Alternativ till Crosshjälm

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Ska köpa ny hjälm och funderar på en öppen hjälm istället för 'standard' crosshjälm + goggles.

Nån som testat typ N42 eller N43 från Nolan som är öppen med visir?

ps. Hjälmen har jag mest för vindtätning och värme, behöver inte hakskydd etc då jag bara kör och fiskar och utflyktar :)
Tänkte att en öppen hjälm blir mindre klumpig och bra då jag har glasögon.



 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Jag är oootroligt nöjd med BRP modular hjälm.
varm o go, immar inte om andningen blir häftig och man "tar i".


//
 

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Modularhjälmen såg också fin ut, såg den online men har inte klämt och testat den... Ganska dyr dock.


Hmm, Nolanhjälmen jag länkat bilder till hittade jag på en MC butik så de är kanske inte snöskoterspecifika hjälmar.

Vet inte, känns som crosshjälm+goggles är lite klumpigt då man mest åker och fiskar. En öppen kruka kan man ju ha på sig även när man inte kör och vara varm om skallen... En crosshjälm med hakskydd blir lite mer instängd.


Några andra tips? Annars tror jag det blir Nolanhjälmen då den verkar funkis med nerfällbart visir och sol'brillor' :)
(Visiret lär inte funka när det är kallt, immar säkert)
 

Strikemaster

Välkänd medlem
12 sept 2008
110
0
6
S:a Norrland
Jag har Nolan N41 Classic och är jättenöjd med den. Den fungerar bra med glasögon och mot imma använder jag antifog-medel som man sprayar på och torkar av som när man putsar glasögonen. Pröva N42'an, jag tror du blir nöjd.
 

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Jag har Nolan N41 Classic och är jättenöjd med den. Den fungerar bra med glasögon och mot imma använder jag antifog-medel som man sprayar på och torkar av som när man putsar glasögonen. Pröva N42'an, jag tror du blir nöjd.

Grymt bra svar :) Jag trodde jag var helt ute och (motor)cyklade när jag funderade på den här krukan! :O)