Aluminium boggihjul

wildcat700

Aktiv medlem
8 dec 2005
80
0
6
Töre
Hej jag tänker göra boggie hjul i aluminium dom bakre till en wildcat 700 -93
jag går på industri programmet och tänker göra dom som projekt arbete.
nån som har ritning på några fina hjul ?
Skulle vara suveränt om nån har ritning på dom.

Tack.
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
Om du går industri programet och ska göra i en CNC fräs så är ju bara och göra i CAD pogram själv, skit simpelt! :)
 

wildcat700

Aktiv medlem
8 dec 2005
80
0
6
Töre
Jajamen det ska jag tänka på konan :) vet nån nån bra sida där det finns fina boggiehjul att göra efter ?;)

Tack för alla fina svar:)
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare

wildcat700

Aktiv medlem
8 dec 2005
80
0
6
Töre
En fråga till vad har plast bussningen i lagren på boggiehjulen för uppgift? vrf kan man inte bara beställa ett lager med 16 mm axel ? och skippa plast bussningen? jag kan inte fatta vad den har för uppgift ?:) någon som vet?
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
den har nån helt meningslös uppgift iaf.. kanske är att det är tumlager std o när dom kommit te sverige så har dom satt dom dära och mm lager för en billigare lösning istället för att beställa tum lager..? vild gissning.

kan vara svårt o hitta rätt lager som passar. kan bli dyrt också om det är nå spec lager, om du har tillgång till svav kan du säkert svava om vissa axlar o sätta dit mm lager istället om du förstår vad jag menar..
inte så lätt kanske o göra ny axel vid vändhjulen..
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
jag vet inte ,men en tanke kan ju vara att om lagret skär fast så ska hjulet kunna snurra i allafall i och med nylonbussningen .det verkar ganska rimmligt tycker jag ,sen kan man ju pga denna bussning ha tunnare axel och det blir en vikt besparing i ofjädrad vikt.