Ang: snabbspänne hjälm

Dragonlover

Aktiv medlem
20 jan 2011
72
0
6
Hej,

På in hjälm nu zsitter de D-ringar som man fäster hjälmen i men jag skulle vilja ha snabbspänne istället.. kan man byta de på ngt sätt, ngn som gjort de?
 

freddeee

Välkänd medlem
7 mar 2010
280
0
16
Härnösand
ja, kör med det! Du behöver ju inte lirka upp det varje gång du tar av dig hjälmen, lätta bara. Så gör jag iaf och det känns som det är lite bättre än snabbspänne;)
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
Bra hjälmar har sällan snabbspännen, D-ring är säkrare och dessutom det som är godkänt på just din hjälm

Och om du tänker efter, hur mycket tid försöker du spara.
 

Desa

Välkänd medlem
11 dec 2010
516
0
16
Luleå
Bra hjälmar har sällan snabbspännen, D-ring är säkrare och dessutom det som är godkänt på just din hjälm

Och om du tänker efter, hur mycket tid försöker du spara.
kan väl omöjligt stämma kör med en ariho hjälm som kostade en hel del när jag köpte, den har snabbspänne iaf
 

freddeee

Välkänd medlem
7 mar 2010
280
0
16
Härnösand
Det är väll vanligare att det är snabbspänne på billigare hjälmar. Men AIROH är ju bland dom bättre så det är ett undantag;)
 

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Shoei och Arai verkar iaf ha slutat med snabbspänne och mycket dyrare standard hjälmar får man leta efter.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
kan väl omöjligt stämma kör med en ariho hjälm som kostade en hel del när jag köpte, den har snabbspänne iaf
från: http://www.bikeparts.nu/info-ezp-10.html

"Dubbla-D-ringar?
Snabbspänne eller dubbla D-ringar? En person som inte har vant sig med dubbla D-ringar brukar säga att D-ringar inte går lika fort som snabbspänne. Det stämmer! Men, när den dagen kommer och olyckan är framme så kan det vara så olyckligt att det sista nödvändiga "klicket" aldrig infann sig när hakremmen skulle låsas. Detta kan oftast sluta i katastrof för den olycksdrabbade. Ett snabbspänne brukar, i värsta fall, justeras in en gång per år. Med dubbla D-ringar justeras hakremmen in och anpassas för varje åktillfälle. För tävlingsbruk måste en hjälm med dubbla D-ringar användas enligt reglementet. Varför? Det är det säkraste spännet!"
 

Desa

Välkänd medlem
11 dec 2010
516
0
16
Luleå
Jaja ska man vara så gnällig så är en hjälms skyddsförmåga ev passerad om man tappar den i tex golvet eller gör ev vurpa. ( Hur många här har kastat sin hjälm efter en golvstötning eller vurpa? )
Har gjort några riktiga vurpor bla en som jag spräckte en hjälm från panna till nacke utan att ens få ont den hade snabbspänne höll fin fint.
Ska kolla om hjälmen finns kvar ska ni få se på ett äggskal ;)
 

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Jaja ska man vara så gnällig så är en hjälms skyddsförmåga ev passerad om man tappar den i tex golvet eller gör ev vurpa. ( Hur många här har kastat sin hjälm efter en golvstötning eller vurpa? )
Har gjort några riktiga vurpor bla en som jag spräckte en hjälm från panna till nacke utan att ens få ont den hade snabbspänne höll fin fint.
Ska kolla om hjälmen finns kvar ska ni få se på ett äggskal ;)
Givetvis kastar jag min MC hjälm om den tappas i något hårt, det är ju mitt huvud som den ska skydda.
Däremot är jag nog inte lika nogräknad med skoter hjälmen , vilket jag givetvis borde vara.
För ca 15 årsedan så sa man att det var känsligare att tappa en dyrare hjälm en en billig pga att en dyr hjälm var konstruerad på mer avancerat sätt men om det stämmer vet inte jag.
Hur var och en gör sedan är upp till en själv, synd bara att det inte syns i försäkrings premien om man använder riktiga skydd, ex Ryggskydd eller saftyjacket mm.
Sen tror jag att om våra topp märken har gått ifrån snabbspänne så borde det inte vara lika bra som D-ring, men att tro är inte att veta men tro kan jag iaf göra.
/Highlander
 

