Angående köp från staterna !

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Hej, jag köpte x antal delar ifrån usa och betalade med kreditkort. Men jag betalade ej för frakten, p.g.a att det var så mycke delar. Så dom var osäkra vad den summan skulle bli !
Och idag fick jag ett mail att dom har skickat delarna och att frakten blev 85 $
Det stog även att den var BETALD och att credit car authorisation var ok. Även fast jag inte har betalt frakt !

Så frågan är, kan dom dra pengar från mitt kort till frakt. Utan mitt godkännande?

Jag köpte även därifrån ifjol, men då betalade jag frakt och allt på en gång. För det handlade endast om en ljuddämpare..
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Hur betalade du?? Om du bara uppgav ditt kortnummer, utgångsdatum och den tre-siffriga koden på baksidan via ett mail eller liknande så kan dom dra pengar när som helst. Har varit med om att vissa företag där vill göra så och det känns ju inte bra. Det skulle jag se upp för att göra.
Annars när man handlar och ska slutföra köpet länkas man ju till sin banks sida och anger allt där så sköts det utan att säljaren ser dina kortuppgifter.

Annars tycker jag paypal är det enklaste och smidigaste sättet att betala när man handlar från usa..
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Jag uppgav kortnummer o.s.v jag betalade på deras internet sida ! Samma procedur som när jag beställde ifjol, så jag vet att det är ett seriöst företag. Men det känns ju ändå lite halvskumt att inte bli länkad till sin bank så man får bekräfta köpet..
Men ifjol betalade jag även frakten på samma gång som delarna, så därför hände inte samma sak då !

Och tack för ditt svar, man vart ju iallfall klokare ! BTW. Polaren sa att samma sak hände åt han, när han köpte från speedwerx. Då drog dom frakten i efterhand av honom !

Så i princip skulle dom kunna dra pengar från kontot nu som då, men man skulle ju märka det när de börjar komma hem Visa räkningar stup i kvarten !?
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Om du vill vara säker så är det bara att förnya kortet så kan dom inte dra pengar nå mer.
 

golfsTiGe

Välkänd medlem
9 apr 2011
424
1
16
Gäddede
Jag använder E-kort med ett unikt Kortnummer för varje transaktion samt att man även då bestämmer en viss summa som ka dras..........finns på bankens hemsida.

Funkar kanon och har inte haft nått strul med de ännu..
 

do0t

Välkänd medlem
12 okt 2006
458
0
16
Jag röstar att du kör på föregående skrivare. Ekort är ruggigt smidigt
 

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Häng ut sidan så vi andra är extra vaksamma om vi ska beställa därifrån.
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Vet inte om vi har e kort system i Finland, men köper jag från Finska eller svenska sidor så länkas man oftast till sin Internet bank. Och måste bekräfta köpet Genom att logga in och ge sin hemliga kod.

Sidan jag köpte från heter JSpowersports, men dom är seriösa. Hade inget strul med dom ifjol, men man får se vad som är i paketet jag köpte nu, när det väl anländer ? :D
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
när jag köper från staterna (köper dock alltid från samma företag), så betalar jag direkt med mitt kort för sakerna, och när han sen skickar sakerna så drar han för frakten .. har visserligen beställt 20 talet gånger från samma företag så jag är inte orolig =)
han har då aldrig tagit betalt utan att jag vetat det och det tror jag aldrig man kommer råka ut för så länge man köper från stora kända företag ... är man osäker använder man givetvis paypal eller e-kort!
 

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Jag köpte av en kille från ebay som hade väldigt mycket polaristillbehör. Han fixade även tillbehör som han inte lagt ut på e-bay! Han skrev dessutom ner totalsumman med 110dollar så jag får betala mindre tull.
Sjukt nöjd! Fattar inte varför man ska gå till en svensk ÅF och betala det dubbla.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Så gjorde dom på sled-parts.com också när jag beställde där ifjol. Handlade för ca $400 men han skrev typ $100 på paketet så ifall jag hade blivit tvungen att betala tull, moms så hade det blivit mycket mindre. Kanske inte rätt att göra så men dom får ju nöjda återkommande kunder då iaf.