Ang 40l tank 600rs

factory_racing

Välkänd medlem
6 nov 2007
398
0
16
kalix-nyborg
har en 600rs 09a som jag ska stoppa 40l tank på.Tänkte höra om det är nån som vet om det finns färdigt kablage till å koppla i tankmätaren på skotern?.Alltså så det börjar synas på displayen på mätarhuset.Har beställt tank med givare/sensor glömde fråga det hos åf.:hmmmm2:

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
hur stor tank är det original på ski doo och lynx RS maskinerna? och antar att det är ca samma motor i dom, va drar din blandad/hårt körning? lite OT men kunde inte låta bli att fråga när jag får i tankarna att köpa en lynx RS :)

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Nej det finns inge färdig kabelstam..du måste köpa denna.och den gick på tror de var 5-600kr..

dem drar kring 3liter milen. plus minus beroende..
dessa maskiner är dock lite kännsliga på att köra lugnt efter led..dem vill att man ska gasa lite..för de verkar som att de är mindre kylsystem på dem så dem går varma lättare av nån anledning..

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
Nej det finns inge färdig kabelstam..du måste köpa denna.och den gick på tror de var 5-600kr..

dem drar kring 3liter milen. plus minus beroende..
dessa maskiner är dock lite kännsliga på att köra lugnt efter led..dem vill att man ska gasa lite..för de verkar som att de är mindre kylsystem på dem så dem går varma lättare av nån anledning..
Låter precis som på Våran yamaha venture 700 -99, ligger man å puttrar länge efter leden så börjar de lysa en olje eller värme lampa, så då måste man ge lite gas en snabbis :)

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
de som du ska göra sen är.
du har en slang som går från soppaslangen vid tanken (höger sida ser du den).. upp till avluftningen..klipp av denna och plugga båda ändarna...annars kommer du bli gaaaalen;)...skotern kommer typ tvär dö när du håller stumt för länge upp för typ sluttningar osv:p

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Tyvärr så kan du inte koppla in bränslemätaren på 09rs då det inte finns något för detta i programvaran.
På 08an gick det att få till det men det var inte utan modifikation.

Vad är det för kabelstam du pratar om?

kim k

Ny medlem
20 feb 2009
4
0
1
toby
jag har en 08 och på den var det lätt fixsat. det kommer två kablar från tankgivaren, en med säkring den kopplar man in bakpå mätartavlans kontakt på stift #12. den andra på stift #15. efter det funkar tankmätarn!

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
som kim sa så är de bara å koppla in.. så sa dom hos min handlare oxå..men den kabeln som man skulle köpa kändes inte värt..då gjorde jag en egen liten lösning istället:)

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
det är lika program vara på 08-09
Som exc säger, den är inte likadan.

som kim sa så är de bara å koppla in.. så sa dom hos min handlare oxå..men den kabeln som man skulle köpa kändes inte värt..då gjorde jag en egen liten lösning istället:)
"kim k" pratar om en 08:a. "Factory racing" som har skrivit topicen har en 09:a. och du själv hade väl också en 08:a?

factory_racing

Välkänd medlem
6 nov 2007
398
0
16
kalix-nyborg
Som exc säger, den är inte likadan.

"kim k" pratar om en 08:a. "Factory racing" som har skrivit topicen har en 09:a. och du själv hade väl också en 08:a?
fan vilket skit isf.. men men det är ju en race skoter så. bara tanken går dit iaf vilket jag vet att den gör är ju lite jobbigt å trail köra med 26 liters tank.. Sen så får man se om skidoon är nått å ha sägs vara en brutal lekskoter blir man missnöjd blir det byte till en assault :)

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
fan vilket skit isf.. men men det är ju en race skoter så. bara tanken går dit iaf vilket jag vet att den gör är ju lite jobbigt å trail köra med 26 liters tank.. Sen så får man se om skidoon är nått å ha sägs vara en brutal lekskoter blir man missnöjd blir det byte till en assault :)
Den stora tanken från 800an passar klockrent utan modifikationer. Det enda som behöver fixas är som sagt att plugga hålen.

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
39
kiruna
gulingen är du helt säker på att tankmätaren inte går att koppla in på 09an utan mods?
tyckte mig läsa på dootalk om det hela och det verkade inte så svårt.

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
gulingen är du helt säker på att tankmätaren inte går att koppla in på 09an utan mods?
tyckte mig läsa på dootalk om det hela och det verkade inte så svårt.
Jag har då inte sett någon som har lyckats med detta än, men förr eller senare så dyker det kanske upp någon smart en.
De enda lösningarna jag har sett är:
1: Köpa en eftermarknadsmätare och koppla in på givaren.
2: Skala av den svarta plasten för att få fram den genomskinliga plasten under.
3: Göra som raceavdelningen på Lynx tipsade om, borra in en vinklad anslutning nertill på tanken och en upptill för att sedan dra en slang emellan á la
"Yamaha ET-style"