Akut!

J

Joppe

Hej idag var jag ute å körde med min Arctic Cat Prowler och efter en stud blev mattan knall pall. Jag drog bak den och gasade och då gick det bra men efter en stund hände samma sak och nu står den pall på isen.
Jag skulle vilja veta om någon annan har haft samma problem. Jag misstänker att det kan vara någon bussning i variatorn. Men som sagt vara så får ni gärna posta svar.


 

flower

Välkänd medlem
1 jan 2000
340
0
16
Vad menar du exakt med knall pall?
Kan det vara att du kört slidesen varma?
När man kör på is och packad snö är det väldigt lätt att slidesen går torra (de smörjs ju av snön) och då nyper hela faderullan.
Kör du hårt kan du riskera att få bryta loss mattan med koben.
Detta är grundkunskaper:
Planera körningen så att du alltid kan köra ut i lössnö och kyla/smörja.
Om detta inte går: Riv upp snö med skorna så det kommer inunder mattan.
Se bara upp så du inte kör över fötterna.
 

Magnus1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
71
0
0
Hmm... tror inte att slidesen kan ha gått för varma.. då skulle det inte hjälpa med att bara dra bak skotern, och sen bara kunna köra igen... vad hände mera då låste mattan ihop precis som då du bromsar eller eller började det bara att gå tyngre o tyngre?

Prova att palla upp skotern baktill o dra runt mattan för hand... skriv gärna lite mera om vad som riktigt hände...

Mvh Magnus
 
J

Joppe

Det är så att jag kan inte dra tillbaka mattan för hand. Jag har hört att det brukar gå nån bussning då och då på de där maskinerna! Jag tror att den låste sig efter jag hade bromsat. Jag har funderat det kan ju vara så att bromsen har låst sig för jag provade dra i bromsen och den gick mycket lätt= för lätt!!!
 

Magnus Umeå

Medlem
1 jan 2000
30
0
1
då är det väl "bara" att kika om broms klotsarna sitter på plats... försök att racka fram o tillbaka på sekundär variatorn då går det väl att se om broms skivan rör sig elller inte...

/magnus
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
Hajakz: Drivaxeln är ju ändå den axel som går från kedjehuset och över tilla andra sidan, den som driver mattan med sina drivhjul.. Den axel som sitter på sekundärvariatorn och går till kedjehuset heter väll variatoraxel?

Om något av drivaxellagren hade farit borde den ju inte tvär låsa sig, det brukar ju leva om och gnissla rätt långt innan....

Någon bussning tror inte jag så mycket på. Vars skulle den sitta som har sådan stor inverkan att hela mattan låser sig? Jag tar för givet att mattan är rätt spännd. Kolla som sagt bromsklossarna. Så länge inte dom ligger på eller slidesen har brännt bör det gå att rotera mattan då den är upp pallad.

/Pär
 

Magnus Umeå

Medlem
1 jan 2000
30
0
1
om det inte är broms klotsarna och du kan inte se om det är nåt som krokar tag i mattan så återstår det nästan bara att öppna upp kedjehuset... hur var det kunde du röra sekundär variatorn lite fram o tillbaka eller var den axeln helt stum??
 
J

Joppe

Men det är juh det att när jag gasar rycker det bara i mattan å tillslut bränner jag bara variator rem!!
 

rogga1

Rookie sledder
1 jan 2000
5
0
0
det kan vara nått som har lossnat i kedjehuset, typ en mutter eller bult, och lagt sig mellan kedjan å drevet.drar du skotern bakåt så "backar" du ju ur bulten/muttern från drevet.Sen behövs det ju inte många meter innan den sitter där igen.
 

RenKorv

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
Långsele Sverige
Kolla kedjehuset de kan ju vara ett kugg eller vad som helst som har farit åt skogen, tvärhugger den som om den har nöpe eller fortsättr skotern gå utan att mattan driver?! förklara bättre så kanske vi kan komma på någon lösning
 
J

Joppe

Jag hittade felet det var främre boggie dämparen som hade kilat fast och slitits av!! Så jag söker för fullt efter en ny!!