Allmänna frågor om yamaha srx/sxr 700

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
Hejsan!

Skulle vilja ha lite svar på dessa frågor!

Gällande sRx 700:

1. Vad behövs för att en srx 700 ska bli duglig utanför led, räcker det med quickrods, slp pp, dropbrackets, 38 matta ?

2. Vilken årsmodell skulle ni satsa på? 98-02?

3. Vilket år fanns det back?

4. Vad är denna skoters vikt -fulltankad?

5. Är det trippelpipor original?

-----------------------------------------------------------

Gällande sXr 700:

1. Är denna duglig utanför led? (Normal snö, inte 1 meter utan mer 40cm)

2. Hur svårt är det att montera trippelpipor och bestyckning så det blir rätt?

3. Vilket år fanns det back?

4. Vad är denna skoters vikt -fulltankad?

5. Skulle ni satsat på denna istället för en sRx 700?

Hoppas på seriösa svar från folk som äger eller har ägt dessa maskiner! Inget svammel!

Och jag har sökt, men hittar inte så mycket!

Tack på förhand! MVH / Andreas
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
jag skulle hellre ha satsat på sxr:en på grund av bättre fjädring i boggin. den har ju kring 115 hk. srx:en har sämmre fjädring men mer och köra med kring 140 hk tror jag
 

yamahaa

Välkänd medlem
28 sept 2009
794
1
16
Gävle
har själv en SXR, lite godis på den. 38 eller 44mm matta ska ja slänga på min, quickrods och boyesen powers reeds på orginal korg och no slip. de hamnar på 7800 kr ca. men då är de en ny matta inräknad.

skulle satsa på en SXR, jävligt rolig skoter att åka på.. lite tvålkopps varning på dem med 32 matta men de är ju bara roligt att sladda lite i kurvorna o sedan trycka på :D
 

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
Köp Srxen 700 -02 som är på blocket nu. sägs att dom är bänkades till 150 hk -02 då dom fick knacksensor. no-slip, 44mm matta, PP skidor eller yamaha orginal mountain skidor, och kanske quickrods finns så mycker mer kul bara börsen som bestämmer. Men på en sjö kör du ifrån alla 6-7-800or :) sen med 44matta och så pass mycke åka så nog går den då om du samtidigt får dit nå skidor.
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Satsa på en srx, gärna en -01. -02 har ju knacksensor som gärna strular. Är mycket lättare att modifiera fjädringen än att tex trimma (sxr) plus att fjädringen på en sxr ändå standard suger rätt hårt. Köp en fin srx är mitt råd och sätt dit en rcg boggie eller liknande plus andra (längre) framdämpare samt bredda framvagnen lite.
 

yamahaa

Välkänd medlem
28 sept 2009
794
1
16
Gävle
Satsa på en srx, gärna en -01. -02 har ju knacksensor som gärna strular. Är mycket lättare att modifiera fjädringen än att tex trimma (sxr) plus att fjädringen på en sxr ändå standard suger rätt hårt. Köp en fin srx är mitt råd och sätt dit en rcg boggie eller liknande plus andra (längre) framdämpare samt bredda framvagnen lite.
måste ju ändå vara lättare att trimma en SXR med bara pipor än dom modifieringar som du räknar upp??
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
skulle ha valt SRX:en för motorn och ingen av dom har bra fjädring (ser ut att vara stum när nån kommer och kör förbi) eller går bra i djupsnön...
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Om du börjar räkna på att bygga så kan du lika gärna börja leta en viper istället. Går tillräckligt hårt och har halva oljeförbrukningen mot SXR/SRX. Går tystare också, något som uppskattas efter en dags körning.

Men om du nu ska modda så hade jag valt SRX'en, kastat dit en lynx boggie från RAVE -01 och frammåt. Tagit framvagnen från SXR eller viper. Köpt till några bra dämpare. Förlängt den till 345 med 44'as matt. Drevat ner och v-kit. Då lär inte många hänga med om du bara törs gasa :)

Sen när det kommer till fjädringen så ska man komma ihåg att det är rätt så lätt att åka omkring med förhård fjädring, speciellt på vipern. En bra början på dom är att börja med så lös fjädring som möjligt.
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
måste ju ändå vara lättare att trimma en SXR med bara pipor än dom modifieringar som du räknar upp??
Det håller jag inte med om. Byta boggie är ju väldigt lätt. Trimma med tex pipor kräver ju även en del kunskap kring bestyckning och variator samt att den kommer aldrig att gå lika hårt som en srx iallafall. Sen är det alltid tryggare att åka org. med tanke på driftsäkerhet osv.
 

Dannesxr

Medlem
1 jan 2000
40
0
1
Piteå
Angående bestyckning till pipor så kör ju alla olika nästan, oxå så skiljer det med bestyckningen mellan olika märken på piporna. Min sxr 700 -01 har gått 800mil ca700mil med pipor som jag vet iallafall, inte ett motorras än (peppar peppar)
Jag hade nog valt sxr:en el. en viper.
 

yamahaa

Välkänd medlem
28 sept 2009
794
1
16
Gävle
Angående bestyckning till pipor så kör ju alla olika nästan, oxå så skiljer det med bestyckningen mellan olika märken på piporna. Min sxr 700 -01 har gått 800mil ca700mil med pipor som jag vet iallafall, inte ett motorras än (peppar peppar)
Jag hade nog valt sxr:en el. en viper.
vart fick du tag på dina öhlinare?