AKUT! Vilken hjälmkamera ska man köpa?

FrozenKing

Välkänd medlem
16 dec 2013
474
2
16
Jag ska köpa en hjälmkamera tills på onsdag, då jag och en kompis ska fara iväg å köra skoter. Men vilken ska man köpa? Står mellan Sony och GoPro. Vilken modell ska man köpa?
Vill ha era rekommendationer.

Kolla på det här klippet:
http://www.youtube.com/watch?v=DlUUq7ARJRU

Vad säger ni, jag tycker att Sony-kameran är bättre i den här filmen. Dock är ljudet sämre.

Last edited:

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Jag skulle tagit gopro, batteritiden är halvers men bra med battery bacpac. Dessutom är den väl beprövad och det finns mycket tillbehör och många kan mycket om den.

Ungefär som att köpa en volvo 740 där man hittar en ny bakaxel på närmaste ICA, eller en jaguar som man måste fara till k-rauta för att hitta delar till. Var själv sugen på både Sonyn och Garmin kamerorna innan jag köpte gopron, men valde den till största anledning av dem jag just skrev.

Niklas M

Välkänd medlem
22 aug 2013
382
0
16
Umeå/Vilhelmina
Jag skulle säga GoPron kompisar har både Sony och conture men alla är vi överens om att GoPron är lätt att använda och riktigt bra :) sen skulle jag säga att den är mycket mer mångsidig och mängden olika vinklar går inte riktigt att jämföra :)

FrozenKing

Välkänd medlem
16 dec 2013
474
2
16
Då får det bli en GoPro Hero3+ Silver edition :) 2800 på Elgiganten. Jag såg testet på plus men det tyckte min äldre broder var uruselt. Han hade sätt nått test på internet typ som ovan och då tyckte han att Sony var bättre. Jag har "alltid" velat ha en gopro.

FrozenKing

Välkänd medlem
16 dec 2013
474
2
16
För att jag behöver den om tre dagar, och frakten om jag beställer på internet tar det ungefär 2-4 dagar.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
5
36
42
Roknäs
Jag såg testet på plus men det tyckte min äldre broder var uruselt. Han hade sätt nått test på internet typ som ovan och då tyckte han att Sony var bättre.
Det kan bero på om det är någon oberoende som testar eller om det är någon av kameratillverkarna som "testar".

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Är riktigt nöjd med min contour roam2. Har aldrig blivit utan varken ström eller mb (har ett 32gb). Polare som kör gopro 3 och 2. Deras funkar fan inte i kyla.

Min funkar klanderfritt i -28.

Jag var sugen på att byta till en gopro inför den här vintern men jösses vad glad jag är att jag inte gjorde det.

Problemen som varit är:
Batteritiden!!!!!
Helt katastrof om det är kallt

Minnet
Tar 3 ggr så stor plats som mina filmer vid samma upplösning och fps.

Jag är lika kass som 99% av alla som sitter på det här forumet på att köra så en alltid fungerande contour mot en strulig gopro. Valet är enkelt.

bybon

Välkänd medlem
27 feb 2011
227
0
16
Harbo
År det nån som har provat eller kör med Garmins kamera, Virb tror jag att den heter????
om det är så vad tycker ni om den??

Niklas M

Välkänd medlem
22 aug 2013
382
0
16
Umeå/Vilhelmina
Verkar som de där med batteri är ett lotteri har aldrig haft problem med batteritid, och jag vet många som inte heller har haft det men vet minst lika många som har haft problem

FrozenKing

Välkänd medlem
16 dec 2013
474
2
16
Idag var jag och shoppade på elgiganten. Slutade med att jag kom hem med en GoPro hero3+ black edition och minneskortet SanDisk Mobile Extreme microSDHC 32GB. Dyrt att ligga på top! Får se om jag köper ett backpac batteri senare! Är så helvetesglad så jag kör hårt med ! tecken, men det svider i plånboken.

vict0r

Medlem
18 aug 2013
24
0
1
Strömsund
Jag har inte testat Sony men kan säga att jag är ganska nöjd med min GoPro Hero 2 själv.
Funderar dock på att inskaffa en 3a, då batteritiden är värdelös och vill få ut mer av kvalitén i sig!

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Är riktigt nöjd med min contour roam2. Har aldrig blivit utan varken ström eller mb (har ett 32gb). Polare som kör gopro 3 och 2. Deras funkar fan inte i kyla.

Min funkar klanderfritt i -28.

Jag var sugen på att byta till en gopro inför den här vintern men jösses vad glad jag är att jag inte gjorde det.

Problemen som varit är:
Batteritiden!!!!!
Helt katastrof om det är kallt

Minnet
Tar 3 ggr så stor plats som mina filmer vid samma upplösning och fps.

Jag är lika kass som 99% av alla som sitter på det här forumet på att köra så en alltid fungerande contour mot en strulig gopro. Valet är enkelt.
Vidgren är du fortfarande lika nöjd med din Contour roam 2?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Ja jag har då inte tänkt byta!

Den börjar bli gammal men batteriet verkar fortfarande hålla lika bra!

Har ju inte provat i år men ifjol.

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Det står på hemsidan max batteri tid ca 3 timmar?
Stämmer det? så kan man ju inte filma en hel dag med en Roam 2?