ang. fetta in vev lager på 2001 årsmodell

Status
Stängd för vidare inlägg.
N

N_w

tja, jag har kollat och hört att man måste fetta in vevlagrena de yttersta på serie III motorerna alltså h.o? måste man göra detta på 2001 års motorn också som sitter i mxz 600?

/ Vänliga hälsningar Jonte

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
kolla vid primärvariatorn..(alltså på blocket). där ska de finnas en nippel precis ovanför vevaxeln..där ska de sprutas in fet.. vet dock inte hur mkt du ska spruta in... inte för mkt bara..

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Nej du har inte det problemet! Du har dock Rotax 3 serien men fortfarande så håller JAG stenhårt på att det är 800cc ifrån 03 till 06 som är mest drabbad!

Så nej, det är inget du behöver vara orolig över att göra

/F

N

N_w

Nej du har inte det problemet! Du har dock Rotax 3 serien men fortfarande så håller JAG stenhårt på att det är 800cc ifrån 03 till 06 som är mest drabbad!

/F

helt säker?:) tack så mycket än en gång du:)

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden

/F
så dom äldre serie3 behöver ingen smörjning till lagrena?

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
3000% säker!

Frågar ni mig så är den motorn serie 3 MEN den har INTE problemet!

Dom första problemet började visa sig 03! Och det mest på 800cc! 600cc hade problem med kolvringarna, men som sagt detta först 03!

Så nej, ni _MÅSTE_ inte fetta in

/F

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Uttala er inte om ni inte vet. 700cc 2001 har då detta fett och det måste "bytas ut". Absolut inte bara fyllas, packboxarna är alltid paj ändå så det är bara isär med motorn. Detta gäller alla serie 3 500-800cc, som föregående talare påpekade behöver även mindre motorer smörjning.
2-stroke eller nån kunnig kanske kan fixa en lista på vilka maskiner detta gäller?

http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=22928

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
och det behöver inte läka nånstans heller! om man river isär en motor så kan fettet vara "förbrukat". hade jag varit en ägare av en rotax serieIII motor hade jag rivit isär den och kollat lagren och kolvar och ringar och raveventiler om den hade gått runt 500-1000000 mil

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Jag håller fortfarande på att 01ans 600 INTE har detta problem.. dom har fett i veven, svar ja MEN det äts INTE upp! Det är dock en Rotax 3serie MEN problem kom när HO MOTORN kom till 600an! dvs 03.

Så jag håller stenhårt på mitt, men de är aldrig dumt att kolla lagrena.. men åter igen, detta är ej en "problem-med-fett-motor" :)

/F

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Skillnader... ?

Tja..
Jag har kollat och hört att man måste fetta in vevlagrena de yttersta på Serie-III motorerna.
Måste man göra detta på 2001 års motorn ?
Motorn sitter i en MXZ-600 ?

/ Vänliga hälsningar Jonte
Uttala er inte om ni inte vet.
700cc , 2001 har då detta fett och det måste "bytas ut".
Absolut inte bara fyllas, packboxarna är alltid paj ändå så det är bara isär med motorn.
Detta gäller alla Serie-III motorer,
som föregående talare påpekade behöver även mindre motorer smörjning.
2stroke eller nån kunnig kanske kan fixa en lista på vilka maskiner detta gäller !?!?

http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=22928
;) Var och en får bilda sig sin egen uppfattning om det skiljer eller inte i konstruktion mellan vevaxlarna på 2001 års olika Serie-III motorer och om de behöver Fett eller inte Fett... ;)

;) Jag har i alla fall min uppfattning klar. ;)

Gåtans lösning/svar.....
Lägg märke till var packboxarna är placerade på de olika vevaxlarna ! ;)

.

Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
jag har en rev 600ho -03
behöver jag kolla fett på veven? isf vilken intervall? min har gått 450mil
Finns väl inga bestämda intervall direkt, men säg 600 mil så bör man ha gjort det.

Better safe than sorry...

Plocka ner nu innan säsongen börjar och få det överstökat, så slipper du fundera på det hela vintern.

Kostar ju inte mer än en packningssats och en tub isoflex idag.
Till våren kan det kosta 15000 om du har otur.

Det iamFredrik yrar om skulle han smiskas för. Jag personligen skulle ALDRIG ge rådet "nej, strunta i normalt underhåll, det behövs inte".

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Finns väl inga bestämda intervall direkt, men säg 600 mil så bör man ha gjort det.

Better safe than sorry...

Plocka ner nu innan säsongen börjar och få det överstökat, så slipper du fundera på det hela vintern.

Kostar ju inte mer än en packningssats och en tub isoflex idag.
Till våren kan det kosta 15000 om du har otur.

Det iamFredrik yrar om skulle han smiskas för. Jag personligen skulle ALDRIG ge rådet "nej, strunta i normalt underhåll, det behövs inte".
Nu tar vi det ifrån början!

En 600 ifrån 01 har _INTE HO_

En 600 ifrån 03 _HAR HO_

Jag har tjatat nu typ i 3 inlägg i denna tråden att 03 kom dom första problem! Så på en 03 _HO_ hade jag ABSOLUT FETTAT IN!

