Ansluta laddning till batteri.

jobg

Prospect sledder
16 mar 2018
3
0
1
Hej,

har fått problem med inkoppling av ett 12v batteri på en Lynx 650 88, med rotax 503 motor.

jag har kopplat in batteriet så att det är jordat i chassit och 12v från voltregulatorn laddar batteriet.
Det verkar som att batteriet bränner laddspolen. Hur ska jag göra detta för att skotern ska gå bra, samtidigt som den laddar batteriet?
 

jobg

Prospect sledder
16 mar 2018
3
0
1
Bifogar Elschemat. Som ni ser så verkar inte det gå någon laddning till batteriet i som skissen visar. Jag har en startmotor från en 650 och den är ju jordad i chassiet. Skulle någon som har en 650 med startmotor och batteri kunna kolla om batteriet är anslutet så att det får laddning.

Ska jag sätta dit ett motstånd före spolen så att den inte brinner och en brygga från starten på nyckel så den får fullt vid startförsök?
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Har du satt dit en enkel voltregulator som du tar ström från till batteri? De måste va en votregulator med ladduttag på. En sådan har 12v växelström utgång till all el på skotern och en kabel till laddning av batteri. Kopplar man en vanlig voltregulator till batteri så bränner man både upp statorspolar och batteri.
 

jobg

Prospect sledder
16 mar 2018
3
0
1
Har du satt dit en enkel voltregulator som du tar ström från till batteri? De måste va en votregulator med ladduttag på. En sådan har 12v växelström utgång till all el på skotern och en kabel till laddning av batteri. Kopplar man en vanlig voltregulator till batteri så bränner man både upp statorspolar och batteri.

Hittade en sida med denna text:

"Note that the 866 080 regulator requires a minimum current load of one amp in order to prevent excessive AC voltages from being applied to the regulator input. The 264 870 regulator does not require a minimum current load. "

Min regulator ser precis ut som 080regulatorn, och jag har inget motstånd i min krets.

Kan det då ha blivit så att jag fått för hög spänning (AC) in i regulatorn som sedan skickat ut felaktig spänning (DC) som grillat sönder tändspolen? Dvs jag måste kontrollera min regulator, om den är hel så sätter jag ett motstånd som drar 1amp eller mer, enligt beskrivningen jag hittade. Eller så skaffar jag en regulator mer likt 264 870 som inte behöver motstånd.

Har någon tips om vilken regulator jag skulle kunna köpa? Länk?

MVH J
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ok om du hyar den 866 080 regulator så är de rätt. Där kopplar du in skoterns ac ström direkt från stator och in i gula kablarna och jordar den svarta andra i jordkablar på maskin. Du kan teta om de är kontakt mellan någ jordkabel och chassi för de är de nog så då kan du extrajorda svarta kabeln i cahassi också. Röda går till batteri.
Om jag inte mins fel så kopplar man in bägge gula till ac ström på maskin dvs man lindar ihop dem.De spelar ingen roll om manskinen ger ut 16 eller 40v volt/laddregulatorn fixar det lätt och de behövs inga motstånd någonstanns.
Se till att skoterns originala ac voltregulator är borttagen.