Annan matta till pro rmk 163 -19

Stefan_a

Välkänd medlem
20 nov 2011
379
0
16
Bergsjö
Halloj, Som rubriken lyder håller jag på att titta på en annan matta till skotern som kommer till nästa vinter. Då jag tycker serie 6 har ovanligt dåligt rykte om sig så är jag inte intresserad av den. Så att jag undrar om det är någon som kan rekommendera en bra lössnömatta. Priset spelar ingen roll, huvudsaken är att den har bra driv i lössnö och att den inte blir för tungdriven för beltdriven.
Har kikat en del på challenger extreme 64mm, men vad säger dom som vet och kan?
Mvh Stefan
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Är ny i Polaris träsket så ska inte säga för mycket men övriga polaris åkare i mitt gäng som testat några av dom andra eftermarknadsmattorna är överens om att serie 6 är bästa puder mattan. bortsett från att den är lite ömtålig.
jag tycker också den är lite för ömtålig och bättar kanske inte som jag vill när det är lite hårdare snö.

Har tidigare åkt summit som vad jag förstår har en challenger extreme matta som dom kallar för powdermax eller har jag fel där?
Tycker den mattan funkade bra i alla fören och höll bra.
Säkert inte lika bra i bottenlöst puder men som nordisk allround matta föredrar jag nog den.

Så jag är också intresserade av alla åsikter kring den mattan på polaris
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Originalmattan är den matta som är bäst för skotern precis som den är, är som mest lättkörd med den. Sen kan man vilja ha lita andra egenskaper och då finns det alternativ.
Vette fasiken om dom är så känsliga egentligen, tjejen fick ta över min serie 6 matta som då hade gått ca 300 mil, nu är den uppe i nästan 400mil och den ser fortfarande riktigt fin ut.
Sen har såklart körstil väldigt stor inverkan på hur bra mattan håller, är ju inga problem att få en matta sopslut efter 100mil om man vill...
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Skitnöjd med min serie 6 matta, bytte från en 5.1 och vilken skillnad! Driver riktigt bra i alla fören och tycker den verkar hålla bra, gått drygt 100 mil skogsbrytning och har en halv kam borta.
Oförtjänat dåligt rykte är min åsikt, hörde nämligen samma efter att jag köpt min..
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Kanske lite off topic men jag vill höra vad ni som kör polaris med serie 6 mattan säger. Jag kör ju summit 154" och har gjort det i en par år nu. Både t3an jag hade och 850in har ju 3" matta och den har ju ett enormt driv. Mina kompisar kör polaris med serie 6 mattan och jag tycker det bara spinner hejdlöst på dem (även på 163an). De kommer förvisso oftast framåt men det känns som slöseri med effekt på något vis. Det är samma känsla på sambons summit med 2,5" kammar. Det bara spinner och jämfört med min så händer det ju inget när man klämmer åt gasen. Kag ser ju gärna att så många som möjligt av mina 165hk åker ner i backen annats hade man kanske kunnat nöja sig med något billigare. Visst...ibland har jag kanske för bra grepp men det börjar jag ha lärt mig hantera. Sen är väl 3" lite overkill på led och hårdföre men det kan jag ta. Jag tycker ju dessutom att det är löjligt kul att köra på rulle allt som oftast
Hur är polaris 3" matta jämfört med serie 6?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Kanske denna vinter som inte haft plusgrader sedan snön kom så det inte blivit någon botten som delvis är ansvarig.
För jag tänker mej för när jag kört fast mm för att inte sabba mattan.
Vilket alltid funkat tidigare.
Nu i år har jag på ca 50 mil tappat er par kammar på min serie6
Där av jag börjar fundera på annan matta. Dels så jag kan köra som jag vill utan att hålla igen för mattans skull och för att ha mattan fräsch när jag säljer =)

Men vill inte byta ner mej i framkomlighet då jag vet serie6 är bra.

Ang drivet i mattan jämfört med skidoos 3" är jag lite kluven.
Skidoo mattan driver på bättre men den blir även aggressivare så skotern vill börja resa och bli nervös när det verkligen gäller.
Medans jag upplever polarisen som mattan "spinner" och trycker skotern framåt utan att resa/börja bli nervös. Ligger nog mycket i chassit vilket jag för övrigt gillar mycket bättre på polaris men tror mattan spelar in en del också.
 

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Vilken är uppfattningen om Camso 280?

Intressant topic, kör sedan nyss en Summit 850 original 3", kört Axys tidigare med Serie-6, innan dess PRO Ride med Challanger 63.5 mm och Peak 2.5 Multiduro. Vette fasen vilken av mattorna jag gillade bäst. Går nu i tankarna på om byte till en Camso 280 är nåt att prioritera, hade även den funderingen på Axysen. Talon 66 har jag inte provat men läst både ris och ros om..