Allroundmaskin 50/50 led/lössnö

NiclasL

Medlem
16 jan 2022
9
2
3
74
Vemdalen
Hej!

Som titeln lyder försöker jag hitta en skoter som kommer användas dels av mig och flickvännen på lite turer längs led (kanske 50%) och dels när jag åker själv, då vill jag kunna köra i lite mer varierande förhållanden, som djup snö etc. Jag är ingen extrem åkare på något vis, men jag skulle vilja kunna ta mig fram i lössnö och ha lite roligt stundtals. Ett krav är dubbeldyna med ryggstöd.
Jag bor tyvärr inte i norr särskilt många veckor per år, så därför tänkte jag begränsa budgeten till kanske 80-90k.

Den skoter jag själv sneglat mycket på är en Lynx Xterrain 146" 600r e-tec (ej sugen på EFI) som verkar passa ändamålet bra. Dock har jag svårt att hitta en inom min budget.

Jag har även fått ett erbjudande om en 2019 Summit 146" 600r som faktiskt är rätt intressant - det jag undrar är hur den här skulle gå på led på långtur. Skulle det vara helt hopplöst / ostabilt? Skotern ska även köras av flickvännen som är nybörjare.

Har ni rekommendationer på andra skotrar jag bör hålla utkik efter?

Tack på förhand!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Summiten är smal och kommer bli besvärlig att skjutsa på, och kan nog även vara jobbig för en nybörjare skulle jag kunna tänka mig. I övrigt fixar den allt ni tänkt er sålänge du hittar en dubbeldyna.
Hur ser det ut med Renegade på begfronten? Bör egentligen vara precis lagom för det du pratar om och mera rätt kammhöjd på mattan för allroundkörning utan att bli helt rålös bredvid leden. För 50+mm kammar är ingen höjdare på hårt underlag.... fort gjort man bränner slides och så ska man även tänka på att lössnömattorna överhettar och går sönder om man kör lite för fort på hårt underlag.

Annars så är priset bra på Summiten kan det ju vara värt att byta till en bredare framvagn, spara originalgrejerna om du vill byta tillbaks på något tag.
Bara byta till "mellanbredden" gör en otrolig skillnad i stabilitet, gjorde precis det på en bekants 49 Ranger som han nästan tänkt byta bort för att det inte gick skjutsa på den och han blev skitnöjd.
 
Reactions: NiclasL

NiclasL

Medlem
16 jan 2022
9
2
3
74
Vemdalen
Tack till er båda för svar!

Jag tror en Ranger eller liknande skulle bli lite för "tråkigt" för mig när jag ska åka själv, det är min känsla i alla fall :)

Mm, säljaren nämnde ju att de kunde ställa ut framvagnen på Summiten till 950mm istället för original 910mm åtminstone. Vet ej hur stor skillnad det skulle göra. Får även med en dubbeldyna. Men magkänslan säger att det kanske är fel skoter ändå, då den inte riktigt är gjord för det jag är ute efter. Man kanske får hålla sig lugn ett tag och vänta in rätt skoter.

Ska kika mer efter Renegade eller Xterrain, kan gå upp lite i pris om jag hittar "rätt" maskin. Tyvärr är det inte jättemycket ute begagnat vad jag kan se just nu. Finns ganska många Boondocker ute i mitt prisspann, men jag har väl ungefär samma problem med den som med Summiten antar jag?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Jag skulle rekommendera 101cm spårvidd, det jag kallar mellanbredden, eller bredare om du ska skjutsa. Man förlorar massor med rörlighet av att ha någon bakom och "lössnösmala" maskiner kräver att man rör sig en del för att inte gå omkull.

Kikade lite snabbt in på BRPs sidor och det är ju lite snålt med 600R i gammeldags crossovermaskiner tyvärr. Lynx har Xterrain men Doo har ingenting verkar det som... och deras fantastiska sidor vägrar visa äldre grejer än 2021...

Du ska inte vara rädd en gamla 600 E-tec heller, den är inte lika pigg men den funkar.
 
Reactions: NiclasL

NiclasL

Medlem
16 jan 2022
9
2
3
74
Vemdalen
Ja, tack för era svar, jag tror jag släpper idén med Summit och kollar efter något mer passande.

Renegaden du länkade är ju väldigt nära det jag letar efter. Kanske får kika närmare på den...

Såg för övrigt att Boondocker har lite bredare framvagn (99 cm) på några år äldre maskiner, det kan ju vara intressant också med en kortare sådan, även om motorerna är lite större. Ser ut att ha varit lite mer "crossover" förr.
 

Sneeuwscooter

Välkänd medlem
6 jan 2017
132
24
18
Nederländerna
elcomanagement.nl
Summit och Boondocker också kan vara bra crossover, men de är inte bra med (och för) passagerar.
Renegade är mycket bättre.
Ranger eller liknande är inte "tråkigt" (men det är kanske min åsikt) dessa 'flyter' (float) bra på snö.
Men Renegaden ser god ut!
 
Last edited:
Reactions: NiclasL

Freeflex

Medlem
18 jan 2022
5
2
3
42
Sundsvall
Tack till er båda för svar!

Jag tror en Ranger eller liknande skulle bli lite för "tråkigt" för mig när jag ska åka själv, det är min känsla i alla fall :)

Mm, säljaren nämnde ju att de kunde ställa ut framvagnen på Summiten till 950mm istället för original 910mm åtminstone. Vet ej hur stor skillnad det skulle göra. Får även med en dubbeldyna. Men magkänslan säger att det kanske är fel skoter ändå, då den inte riktigt är gjord för det jag är ute efter. Man kanske får hålla sig lugn ett tag och vänta in rätt skoter.

