Angående shims till viktbultar P85

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
Går det bra att sätta shims på viktbulten i en p85 primär vikterna har nött en del i variatorn.
Isåfall vad rekomenderar ni ?
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Det går att göra, renoverade min variator hos en firma som shimsa en viktbult som hade nött lite. Vet ej dock vad han han använde sig av.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Har du kört med slitna bussningar i vikterna och fått slitna rullar? För dåligt underhåll av variatorn har en tendens att slita ut grejerna... Glappa det i sidled på vikten eller hur menar du? Ta gärna en bild.
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
Har du kört med slitna bussningar i vikterna och fått slitna rullar? För dåligt underhåll av variatorn har en tendens att slita ut grejerna... Glappa det i sidled på vikten eller hur menar du? Ta gärna en bild.
Håller på med en renovering nu jag har inhandlat repkit och bussningar till vikter/variator tänkte bara om man kunde sätta shims eller om man pajar
Balanseringen i variatorn.
På vänster sidan av vikten har den nött in sig ca 1.5 mm kring viktpinnen i alugodset.

Min tanke var nån typ av rostfri bricka på max 1mm tjocklek som har samma
Inner diameter som vikt pinnen skulle det fungera ?
 
Last edited:

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Du pajar inte någon balansering med 0.5 grams shims. Var exakt så det det hade hänt på min variator på en viktpinne vänster sida. Motormecano i Ske-å använde sig av shims som dom stoppade dit, ring och fråga dom vad dom använder sig av om du känner dig fundersam
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Det finns enkoma schimsbrickor, jag kan bara inte för mitt liv komma på vart man ska leta dom..... Vilken som helst rutinerad skotermeck på valfri firma bör veta däremot!