan ju alltid KGK komma på andra tankar och beställa dom med större kylare...
Tror att tanken är att om man behöver större kylare så får man helt enkelt köpa LTD med mera utrustning och ex.vis elstart?
 

folke

Välkänd medlem
27 sept 2007
252
0
16
Vindeln
bokade min med tillbehörs fotstegen, Sen blir det nog en roxriser och vrida fram körställningen lite.
Sen kommer jag nog köra och se hur allt lirar, kan bli andra variatorgrejer men ska prova original först
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Bokade en LTD, pga kylare och färg.

AC tbh:
Dragkit
Nödstopp
Bukskydd
"Proclimb seat"
Fotsteg
Stora rail-förstärkningen (förutsatt att den kommer till 2016's rail design)
Firecat stänklapp (kapad upptill, så anliggningsytan blir platt)

Eftermarknadsprylar:
GPS-hållare, Speedtech
Kmod steering bell crank
10" vändhjul (har liggandes från annan maskin)
TKI belt drive
OVS wheelie control/KISS coupling
Min egen special styrmod: 2" styrhöjare, Firecat-broms/ljusomkopplare inkl. bromsslang+adapter, crossdödare som start/RER, gasblock med dödare, vippbrytare till värmarna nedflyttat/undangömt


Sen har jag en dröm om en vårmatta, typ Composit Talon 45 (154x1.7" 2.86") med drygt 100 racedubb.
Sen2 försöker jag få Next Stage Gauges att ordna fram en nordisk cluster programmerare, så man snabbt och utan att gå back 500:- i enbart frakt kanske kan få sig en omprogrammering.

Mest oroad är jag över vilka variatorgrejor som kommer att komma, och hur långt in på säsongen man ska behöva vänta på sånt.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
John,
Hade du tänkt köra TRA, eller??
Har aldrig känt ett click-behov när jag kört Arctic. Det är unikt för BRP, att behöva justera detta vareviga dag.
Duger inte dämparna som sitter på?
 

John83

Medlem
15 feb 2015
6
0
1
Luleå
Nä inte blir det TRA, blir att först vikta om om inte det funkar annars ev ett kitt.
Dämparna är check, nu har jag dock en komplett uppsättning jag måste kränga.

Vad tror ni om nå y-rör, pipa å burk? Måste det användas en powercommander?
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Tillbehörsfotstegen åker dit direkt då jag tycker det är det bästa jag köpt till min 14. Sen blir det nog att montera över Y-röret med koso mätarn samt en 1,5g tändkil och en tps justering av Evil Engineering om det behövs för på gamla blev det en fruktansvärd skilnad.
 

John83

Medlem
15 feb 2015
6
0
1
Luleå
Är det ok att bara sätta pipa och inget annat? Jag bytte från Summit och den var jäkligt känslig när man bara byter pipa.

Finns det dokumentation eller reflektioner över några som bytt pipa och sett nåt?
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Jag har ju bytt från proclimb till en summit -16 så du kan höra av dig sen när du inte kan dra pulkan med hardcoren så kan vi kast byta skoter :ciao:

Å tills dess tycker jag att fotstegen och ett bukskydd/ rejäl kofångare ska sitta på plats...

Frogskinz för hela huven, galler för hålet vid pipan och plastglidskydd för damaskerna mot styrleden
 
Last edited:

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Blir intressant att se vad för vikter som kommer finnas tillgängliga för den nya primärvariatorn. Som vanligt duger inget märke till att göra en lössnö setup från start även fast maskinen är av sådan karaktär.
 

mange .

Välkänd medlem
14 feb 2007
248
2
16
sundsvall
wesslan har ju varit med å tagit fram variatorsetupen på m8000 så den lär nog vara riktigt bra från start....
 

raket`n

Välkänd medlem
9 feb 2010
375
3
18
Ludvika
Höj. ja hade ju tänkt å köpt en 2016 m8000 153ltd men va fan va försäkringa va dyr. ja som är 46år(gubbe) får betala 6700/år på en sån maskin.(länsfösäkringar). fundera fan om jag ska skriva över skotern på kärringa efter säsong å betala bara trafik då???.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
885
113
Stora Blåsjön
Höj. ja hade ju tänkt å köpt en 2016 m8000 153ltd men va fan va försäkringa va dyr. ja som är 46år(gubbe) får betala 6700/år på en sån maskin.(länsfösäkringar). fundera fan om jag ska skriva över skotern på kärringa efter säsong å betala bara trafik då???.
Du ska skriva dig på en adress långt norrut när det gäller länsförsäkringar. Då får du bra pris på försäkringen... eller kolla med något annat bolag.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Inte för långt norrut, billigare i vb än nb när jag kollade. 😜
Exakt min erfarenhet.
"Olika bolag" för varje län, heter det. Sen är det ju bara något ormspel inom Länsförsäkringar, att LF i VB inte får slut avtal med folk skrivna i NB.


De senaste åren har jag åkt Trygg Hansa avställningsbart. Har legat på dryga tusenlappen per månad, och detta med schyssta villkor, självrisker och trygghet i ev. skadereglering. (alltså ganska olikt motför Dina)
 

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Bytte till avställningsbar trygg hansa nu, 6mån påställd 6 avställd blev nästan 2000kr billigare än Dina som jag hade innan. Sen är det 5000kr självrisk mot 10000kr också.