Akut Hjälp!!!!!

Ante@näslundens

Välkänd medlem
26 dec 2005
342
0
16
33
Västernorrland
(OBS SNÄLLA NI ÄR GULD VÄRDA OM NI ORKAR LÄSA DETTA PLZ)

Idag skulle jag och farsan dra en tur. Vi körde 3km när vi kom fram till ett träd som blockerade vägen, jag satt kvar på skotern och far gick fram och försökte flytta på trädet.

När jag satt där kikade jag på varvräknaren och märkte att varvtalet föll drastiskt ifrån 3000rpm till 1500rpm helt plötsligt.

Jag gasade till lite och den liksom tappade andan och bööade men
hämtade sig och gick normalt, fast stog fortfarande kvar på 1500rpm.

Trädet var undan röjjt och jag körde, den kändes seg och höll nästan på att halvdö litegrann. Körde 10meter och kom fram till ett dike, jag drog på lite och den dog sen stannade motorn.

Då tänkte vi att ja nu är den väl sur eller nått så vi tog lös stiften och konstigt nog var dom helt torra och hade fin färg, vi kollade gnistan och den såg helt okej ut.

Vi satte dit stiften och primade 3grr sen drog vi, den tände till första draget men la sedan av och vägrade starta. Vi tog loss stiften men dom va fortfarande helt torra. Då började vi kika lite på förgasarna och såg att bensin slangen som går ifrån höger bensinpump till höger förgasare va helt tom, medans vänster va helt full.


Japp så vi gick hem och nu står skotern där och vi har INGEN anning om vad vi ska göra SNÄLLA HJÄLP!!!!! (vi prövade med startgas också)

Skotern är en Ski-Doo Formula Mach 1 1992 ( Rotax 643 R.A.V.E)
 

spacecow

Välkänd medlem
6 nov 2005
238
0
16
Falun, Sweden, Sweden
är det bensin fram till den högra bensinpumpen? är det inte det så har troligtvis höger pump pajjat eller fått skit i sig (kan va elfel me) är det inte för mycket problem kan man ju faktiskt köra på primern me (prima helatiden)

kolla pumpen och kolla slangarna om det kan vara nått skit i dom
 

Ante@näslundens

Välkänd medlem
26 dec 2005
342
0
16
33
Västernorrland
Vi har prövat det där med primern men den går inte igång och soppan kommer inte fram till stiften...

FAN att skotern är 3km rakt ut i skogen i ett dike. Hade den varit i garaget hade man rivit allt och kollat genom helt enkelt.


Förgasarna är som nya och jag är helt säker på att allt är bra fram till bränslepumparna för där har jag aldrig kollat.

Som sagt skotern är en Ski-Doo Formula Mach 1 1992 (Rotax 643 R.A.V.E)
 

Ante@näslundens

Välkänd medlem
26 dec 2005
342
0
16
33
Västernorrland
Efter att ha låtit skotern stå där ett tag gick vi tillbaka för att pröva igen på nytt, och den startar på första draget (skummt!!??)

Så glada drar vi oss hemmåt med skotrarna och när jag är på väg att svänga in på gården känner jag att den liksom tappar andan som förut, jag stannar på gården och ser att tomgången precis som förut sjunker till 1500rpm och när jag gasar till dör den och tappar andan liksom, så jag gasade till och tillslut dog den och motorn stannade helt.

Nu är skotern hemma så det är bara att riva skiten och gå igenom allt, visst ni kan fortsätta ge lite tipps om vad det kan vara men för tillfället klarar jag nog av problemet själv, återkommer om det fortsätter att *****s.
 

Ante@näslundens

Välkänd medlem
26 dec 2005
342
0
16
33
Västernorrland
Ok, när jag kollade på förgasaren upptäckte jag en till sak till min fasa, det går ju varsin gasvajer till förgasarna, men imellan dom gick det en till vajer och den satt inte nånstans utan bara hängde lös, så har det varit sen jag köpt den kom jag på...

Vad har den för funktion och vart ska den sitta?
 

matzin

Aktiv medlem
1 jan 2006
62
0
6
finland korsholm
=den går till olje pumpen

men blandar du färdig 2-t har den ingen betydelse

men annars har den fått för lite olja:) =sörjer inte så bra om du kört på 7000rpm mågra mil
 

Ante@näslundens

Välkänd medlem
26 dec 2005
342
0
16
33
Västernorrland
Jag ringde förra ägaren och nu ser jag allt klart framför mig.
Min ***** skoter*** har gått i typ 20mil på ren bensin.

ROTAX - gör olja till en onödig sak

HAHA LOL
 

dvraptor

Aktiv medlem
1 jan 2000
72
0
6
en liten tröst...

Du hade ju problem med att den gick för fett.
När du blandar i olja så går den lite snålare eftersom det är mindre bensin i förhållande till luft jämfört med tidigigare (utan olja...)
Märks ex skillnad mellan 1.5 - 5% i min cross...