Jag personligen anser igen att 600 motorerna _UTAN HO INTE_ är drabbade! Men det är aldrig dumt att fetta om dom för det, men det är inte lika "panik" som en 03, _NÄR DEN FÖRSTA HO KOM_

Phew :D

/F

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Nu tar vi det ifrån början!

En 600 ifrån 01 har _INTE HO_

En 600 ifrån 03 _HAR HO_

Jag har tjatat nu typ i 3 inlägg i denna tråden att 03 kom dom första problem! Så på en 03 _HO_ hade jag ABSOLUT FETTAT IN!

Jag personligen anser igen att 600 motorerna _UTAN HO INTE_ är drabbade! Men det är aldrig dumt att fetta om dom för det, men det är inte lika "panik" som en 03, _NÄR DEN FÖRSTA HO KOM_

Phew :D

/F

men om du kollar sprängskissen där uppe så ser du ju hur det ser ut.
sen om det är ho eller inte har väll endå inget med huruvida vevlager behöver smörjning eller inte.

vet att vissa hadde problem med att packningarna ploppade ut osv men nu handlar det ju enbart om fettet eller inte.
som jag förstått så är det en insmort lager även på 600an utan HO.

det är inget PROBLEM som du uttrycker det utan en serviceåtgärd.

och om det är panik eller inte ska väll inte du säga.
min rekomendation är att om du har tagit isär/ska ta isär så gör något åt lagrena

2stroke vet vad han pratar om så läs hans inlägg.

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
när HO motorn kom hände något.. packboxarna smulades sönder eller så var dom helt enkelt av fel material.. hur som helst så 03 så åts fettet i lagrena upp i HO motorerna!

Jag säger som du säger i din sista mening, ungefär, ändrar den lite :D

99-02 är det en serviceåtergärd, MEN absolut INGET som MÅSTE göras ANSER JAG! Jag har själv en maskin som gått 1800 mil och vet minst 10 st som gått över 1200 mil utan att ens fettat in dessa lager!

MEN 03 BLEV DET ETT PROBLEM! :)

/F

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
när HO motorn kom hände något.. packboxarna smulades sönder eller så var dom helt enkelt av fel material.. hur som helst så 03 så åts fettet i lagrena upp i HO motorerna!

Jag säger som du säger i din sista mening, ungefär, ändrar den lite :D

99-02 är det en serviceåtergärd, MEN absolut INGET som MÅSTE göras ANSER JAG! Jag har själv en maskin som gått 1800 mil och vet minst 10 st som gått över 1200 mil utan att ens fettat in dessa lager!

MEN 03 BLEV DET ETT PROBLEM! :)

/F
Vill börja med att be Jonte om ursäkt för tjafset som jag nu själv bidrar till i hans tråd.

Fredrik.
Vi kan ju det här med skotrar ganska bra, visst? Jag känner till det du skriver också. Men nu är det en kille, eller till och med 2 killar i denna tråd som ber om hjälp, ber om råd. Anledningen till att dom ber om hjälp är att dom inte kan just detta.

Min fråga till dig är: Är det inte bättre att ge rådet att fetta in lagrena i förebyggande syfte? Om du säger att det inte behövs så spelar du med deras maskin, med deras pengar. Det tycker jag är fel. Det är känt att problemet existerar på HELA serie III, så varför lura i dom nåt annat? Att du och jag som känner till problemet chansar och hoppar över infettning är en helt annan sak, för vi vet oddsen, och vi spelar då med våra egna marker.

Eller?

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Jag håller fast vid vad jag säger ännu :)

Nog är de ju jättebra att ta upp och fetta om den, absolut, men jag tycker det är onödigt på en icke HO motor, på en HO motor bör man fetta om.

Vill man fetta om, go for it, annars, låt bli :)

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
62
kiruna
Jag håller fast vid vad jag säger ännu :)

Nog är de ju jättebra att ta upp och fetta om den, absolut, men jag tycker det är onödigt på en icke HO motor, på en HO motor bör man fetta om.

Vill man fetta om, go for it, annars, låt bli :)
Och du står för deras repkostnad ifall det går åt skogen? :hmmmm2:
Better safe than sorry säger jag... :rolleyes:

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Jag är så less att försöka övertyga folk om detta nu. Jag kan väl egentligen skita i om era motorer rasar men nu gör jag inte det för att jag vill att andra tipsar mig om problem.

Det tar 3-4 timmar att kolla upp detta och fetta om. Antingen gör ni det själv, tar hjälp av kompis el likn eller pyntar upp till verkstad för att göra det. Fattar inte hur ni kan sova på nätterna om ni sett melmaqs förra motor och inte kollar upp era egna. Men som sagt det är ju era problem och inte min motor som rasar lagom till påsk....

Sorry, sa att detta gällde 500-800cc. Glömde ju 440. Speciellt om man har en 03a ska man lös med variatorn och kolla för den har inget lock som håller packboxen på plats på pto-sidan.

Status
Stängd för vidare inlägg.