akut startproblem srx

jonton

Medlem
22 apr 2007
28
0
1
hej på er nu behöver jag lite akut hjälp!!!
min srx 440 har lite start problem.
har kollat nästan allt!! rengjort förgasare,stift,bytt slangar,rengjort även tank,gnistan är bra ,nya stift,har bränsle fram till förgasare,original bestyckning (som den har gått på tidigare)flottrörena täta,kollat alla kablar rengjort alla kontakter,kollat tändhattar.m.m

den tänder till då jag chokar den men vill inte riktigt starta utan bara tänder till lite. ,det som är skumt är att man kan stå o dra tills stiften är blöta men den tänder ändå bara till om man chokar den.har provat startgas en gång(är igentligen emot det) men ingen skillnad.

kan cdi boxen vara trasig även om man har bra gnista, kan tändspolen vara trasig om man har bra gnista,kan spolen vara trasig? har ökat gnist gapet och fortfarande bra gnista.
råd tages tacksamt emot !!!!
 

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
grundregel:
går den på startgas=bränslefel
går den inte på startgas=tändfel
kolla även att inte ljuddämparen är full med bensin
om du har bra gnista så är tändspolen hel
cdi:n bör vara hel
spolen är hel
men tändningen kan stå fel
kolla att krysskilen inte har släppt
 

jonton

Medlem
22 apr 2007
28
0
1
ja krysskilen har jag inte kollat, ska göra det.jo något skumt problem är det .ska fortsätta o leta .tack för svaret.
 

mbrp

Välkänd medlem
6 mar 2007
144
0
6
Bollstabruk
Jo spolar, cdi boxar, tändspolar kan vara trasig även om det vissuellt är bra gnista när du har stiften lös... men när du sedan monterar stiften o d bli mottryck är det inte säkert att du ha tillräckligt med "kräm" så då uteblir gnistan... Låter ju misstänkt som det skulle vara tändnings problem iallafall om stiften blir blöta....
Ha du kollat efter nå luftläcka?????
 

jonton

Medlem
22 apr 2007
28
0
1
har haft lös cylindrarna och monterade då nya pakningar och även då köpt nya kolvar.
 

jonton

Medlem
22 apr 2007
28
0
1
har fått uppgift på ohm värdena på el pryttlarna så imorgon blir det till att kolla det annars.....ja jag blir lite förvirrad....:)
 

jonton

Medlem
22 apr 2007
28
0
1
har nu mätt upp allt i el ,och det enda som aviker är stator lindingen.
ideal värdet är 225ohm +- 10 procent.har även provat med en annan tändspole och tändhattar
jag har 178 ohm alltså 20 procent fel känns som att det är för lite fel för att det ska vara problemet? någon som kan svaret på det(utan gissningar....:) )
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
har nu mätt upp allt i el ,och det enda som aviker är stator lindingen.
ideal värdet är 225ohm +- 10 procent.har även provat med en annan tändspole och tändhattar
jag har 178 ohm alltså 20 procent fel känns som att det är för lite fel för att det ska vara problemet? någon som kan svaret på det(utan gissningar....:) )

Det kan mycket väl bli "ännu mera fel" när den generarer spänning. Prova att byta stator du.

Du kan inte mäta hur månge volt du får ut om det är nån som drar samtidigt.
 

jonton

Medlem
22 apr 2007
28
0
1
ja jag har pratat med timrå elteknik idag och jag skickar den imorgon.känns som jag måste prova något,kan ju inte bli sämmre.
annars måste jag prova att byta cdi box. har mätt upp vevaxeln och den är ok.
tack för alla svar!! återkommer med förhoppningsvis besked om upphittat fel :)
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
På en gammal skoter jag hade så tände den ibland! baktände lixom... då va det tändspolen som va väck , jag hade fin gnista osv

MVH
 

_wille_

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
0
16
Stöde
en kille som jag känner han har bra gnista ibland! Men han trodde det var lindningarn innanför svänghjulet han skulle skicka in dem på omlindnig för den var så dyr ny! kolla det man vet aldrig
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
en kille som jag känner han har bra gnista ibland! Men han trodde det var lindningarn innanför svänghjulet han skulle skicka in dem på omlindnig för den var så dyr ny! kolla det man vet aldrig

Vad tror du Timrå elteknik ska göra?