Alternativ lösning för smörjning av balansaxel till ZRT800 thundercat bigblock

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Jag har haft 2 balansaxel-skärningar trots lösning med manuell oljepåfyllning till balansaxelhuset. Hittade denna lösning som jag ska prova denna gång.

Man borrar helt sonika tre hål från verdera vevhus rakt in till balansaxelhuset. Då kommer gaserna(med 2t-olja) in till balansaxeln. Även ett hål för att ge PTO lagret extra smörjning.
Balanshus hål 2mm
PTO-lager hål 1,5 mm




Yes you have to drill them from the inside. You'll have to split the case. You really should look at the crank bearings and balance shaft bearings too.
Your drill 3 holes straight through into the balance shaft area and one in the crank bearing area.

Mag is 5/64"
Center is 5/64"
PTO is 5/64"

PTO crankbearing is 1/16"

And..... one in the PTO bearing hole is 1/16". The one the red pen points to. It is started but not completely thru. This will come out into the PTO crank bearings for added lube. 4 holes total.

Check to make sure the bearings and crank seals don't block off any of the crank oiling holes on the PTO and MAG ends!!

http://www.arcticchat.com/forum/z-zl-zr-zrt-tcat-ext/316837-97-zrt-800-teardown-2.html
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Fan det var den smartaste och enklaste modden hitintills till balasen. Otroligt inte jag eller någon anna sett den modden tidigare så många mil text jag läst om zrt och TC.

Det kommer hålla i evigheter om du gör den modden:thumb:.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Jo jag har läst samma mil text. Arcticchat.com är bra om man orkar läsa utrikiska.

Jag tror detta funkar lysande. Jag tor man ska hålla sig till 2mm. Gör man större hål kan det bli övertryck i balansaxelhuset och poppa ut vänster plastplugg, eller trycka sönder packboxen vid pumpen.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Livar upp en gammal tråd istället för att göra en ny.

Har kommit över en skaplig ZRT 800 -99 😍 Går rätt okej men stått många år så förgasare m.m behöver nog en genomgång. Jag har aldrig ägt en Arctic trippel men har ju både läst och hört om både balansaxel och vattenpump som kan ställa till med problem. Och eftersom tidigare ägare inte rört en skruv i motorn på 10+år så tänkte jag gå igenom detta och en tanke som slog mig var att smörja lagrena till balansaxeln med isoflex fett, är det någon som provat nått liknande eller är det en dum idé?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De är ingen bra ide att fylla dem med fett för de tvättas ur av all soppadimma som far där inne. Även tätade lager är för dåligt tätade så de tvättas ur direkt. Enklaste och väl fungerande modd är att ställa upp oljepumpen maxiamelt för de maskiner som pumpen aldrig ställdes snålare vid första service efter inkörning håller 4000-5000 mil har jag läst på usa forum där de kör extremt många mil med dem. Och med maxad oljepump så håller resten av motorn bättre också och du får bra effekt på köpet. Annars är borrhål ut genom vevhus klart bästa mopdden.
Ståll spänn vajern till pumparmen mer o mer tills den drar 4% i genomsnitt då är de lugnt. Jag kör min på 5% i bränslet men de är mest för effektens skull, jag har tagit bort min balansaxel.Om den stått ett tag så byt vattenpumptätningarna och kolla lagret när de liks är löst om de är rost i det.Byter man vattenpumpstätningar var 300 mil så är de lugnt påstås det.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Jag har läst om den där modden att borra hål i vevhuset, men jag är lite skeptisk om det verkligt är bra att låta vevhustrycket gå ut dit. Men ja det blir iallafall att riva vattenpumpen och titta hur det ser ut där. Nu kommer den nog inte gå så många mil per säsong misstänker jag. En cool korvgrillare att dra runt pulkan med här hemma på våren då man blir tokig på Khaosen som man får kasta snö på var 200e meter typ.

Bra tips, oljeförbrukningen ska jag ha koll på. Kanske skvätta i lite i tanken till en början iallafall.

Nu har jag som sagt dålig koll på dom här motorerna men vad är fördelen vs. nackdelen med att ta bort balansaxeln? Vibrerar dom mycket utan?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ett 1,5mm ut ur vevhus påverkar inte motorgången så mycket att du märker det för de läcker redan en massa vevhusgaser ut genom vevaxeltätningarna på dem , de är stål liknade kolvringar. De är meningen att de ska läcka ut vevhus färskgaser så de kan ta sig ut till balansaxeln. Ta inte bort balansen för om du ställer upp oljepumpen håller den 5000 mil. Men om man nu tar bort balansen så vibrerar en 800a och en 900 minimalt mer på tomg, men 1000cc vibrerar ordentigt mer på tomg och upp till ca 3000v. Om man nu tar bort den så kortar man balansaxeln så den enbart driver vattenpumpen. Man svarvar bort offsett vikten så de blir en rak kort axeln som når in till drevet som driver den. Förut fanns de korta axlar att köpa på ebay ev nu också?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Okej. Vi får se. Vattenpumpen ska plockas ur till helgen iallafall och ser det bra ut där bakom får det gå med nya tätningar till pumpen osv. Annars får man väl isåfall klura på om man ska göra nån modd eller bara byta lager. Är det nån special udda dimension på lager eller bara vanliga standard kullager på balansen?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag tror de är vanliga lager som du hittar på ICA men de är ett jäka menaskeri att byta dem man båste ju pressa isär balansaxeln i 2-3 delar. Om lagret bakom vattenpumpen ser bra ut dvs inge rost så ställ bara upp oljepumpen och tuta och kör för de är de lagret som skär först både pga oljebrist och vatten från dålig tätning mot pump.
 
Reactions: snötoken