apex remproblem.

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
köpte mig min "dröm" maskin i veckan.
nämligen en 2008 års apex rtx med mcx 290 kit.
den är förlängd till 345 med 44 kammar.
skulle väll egentligen ha varit en mtx men denna dök upp.

helt klart det roligaste jag kört men det finns ett med.

har hunnit med 35 mil med 2 remsprängningar.
primären stekhet
dom har sprängts vid fullgas på rullen.

öppnade primären och där sitter det en svart fjäder.
gul/grå/gul (standard?)
supertip vikter



tänkte börja med att bytta till mcx vikter som jag borde få i morgon.

men är det någon som har andra tips?
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Varför vill du byta bort de bästa turbovikterna du kan ha mot MCX sälklubbor???

Kolla istället upp skicket på variatorrna, kan vara nötta. Vad åker du för remmar? Hur är vikterna lastade? Är sekundären svarvad eller standard? Om den är svarvad kan det vara så att den bottnar och slirar i sek, testa genom att rita primär och sekundär. Vad sitter det för saker i sek?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
kör endast på org yamaha rem till Apex, dem håller stenbra till 300hk turbo yammer. Alla andra remmar/märken sprängs obenhörligen.

Och kör in dem försiktigt! + att när du värmer upp remmen några km & tänk på att du har 300hk vilket innebär inte röra gasen alls nästan innan remmen har full arbtemp.

Turbo aper ska normalt inte ta rem. Ev är remmarna för dåligt inkörad + dålig uppvärmning innan du slår på över kvarts gas.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
har tyvärr redan köpt mcx vikterna nu men har inte provat ännu.

den vill gå på varvstoppen med supertipsen.pratade med affe om detta och han rekomenderade mcx vikterna.

allt är original annars i variatorsystemet.

rent och fint annars överlag.

kanske en nerdrevning vore något?
 

Cthulhu

Välkänd medlem
1 feb 2013
122
0
6
Sävast
www.nhservice.se
jag tycker du ska läsa de sista sidorna på snowriders forum i 4mtn mod tråden... där diskuterades det livligt om variatorbestyckning.

hur är dina supertip byggda/viktade nu?

nerdrevning kan vara en del av en bra lösning. jag har en nästan ny kedja å 22tänders övre drev liggandes.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
sitter 5 brickor i botten 2 tungsten mitten och 4 brickor på spetsen har jag för mig
55 står det på vikten.

ett problem är att jag inte fått med några grejjer till vikterna så jag kan ju inte vikta på något,

grön arctic fjäder kanske också då?
 

Cthulhu

Välkänd medlem
1 feb 2013
122
0
6
Sävast
www.nhservice.se
sitter 5 brickor i botten 2 tungsten mitten och 4 brickor på spetsen har jag för mig
55 står det på vikten.

ett problem är att jag inte fått med några grejjer till vikterna så jag kan ju inte vikta på något,
Gör så här...
prova med MCX vikterna och om du tycker de duger kör så, annars går det att "få till" supertip vikterna.
Jag har brickor till dom...
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
låter ju fantastiskt.
får prova och se om remmarna vill hålla.
känns inget bra att inte våga nypa fullt utan att riskera att remmen smäller.
 
J

Jona$

79g är på tok för lite för en 55:a bas och tungstenen hör hemma i botten, alt kan du behöva tungsten i mitten med.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
jag tycker du ska läsa de sista sidorna på snowriders forum i 4mtn mod tråden... där diskuterades det livligt om variatorbestyckning.
Haha!
Ja, det är humor.
Apex är världens bästa skoter. Håller 1000mil med 310hk utan det minsta slitage i variatorerna.
MCX vikter är det bästa, trots att Alf inte testat nåt annat.
Hihi...
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Har Apex XTX -11 med MCX290 sedan någon månad tillbaka.

Har kört med MCX vikter och sekundären på 70grader.
Original fjädrar, dvs BL-SL-BL i primär, Pink sekundär.
Drevning 23/37 och ingen rem i bitar.
Lilla nackdelen med MCX vikter är att de har lite taskig backshift.

