Andra mätare

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Tjena ska montera cross huv på 650 och vill bara ha varvräknare.
Men går det tex ta från en nyare polaris och montera för ett snyggare utseende men funkar det? Jag som har trippel kanske måste kolla på xcr eller nått? nån som har nån ide om detta???
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Varvräknaren borde gå alldeles utmärkt att ta från en nyare maskin så länge det blir samma typ av räknare, dvs. "samma antal pulser".
 

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Ja det jag menar.. någon som vet då i fall jag kan ta från tex en nyare twin? eller måste det vara från en trippel eller det kanske inte spelar nån roll?
 

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Nu tror jag att jag har koll här.... Man kan ta från en bil men den måste vara ställbar 4,6,8 cylindrar... bilar är ju 4-takt... skotrar 2-takt...... alltså måste jag köra mätaren på 6 för att bilarna tänder varannat varv och skoter på varje.... Så på en twin så kör man den då på 4....... eller så tar man en som inte är sjusterbar men då måste jag ju ha en från en sexa.... jaja hoppas ni fattar?
 

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Hmmmm... prövade ikväll min ny inköpta snygga varvräknare... funkade inte!!!
Prövade koppla på alla olika sätt men fick det iinte att lira.. visade fel.. kom upp till 2000 och så började den svajja..... visade ingen större skillnad mellan 4-6-8.. hmmm
Nån som kan säga i fall det går detta eller???

Men nu har jag ett större problem skotern strejkade ikväll men tror inte det är nå större bekymmer...
 

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Ingen som kan förklara detta för mig/oss som undrar vad det blir för fel med en 4-takt varvräknare på en 2 takt???
 

Sewmonn

Medlem
8 mar 2006
46
0
1
Kalix
Om någon vill svara och vet hur det ligger till så kanske dom skriver, men man skriver ju inte mer av att du skriver 500 inlägg i rad, man får ju ingen mer kunskap för de.

Sorry för OT, var bara tvungen.
 

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
Det går mig veterligt inte och sätta en 4-t varvräknare på en tvåtakt, då tändsystemen är olika. Iofs beror det ju på vad för bil den satt i innan, men den ska ju ha signal från tändspolen mm, och det är ju lite knivigt o få på en skoter som inte har samma tändsystem som en bil. Vet ej hur orignalvarvräknaren är kopplad men kan kolla elschemat imorgon.
 

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Tjena ja en sak vet jag då det funkar då inte :)... men jag ska modda in orginal huset i den ny köpta.... jaja tackar för svaren