Allmänt missförstånd Fox Evol kammare...

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Har klurat ett tag på hur det kan komma sig att Evol kammaren gör dämparen hårdare och mer progressiv på slutet som folk säger, jag har inte fått ihop det.


Så nu när jag skaffat mig ett par framdämpare med Evol så satte jag mig in i funktionen och som jag misstänkte så är Evol kammarens funktionen den motsatta.


Tänk dig att du har en viss volym med ett visst tryck i huvudkammaren när den komprimeras och trycket ökar till samma som i Evol kammaren då börjar kolven röra sig och helt plötsligt har du mer volym vid samma tryck och progressiviteten minskar.


Evol kammaren är alltså till för att använda mer av dämparens slaglängd och göra den mindre progressiv.
alltså raka motsatsen till vad "alla" säger.
Den är till för att göra dämparen mer linjär så man kan ha högre grundtryck utan att den blir stenhård/progressiv direkt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Japp precis så. Problemet med om man kör utan evol kamare är att dämparen blir för progresiv så dämparen kan i princip inte slå igenom och då har man förlorat fjädringsväg.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Japp precis så. Problemet med om man kör utan evol kamare är att dämparen blir för progresiv så dämparen kan i princip inte slå igenom och då har man förlorat fjädringsväg.
Rent krasst blir ju dämparen mer progressiv om man fyller mer i Evolkammaren men det är ju pga. Av att den blir mer som en dämpare utan Evolkammare ju mer tryck du sätter i den ☺
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Japp precis så. Problemet med om man kör utan evol kamare är att dämparen blir för progresiv så dämparen kan i princip inte slå igenom och då har man förlorat fjädringsväg.
Tycker det är en av de största nackdelarna med en vanlig float utan evol.
Vill man använda hela fjädringsvägen så får man lov att ha ganska lågt tryck = väldigt mjuka när dom är mycket utfjädrade.
Pumpar man i luft så dom blir lite hårdare i början, ja då blir dom alldeles för hård på slutet och fjädrar inte ihop helt.

Dock så beror det också på hur fjädringslänkaget fungerar, om det är falling eller rising rate.
En väldigt progressiv dämpare borde passa bättre i en falling rate, där dämparrörelsen relativt mot infjädringen minskar ju mer det fjädrar ihop?

Det är mycket myter om dämpare som inte stämmer...
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Ett litet tillägg är att man alltid ska sätta trycket i evol kammaren innan man sätter trycket i huvudkammaren och såklart med dämparen helt utfjädrad utan tryck. dvs har trycket ändrat sig så tömmer man ut trycket ur huvudkammaren innan man fyller på i evol kammaren för att sen sätta trycket i huvudkammaren. Enligt mig helt avgörande för att fox dämparen ska fungera som den ska.