AKUT , EFin dog på min 500.. konvertera eller fixa ?

PerryMason

Aktiv medlem
15 dec 2004
70
0
6
Skellefteå
Som rubriken lyder, var ute och körde och skiten bara tvär dog.
Jag har bränsletryck och tändning. Men soppan kommer inte in i cylindrarna.

Lampan på styrboxen lös konstans just när det hänt, Sen nu lyser den inte alls.

Bränsle pumpen går, men bara när man vrider på nyckeln, den går aldrig sen när man drar i startsnöret.

Vad skall jag göra?

Och om nån nu säger att jag skall felsöka EFin så beskriv HUR och VAD.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Självklart skall du fixa problemet, synd att göra en bra skoter sämre.

Börja med att följa upp alla kablar som går från EFI-boxen, ta isär de kontakter du hittar och rengör, samt smörj med kontaktfett, så problemen inte återkommer.
 

PerryMason

Aktiv medlem
15 dec 2004
70
0
6
Skellefteå
Detta är redan gjort. Har kollat alla kontakter och smörjt med kontaktspray, men felet var inte så enkelt..

Det lutar STARKT åt förgasare , fick tag i 2st 38mm från en -99 med bränslepump och gaswire
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
skicka in skotern till närmaste polarisförsäljare dom kan göra en fel sökning . kostar nog inte mer än att konvertera till förgasare och sen så är det ju så mycket bekvämare och billigare med EFI.
 

PerryMason

Aktiv medlem
15 dec 2004
70
0
6
Skellefteå
Men om dom felsöker och debiterar säg 750 kr / timmen. När väl dom hittar felelt så skall ju den delen köpas åxå. Och är det styrboxen, hur mkt kostar inte en sån ?
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
PerryMason skrev:
Men om dom felsöker och debiterar säg 750 kr / timmen. När väl dom hittar felelt så skall ju den delen köpas åxå. Och är det styrboxen, hur mkt kostar inte en sån ?
Råkade ut för exakt samma sak som dig.
Jag lämnade in den hos min Polarishandlare och det kostade mig 700:- för att få veta att efi-boxen var trasig och att en ny skulle kosta 15-17000:-.

Om du har fel på en givare så brukar styrboxen signalera felkoder genom att blinka med en lysdiod men det var likadant i mitt fall lysdioden var släckt.

Slutade med att jag konverterade till förgasare, mycket billigare och enligt mitt tycke mycket bättre, skotern gick mycket bättre med förgasare än vad den någonsin gjort med efi.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Ben njågon som har lite koll på elektronik kolla upp och laga boxen om det är fel på den. eller köp en beggad. både billigare, enklare och bättre än att byta till förgasare.
 

PerryMason

Aktiv medlem
15 dec 2004
70
0
6
Skellefteå
Nu har jag köpt förgasare 2st Mikuni 38or, Men jag tror jag kan ha hittat felet i insprutningen, eller åtminsonde orsaken till det. Det var nämligen en hel del vatten inne i insprutningsboxen, så det kan ju hända att den går när man torkat upp boxen