Ska kika mer efter Renegade eller Xterrain, kan gå upp lite i pris om jag hittar "rätt" maskin. Tyvärr är det inte jättemycket ute begagnat vad jag kan se just nu. Finns ganska många Boondocker ute i mitt prisspann, men jag har väl ungefär samma problem med den som med Summiten antar jag?
Tror ju att e
Summit och Boondocker också kan vara bra crossover, men de är inte bra med (och för) passagerar.
Renegade är mycket bättre.
Ranger eller liknande är inte "tråkigt" (men det är kanske min åsikt) dessa 'flyter' (float) bra på snö.
Men Renegaden ser god ut!
Vanlig boondocker Re 3700 800 eller 600 båda riktigt lätt att köra
Bondooker Re 3700. 800/600cc 2014-17
Riktig mjuka lättkörda maskiner med kvalitet i sitts och dämpare. Obs ej DS som blir snal och för mjuk.
Mvh
 
Reactions: NiclasL

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Alla Boondocker har 50+mm kammar, Inte helt optimalt för led minst sagt. Lätt gjort mattan överhettar på hårt spår om man vill köra fortare än 60-70. Överhettad matta börjat tappa kammar så småningom. (Mattor man ser där flera hela kammar saknas ända ner till corden är till 99 procent "varmkörda", slirar man på stubb och sten brukar kammar skadas eller sakna bitar men ytterst sällan ryker hela kammar ända ner till roten, och ännu mera sällan flera stycken. En "varmkörd matta" är skrot, den kommer fortsätta tappa kammar även om den bara finanvänds eftersom delamineringsprocessen redan startat)

Max 44mm kammar på en ledmaskin är ett bra riktmärke. Och en Renegade med 44mm kammar gör inte bort sig fullständigt bredvid led heller faktiskt.
I mitt tycke bygger dom crossovers fel, hellre lång maskin med lägre kammar än en kort med jättehöga. Trenden på slutet är snarare åt "korta" högkammade maskiner.
 

NiclasL

Medlem
16 jan 2022
9
2
3
74
Vemdalen
Hej, tack igen JAAG för din input.

Det verkar svårt att få tag i något som funkar bra överallt. Som du säger har ju t.ex. Xterrain 51mm kammar med som marknadsförs som crossover. Var och kikade på en idag med den mindre motorn. 2021 gått 300 mil, de skulle ha 105k. Steget till en ny är ju inte jättelångt. Den mindre 600 motorn (EFI).

Svårt det här att välja skoter! :)
 

Zenith77

Medlem
23 jan 2022
7
6
3
46
Boden
Håller med om att trenden går mot kortare maskiner istället för mot längre som passar bättre som crossover för många som vill kunna åka två. Den perfekta allround-maskinen skulle enligt mig ha lång matta typ 163" med 44mm kammar. Lite bredare framvagn typ 100 cm eller kanske något mer med krängningshämmare. Dämparna måste vara nog dimensionerade för att bära två vuxna plus lite packning. Motorn behöver inte ha mer än 90-120 hk och får gärna vara bränslesnål. I kombination med rejäl tank bör man få minst 25-35 mil räckvidd. Rejäl packlåda givetvis och drag som håller för en Brännapulka eller motsvarande. Om hela underverket dessutom inte är alltför tungt har vi en vinnare enligt mig.
 

NiclasL

Medlem
16 jan 2022
9
2
3
74
Vemdalen
Hej, tack Zenith77 för svar. Det låter som nyktra tankar :)

Har fortfarande inte hittat min skoter men jag fortsätter leta... Mattlängd har jag inte tänkt jättemycket på faktiskt, annat än att jag inte vill ha för kort. Blir det stor skillnad på led med 154" istället för 146"? Om man åker i mer lagom tempo (inte pressar på led vill säga). 146" duger nog gott i alla fall, men om rätt skoter skulle dyka upp i längre anförande...?
 

Zenith77

Medlem
23 jan 2022
7
6
3
46
Boden
Håller med JAAG om längden. En riktigt lång maskin blir bara en begränsning om du har tänkt köra hårt på led ensam. Med två åkande blir det sällan tal om några hastighetsrekord åtminstone i mitt hushåll. :rolleyes:
En lång maskin är däremot guld värd om man med två åkande tänker sig att svänga av leden någon gång eller kanske dra en pulka i lite sämre före även det utanför leden. Längden har enligt mig större värde än kamhöjden för flytets skull.
 

NiclasL

Medlem
16 jan 2022
9
2
3
74
Vemdalen
29724

Ville bara återkoppla lite, det blev en 2021 Lynx Xterrain 600 EFI till slut. Det blev lite av en värdefråga då lite häftigare skotrar för den här pengen ofta var sönderkörda eller hade gått långt. Fick med en dubbeldyna med.
Känns kanonbra än så länge, motorn piggare än jag trodde också :)
 
24 feb 2022
7
1
3
26
Uppsala
Ärligt talat så blir det svårt att hitta en sån snöskoter som du vill ha men jag skulle rekommendera Ockelbo 5000, fungerar extremt bra i lössnön och är enkel att burka med medans den stora mattan flyter över groparna på lederna.

Ingen lyxskoter med hantagsvärmare osv men som sagt går bra i lössnön och är pålitlig som attans!
 
Reactions: Boost III