Det var som tusan, trodde försäkringsbolaget ville ha en översyn eller dyl från återförsäljare eller dyl hur det ser ut och bestämma ifrån det.
Du camata, som verkar ha koll på allt möjligt då det gäller snöskotrar. Hur högt är det acceptabelt att ta ut det på självrisken? ett ca pris på en framvagn?
För skulle självrisken ligga på 10 000kr skulle det nog kännas som om jag börja överväga att dra in snöskotern i garaget själv under sommaren och försöka mig på bytet?
Om du anmäler till försäkringsbolaget att du vill ha en ny dekal på huven á 200:- och du pyntar självrisk 3000:- så tror jag bara att de gnuggar händerna samt att de självklart höjer din premie - då du faktiskt utnyttjat försäkringen.
Den översyn försäkringsbolag vill göra är väl kort och gott om den ska lagas eller lösas in, det bör aldrig vara fråga OM det ska göras något på försäkringen - för om det inte finns någon skada att ta ut på försäkringen så finns det ju ingen som helst idé att ta ut det på försäkringen.
Har egentligen bara tre fall med försäkringastjosans, varav en ännu ej är färdig.
1. Jag kör, i bäcksvart mörker, rakt in i två avslagna, parkerade (på leden!) skotrar - RAKT BAKOM ETT KRÖN. Skadorna var mycket knappa. En sned skida på min maskin och lite avskrapat färg på spindeln. Den vänstra skotern sabbar en "fälgsida" från ett boggiehjul. Den högra skotern får vänster fotsteg rejält upptryck och fästet till trailingarmen lite fucked-up.
Utgång: Ingen åtgärd för min maskin eller den vänstra (iom att vi inte ens anmält skadorna...), men för den högra så blev det "värre". Försäkringsbolaget tittade på det och "beslutade" att det bara skulle riktas till, då det enligt skoterverkstaden inte fanns nya chassien att tillgå. Det går alltså inte att få tag på nya delar, så då ska det "lagas" iom att FB inte vill lösa in maskinen för en sån "skitsak". Givetvis var ju ägaren inte nöjd med detta, men fick gott låta sig nöjas med det.
Kort och gott: Skadan ej tillräcklig för att skotern skulle lösas in. Hade det funnits tunnlar att tillgå hade de fått den utbytt, men icke sa nicke. JAG pyntade alltså hans FB 5 flaggor för att skoterverkstaden skulle knacka till fotsteget...
2. En väns maskin rullar 4-5 varv nedför fjället och sabbar huv, styrstång, ruta och typ choke-wire.
FB besiktigar och låter reparera den. En bättre begagnad huv (endast en spricka) lackas upp och lackas hos lackerare och resten av det trasiga byts ut av verkstaden. Fair 'n' square i mitt tycke.
3. En väns maskin träffar ett träd med högerskidans ytterdel och inte långt efter råkar boggieskenorna deformeras kraftigt så att mattan rivs sönder. Denna är nu inne för åtgärd och inväntar den "årliga" besiktningsturnén som FB har. Det brukar dröja alldeles för länge...
Detta är en Rev -06 som behöver:
- Flygande nunna
- Egentligen tunnel också, då det är ett kraftigt veck bakom ljuddämparen
- Skida
- Boggieskenor
- Matta
Förmodligen kommer denna att repareras, och jag skulle inte bli förvånad ifall de bara "riktar" de grejor som är sneda.
Med ett tillknackat fotsteg och halvsned Rev börjar man ju undra vad man ska med helförsäkring till, när de bristfälligt bara riktar sakerna. Vi har själva försökt dra till Reven så att den iaf skulle gå att köra med, men det har dragit ihop sig till samma deform igen.
Jag skulle aldrig finna mig i att de skulle rikta upp mina grejor, då aluminium som bekant spricker rätt lätt - och en böjd och tillbakaböjd alu.bit är klart svagare än en oböjd.
Har ingen vidare insyn i hur FB jobbar, men klart är ju att de vill att det ska bli så billigt som möjligt. Jag är ingen motståndare till att man LAGAR saker istället för att byter ut det, men då ska det faaan vara bra gjort - vilket det inte har varit i det riktningsfall med fotsteget.
För 10.000:- känns det ju mer värt att byta den flygande nunnan själv, såvide det endast är den som ska bytas.