Användbar cylinder?anledning till värme nyp Rs

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
kom ca 3km idag sen tvärdog skotern, stum i snöret så väntade en stund tills det släppte, tog av stifften och drog, kände då att jag saknade kompen i ena cylindern, drog hem skotern och in i garaget.
frågan då! cylindern nere enligt bild, är det bara skrot kvar av den eller? sen om någon har teori på varför det blivit såhär? kolla bilderna


 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
Är ju en Rs så blandar direkt i tanken, börjar mer och mer tro att det packboxen bakom primären som fare, så den draig tjuvluft därifrån och därefter gått snålt? river primären imorgon och kollar samt ska bestyckningen kollas över, men kom emd förslag, vad tror ni? lika bra att skaffa en utbytescylinder?
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Är ju en Rs så blandar direkt i tanken, börjar mer och mer tro att det packboxen bakom primären som fare, så den draig tjuvluft därifrån och därefter gått snålt? river primären imorgon och kollar samt ska bestyckningen kollas över, men kom emd förslag, vad tror ni? lika bra att skaffa en utbytescylinder?
Den där cylindern är kass, nicasilet är borta. Om du ska åka med skotern, skaffa en utbytescylle. Det ser definitivt ut som att den fått för mycket luft på den där cylindern eftersom kolven har smält.
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
som jag befara då, ny cylinder får de bli, sak ringa en kille idag som kan ha cylinder, nån som har nå fler tips på vars jag kan fynda en cylinder?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Cylindern såg inte så farlig ut tycker jag lite svårt att se på bilderna dock, prova frät bort aluminiumet med saltsyra i loppet och kolla sedan hur det ser ut.
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
Tycker det ser ut som en kallskärning jag. Hur varmkör du om nåt?
jodå varmkör gör jag,låter stå ett tag på tomgång,sen har jag ju ca en km innan jag ens kommer ut till fjärden, så innan det så puttras det bara på i 20 km/h innan ens hastigheten ökas, men förklara gära mer ang kallskärning?

Cylindern såg inte så farlig ut tycker jag lite svårt att se på bilderna dock, prova frät bort aluminiumet med saltsyra i loppet och kolla sedan hur det ser ut.
ny cylinder redan köpt, men man ser att det har släppt nicasilen så antar att den måste på med nytt. laddar upp en till bild så du ser (jag vet att bilden är stor men är i hopp om att man ska se skadan) ska dela blocket imorgon så får jag se om det är packboxen som släppt in luft, dock såg den fräch ut så lite tveksam ändå, sen att maskinen endast gått runt 170 mil
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det är inte en kallskärning. Den har med 100% säkerhet fått för mycket luft/för lite bränsle. Så kolla noggrannt igenom alla tänkbara felkällor, tex bränslepump, HELA förgasaren, alla tjuvluftkällor som insugsgummi, vaccumslangar osv så borde du vara rätt "säker".
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
Det är inte en kallskärning. Den har med 100% säkerhet fått för mycket luft/för lite bränsle. Så kolla noggrannt igenom alla tänkbara felkällor, tex bränslepump, HELA förgasaren, alla tjuvluftkällor som insugsgummi, vaccumslangar osv så borde du vara rätt "säker".
tack! gasarna ska plockas isär, blåsas och sedan synkas, även gå upp ett steg på huvud munnstycket, somsagt byter alla packningar i motorn nu på en gång också, ska även som du säger kolla igenom bränslesystemet, konstigt nog så gick skotern helt klockrent utan något som helst tendens på att ett ras var på gång, drog upp han på fjärden på rullen en längre sträcka la sedan ner, forsatte puttra ca 50 meter innan jag skulle dra upp han igen, när skidorna var påväg upp så tveka han till och dog..
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ja, dom går ju som hårdast då dom går lite snålt. Men tyvärr blir det så varmt i förbränningsrummen då... Därav kolvens utseende på kolvtoppen.
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Kolla så att din pipsensor är fungerande.
Min förra rotax 440 åstadkom en exakt likadan smältning av kolv. Jag hittade inte heller ingenstans där den drog tjuvluft.
 

factory_racing

Välkänd medlem
6 nov 2007
398
0
16
kalix-nyborg
Vad kör du på för bestyckning? hade en skidoo rs 600 09a ifjol som också ville bränna kolvar på variatorsidan. blev 3 kolv byten ifjol :) och kolvtoppen såg lika ut som på din trasikolv varje gång. bestyckade upp den körde på 320 i huvud munstycke och då höll den längre iaf sen såldes maskin. Dom är ju sjukt lågt bestyckade org.
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
Vad kör du på för bestyckning? hade en skidoo rs 600 09a ifjol som också ville bränna kolvar på variatorsidan. blev 3 kolv byten ifjol :) och kolvtoppen såg lika ut som på din trasikolv varje gång. bestyckade upp den körde på 320 i huvud munstycke och då höll den längre iaf sen såldes maskin. Dom är ju sjukt lågt bestyckade org.
320? låter högt med tanke på att den har powerjetsen, hade 270 i huvud, nålarna ska jag kolla ikväll när jag går ut i garaget. men ska iaf gå upp lite på bestyckningen känns det som
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Den har ingen bränsleskruv så du har nog vridit på tomgångsskruven. Men kom ihåg att nolla tps:en oxå det är ju den som känner av gasläget och styr powerjetsen med hjälp av andra givare. Det rekomenderas att nolla den direkt när du har bestyckat om, och det är en grym procedur att synka gasarna rätt med tps:en. Leta efter racing tipset där de går igenom hur du synkar och på dot.. finns det beskrivet hur du bygger en egen strömsättning så du kan nolla tps. Skulle även tro att många RS drar på tok för mycke soppa pga. ej nollad tps.
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
Den har ingen bränsleskruv så du har nog vridit på tomgångsskruven. Men kom ihåg att nolla tps:en oxå det är ju den som känner av gasläget och styr powerjetsen med hjälp av andra givare. Det rekomenderas att nolla den direkt när du har bestyckat om, och det är en grym procedur att synka gasarna rätt med tps:en. Leta efter racing tipset där de går igenom hur du synkar och på dot.. finns det beskrivet hur du bygger en egen strömsättning så du kan nolla tps. Skulle även tro att många RS drar på tok för mycke soppa pga. ej nollad tps.
menar tomgånskruven. hmm jadu möjligt ligger ju runt 5 liter milen. du har ingen länk?