Alternativ till Quickdrive.

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
Jag har c3 remdrift till min maskin inför året. Har provat den i sommar och funkar super. Har 2.42 och 2.52 i utväxling. Får se vilken det blir :) tki har bättre pris och superkvalitet!! Satsa på dom!
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Står inget vettigt! Dom bråkar mest om den är dyr eller ej :D
Dom som beställt tyckte då den var av bra kvalite och passform vid installation.
 

Swedn

Välkänd medlem
17 jan 2013
322
2
18
Varför skaffar man en spännare för remmen? Ska den inte hålla som den är? Blir lite fundersam bara..
 

ChrisGoransson

Välkänd medlem
6 dec 2009
636
1
16
för nära kusten
Det här hittade jag,

I don't really see it as a tensioner as it applies less than 1lb of force on the belt, it more to control the ballooning of the belt on WFO to off throttle to WFO situations which allows the belt to climb out of the pulley teeth and get sheared off when you hammer on the throttle again.

Vad tror ni om det??
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
"Spännarens" uppgift är att se till att remmen ligger absolut i botten på dreven. Då sker kraftöverföringen drev/rem på rätt sätt. Direkt remmen lyfter en mikroskopisk aning från botten på dreven så ändras förutsättningarna radikalt och man får mycket större suddagummi-effekt mellan drev och rem, mindre kontaktyta mellan rem och drev, mindre skjuvarea på varje kugg och detta samtidigt som dreven strävar efter att trycka ut remmen ännu mer.

Det finns en anledning till att "ingen" annan kuggremsväxel i världshistorien saknar spännare.....
Bästa vore kanske att ha en fjäderbelastad spännare som kan spänna/ge efter om nu termoutvidgningen på remmen är så stor som vissa påstår.
 

Swedn

Välkänd medlem
17 jan 2013
322
2
18
"Spännarens" uppgift är att se till att remmen ligger absolut i botten på dreven. Då sker kraftöverföringen drev/rem på rätt sätt. Direkt remmen lyfter en mikroskopisk aning från botten på dreven så ändras förutsättningarna radikalt och man får mycket större suddagummi-effekt mellan drev och rem, mindre kontaktyta mellan rem och drev, mindre skjuvarea på varje kugg och detta samtidigt som dreven strävar efter att trycka ut remmen ännu mer.

Det finns en anledning till att "ingen" annan kuggremsväxel i världshistorien saknar spännare.....
Bästa vore kanske att ha en fjäderbelastad spännare som kan spänna/ge efter om nu termoutvidgningen på remmen är så stor som vissa påstår.
Okej, men varför väljer då Polaris att inte montera en spännare, vill de sälja fler remmar? Jag vill att det fungerar utan modifikationer.
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Okej, men varför väljer då Polaris att inte montera en spännare, vill de sälja fler remmar? Jag vill att det fungerar utan modifikationer.
För de allra flesta fungerar det alldeles utmärkt som det är och behöver inte ändra något, så har det inte varit för mig. Trots noggran inkörning, kontrollerade lager, drivaxel och kontrolldragning av bultarna så har det inte pallat med sk. chock loads, efter vad man läst på snowest så verkar eftermarknads beltdrive typ c3 vara betydligt stadigare.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
För de allra flesta fungerar det alldeles utmärkt
Det där är nog den fras som gör mej mest förbannad av att höra av allt svammel i hela skoterindustrin!!!!
Köper man det värsta så ska man få det värsta och då ska grejerna fan i mej tåla lite buskörning också! Sen spelar det ingen roll vilken tillverkarstämpel det finns på huven, samma svammel överallt.

En skoter har bedrövliga tillverkningstoleranser, blandar man sen in billiga kinalager, mexikanska gjutgods och en tunnel bockad av en amerikan så säger det sej självt att man måste ha en sträckare. Är dom rädda för översträckning så gör en fjäderbelastad sträckare, den behöver inte trycka hårt för att göra skillnad.


Varför dom inte gör en sträckare själv? Dom vill inte erkänna ett fel och det kostar pengar.

I teorin mår inte en rem bra av att böjas åt fel håll, (runt ett sträckarhjul), men den mår ännu sämre av att vara för lång.
 

keynine

Aktiv medlem
23 apr 2011
60
0
6
35
Kiruna
Jag har c3 remdrift till min maskin inför året. Har provat den i sommar och funkar super. Har 2.42 och 2.52 i utväxling. Får se vilken det blir :) tki har bättre pris och superkvalitet!! Satsa på dom!
Vart kan man få tag på tki belt drive? hittar ingen som säljer
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Då jag aldrig provat att köra "samma" skoter både med och utan remdrift så kan jag ju inte vara säker men visst i hela friden måste väl 98% av de upplevda fördelarna med remdriften vara av placebotyp. Man vill helt enkelt att den fräna grejjen, som man i eftermarknadsexemplet har betalat massor av pengar för, ska vara superbra. Rent tekniskt matematiskt så bör fördelarna vara extremt svåra att se. Jo remmen är aningens lättare än en kedja men friktionsförlusterna bör å andra sidan vara större för den torra gummisnodden än för kedjan i oljebad. Jag vet t.ex folk som hade den första Snow Hawken, den hade remdrift, som tycktes fördubbla effekten till mattan genom att konvertera till kedjedrift.

Fördelarna kan omöjligen uppväga nackdelarna. Hade jag en ProRMK, (vilket jag väl knappast skulle köpa, köpte hellre en standard RMK) så skulle jag inte grubbla en tusendel innan jag försökte få tag på ett kedjehus att montera om nu remdriften jävlades. Var jag på experimenthumör så provade jag en sträckare till gummisnodden först.