Desa

Välkänd medlem
11 dec 2010
516
0
16
Luleå
Givetvis kastar jag min MC hjälm om den tappas i något hårt, det är ju mitt huvud som den ska skydda.
Däremot är jag nog inte lika nogräknad med skoter hjälmen , vilket jag givetvis borde vara.
För ca 15 årsedan så sa man att det var känsligare att tappa en dyrare hjälm en en billig pga att en dyr hjälm var konstruerad på mer avancerat sätt men om det stämmer vet inte jag.
Hur var och en gör sedan är upp till en själv, synd bara att det inte syns i försäkrings premien om man använder riktiga skydd, ex Ryggskydd eller saftyjacket mm.
Sen tror jag att om våra topp märken har gått ifrån snabbspänne så borde det inte vara lika bra som D-ring, men att tro är inte att veta men tro kan jag iaf göra.
/Highlander
De vara som fan de trodde inte de fanns folk som gjorde de, jo sen som du säger dom har säkert gått ifrån de av en orsak (att skydda de lilla människan har där uppe)
 

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
beror väll på smällen, skulle jag ramla på asfalt med en hjälm skulle jag nog byta efter det.. Skoterhjälmen är dock en annan sak, oftast mjukare ut på vintern..
Sant.men skalet på hjälmen kanske är ömtåligare i -15 än i +25 ?
Sen är det skillnad på lösnö eller is/hårpackad snö.
Tror att en sån här tråd kan vara bra för att man fkanske får sig en tankeställare ang säkerheten, som sagt jag är inte lika nogräknad med skoter som med mc vilket jag borde ha varit så det är bara att skärpa sig. Jag skulle aldrig åka hoj utan ryggskydd eller hjälm men ska jag vara helt ärlig så har det hänt många gånger med skoter( senast idag ).
 

Desa

Välkänd medlem
11 dec 2010
516
0
16
Luleå
Kör då alltid men hjälm och alltid med spännet spänt ser många som tror de funkar lika bra utan att spänna :(
Även ryggskydd oftast

[video=youtube;R9LnZMSopKM]http://www.youtube.com/watch?v=R9LnZMSopKM[/video]

se och fundera 1 sekund
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Sant.men skalet på hjälmen kanske är ömtåligare i -15 än i +25 ?
Sen är det skillnad på lösnö eller is/hårpackad snö.
Tror att en sån här tråd kan vara bra för att man fkanske får sig en tankeställare ang säkerheten, som sagt jag är inte lika nogräknad med skoter som med mc vilket jag borde ha varit så det är bara att skärpa sig. Jag skulle aldrig åka hoj utan ryggskydd eller hjälm men ska jag vara helt ärlig så har det hänt många gånger med skoter( senast idag ).
Det är samma för mig. Åkte till Norge i somras med Hojen, startade vid 4 hemifrån.
Nån gång efter Jokkmokk märkte jag att något var fel. Jag skulle ändå in på macken i G-vare för att käka och tanka så jag hörde mig för lite men ingen firma var öppen.
Det var bara att blåsa på till Kiruna och
Vänta tills lokala Brpsäljaren behagade öppna och köpa ett ryggskydd där.

Undrar om det betyder att jag håller på att bli gammal.. Dock händer det att jag kör skoter utan ryggskydd/hjälm även fast det är korkat.
beror väll på smällen, skulle jag ramla på asfalt med en hjälm skulle jag nog byta efter det.. Skoterhjälmen är dock en annan sak, oftast mjukare ut på vintern..
Det är det där med oftast.
Om hjälmen är skadad för att man råkat tappa den eller halvkrascha någon gång och man sedan ramlar av och far i ett träd så kan det ju gå illa.
Det kan visserligen gå illa i allafall men ibland är det det lilla som gör det.
Det blir ny hjälm för mig i år i alla fall, min nuvarande är för gammal.