Använda Avgastemp / Lambda mätare från bil?

Antex_N

Aktiv medlem
19 jan 2011
62
0
6
Härnösand
Koso Avgastempmätare kostar ju ca 4500:-
Kan man inte göra en sneak version med bil mätare ist?
Har ju redan en lambdasond typ? i min pipa, vad den nu är till för :blink:
Men vad är skillnaden mellan lambda mätare och avgastemp mätare?
Och om man nu skulle få det att funka:whistle: vilken temp är "optimal" ?
(Har en iq 440)
 

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Lamdan känner av syrehalten, tempmätaren känner av...temperaturen. Samt att du måste ha två tempgivare, en till höger cylinder, en till vänster. I instruktionerna till min koso stod det att givarna skulle vara ca 10cm från kolven för att läsa rätt temp, alltså innan greningen i grenröret. tempen tror jag var max kring 1200grader F. så kring 800-900 till 1200farenheit.
 

Antex_N

Aktiv medlem
19 jan 2011
62
0
6
Härnösand
attans, ingen mening att försöka använda orginal givarn då, men skiten som sitter där orginal är det en temp eller lambda sensor?
 

mr-cave

Välkänd medlem
17 nov 2010
156
0
6
Gagnef
Vill du ha koll på soppa/ luft blandningen så kan jag rekomendera denna. Innovative MTX-L bredbandslambda.
http://www.hqtec.se/pc-74-8-mtx-l-bredbandslambda.aspx

Har den själv i min busbil som ersätter org lambda och som ger både signal till org ECU och direkt till mätarhuset som oxå kan kopplas in till separat sprut om man vill det. Finns både in och utgångar på den här. Prisvärd faktiskt.

Men som sagt vill du mäta avgastemp så får du helt enkelt köpa en mätare för det.
 

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Precis som mr-cave skriver och resterande skriver kommer du inte få ut nåt temp-värde av nån lambdasond utan det är en tempmätare som gäller.

Kolla runt lite på krockade skotrar, där kan du nog hitta en relativt billigt, har eventuellt en pipa med temp till en IQ 440 dessutom..

På min RS är maxtemperaturen iallafall 1040F