Ammarnäs

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Ska kanske att far dit i mitten på april.
Hur ser det ut med friåkning, har hört att det är ganska mycket förbudsområden.
Blir som sagt i mitten på april så hur är snöförhållanderna då?

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Svårt att förutse snöläget på förhand, men ifjol i Aprill var det inga problem med föret.
Iom att Ammarnäs ligger i Vindelfjällens naturreservat är det ingen friåkning uppe på fjället.

Finns iofs ledsystem kors å tvärs och sjöar, men på kalfjället är det att hålla sig på leden som gäller.

Jag är här uppe nu och vi har bra med snö, ganska hård och kompakt botten så om inget helkonstigt händer med vädret tror jag föret håller länge till våren.

Välkommen!

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Men det finns fortfarande mycket friåkningsområden?
Känner mig inte så sugen att fara dit om det knappt går att köra utanför leden.

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Jag har stuga och kör skoter i Ammarnäs, det är en trevlig fjällby men jag skulle inte rekommendera att åka hit för ultimat friåkning/klättring i fjällterräng.

Det är reservat och det är ledåkning som gäller. (Även om mycket skoterspår skvallrar om att det tjuvkörs friskt).

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
nån som varit till Ammarnäs nyligen?
är det gott om snö ?
vi körde till ammarnäs i fredas från adolfström uppe på kalfjället mellan adolfström o ammarnäs var det typ ingen snö vi körde på sten o barmark på vissa ställen men det var riktigt högt upp sen så har du förbudsområden överallt i ammarnäs skulle rekomendera adolfström där är många ställen man kan köra på här är en bild från fjället

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Det är ju ingenting om det ser ut så där
ska dit med familjen nu v14, hoppas det är mer åt äivesåive hållet