Har nu "ER" Roller Secondary sedan någon vecka tillbaka och ingen rem har gett upp än, trots flertalet rullekörningar.

Kan inte komma ihåg att det slirar på remmen heller vid något tillfälle.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
fick inte tag i något drev innan påsk.
så jag har kört med mcx vikterna nu i helgen bara.har rengjort och allt ser schysst ut i variatorerna.
det blir supervarmt i variatorerna om jag leker med skotern.

led verkar det funka bra även om man pressar efter älven i nån mil så är dom inte stekheta.

har 22/38 nu.ska gå ner till 20/38.
tänkte även köpa den gröna arctic fjädern som det pratas om.

behöver hjälp med hur jag ställer förspänningen i sekundären.

men jag hittar inga märkningar på inre hålen för sek.fjädern.

det pratas ju om 0/1/2 på dom inre tre hålen.
 
J

Jona$

siffrorna är dåligt instansade, titta närmare, börja 0-1 ger ca70gr.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
hej igen.

har nu satt dit gröna fjädern och drevat ner den.
kör nu 20/38


såg två symboler i dom tre hålen på sekundären. en 1a och något som ser ut som en 3a alt 0a,gjutna symboler inte instansade.
satte den på 1an där. och på 0 ute på locket.

körde hem med den efter att ha monterat ihop den.en sträcka på strax över en mil.
spöade den inte jättemycket men körde inte heller försiktigt.en hel del rullekörning.
avslutade med att köra några varv på åkern utanför huset när jag kom hem.

har öppnat och känt under kåpan och det brände mig riktigt snabbt när jag kände på variatorerna.

skulle tippa på att variatorerna var över 80c och remmen lite svalare men helt klart över 60.

laddar bara 0.8 just nu.laddade 0.95-1bar tidigare men fick peakar alt för ofta som gjorde att den hoppade upp till 1.2(?) vilket jag inte vill. kanske någon har tips där också?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Kanske lite dum fråga men...
Hur är din sekundär, är det fortfarande flytande eller fast?
Hur tjock är brickan på insidan resp. utsidan?

Tänkte om sidoförkjutningen är helt åt &%(/"!%#!.

Man kan i vissa fall se om det ser skumt ut om man hissar upp skotern bak, tar bort variatorskyddet och gasar lite så den växlar upp. Nu pratar jag inte om full mutter utan typ max 80 eller nåt.

Sedan kikar man snett ner mot remmen, rakt bakifrån, ingefär som om man ser om en planka är krokig. Ser remmen ut att gå rakt eller 'böjer' den sig i sidled?
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
inga frågor är dumma frågor.

var ut och pallade upp den nu och provade flera gånger.

variatorn är flytande,men den flyttar sig på axeln när den kommer upp i fart.
den åker in mot kedjehuset ca 10mm när remmen har "dragits" in ett par cm.
sen när man släpper på gasen så åker den nästan ut till brickan.
den åker innåt succesivt och inte direkt vid inslag.

det kan väll inte vara normalt?

sitter ett schims under variatorbultsbrickan. kanske 0.10/0.20 tjock.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jo, så gör det med i princip ingen belastning.
Men frågan är, om du kör sakta och sedan drar en rullekörning. Tror du den då flyttar sig innåt lika lätt via splinsen? Jag tror inte det, pga vridningskraften i variatorn så låser det antagligen fast variatorn i 'fel' läge.

När jag monterade Secondary Roller-kitet så fixerar man variatorn. Den dras mer eller mindre stumt mot den inre brickan.

Testa att fixa någon teflonbricka, rörbit eller liknande som har samma inner/yttermått som schimsbrickan som sitter på utsidan variatorn. Så att glappet minskas till kanske 1 mm.

Långskott/terori, men kan vara värt att prova.
 

Cthulhu

Välkänd medlem
1 feb 2013
122
0
6
Sävast
www.nhservice.se
Ja..

När du monterar ER kittet så ta bort alla schimsbrickor, samt att du borrar upp hålet i kittet så du inte spänner fast variatorn med bulten och tappar flytningen..

MCX vikter är duktiga på att bygga värme...

Hur justerar du laddtrycket om man får fråga?