Aktiv Panther med rotax 503 som går illa

killfish77

Medlem
2 feb 2007
18
0
1
Tierp
Jag har en Panther -84 som vägrar att gå på båda cylindrarna ,har kollat följande.
Det verkar som om den surar ner ena cylindern , tar man av tändhatten på den så går maskinen lika ,tar man av den andra (efter att man satt dit den första igen) så dör den , den läcker inte ut ifrån packboxen och vakumslangen till soppa pumpen är hel likasom membranet i pumpen , förgasaren är ren gjord , ny soppa . när den går kan man ställa blandningsskruven och tomgångsskruven hur man vill utan att det blir anorlunda gång........Hjääälp vad göra ?Finns det någon som har en ide om vad jag ska prova här näst?
 

Humlas

Aktiv medlem
17 mar 2006
68
0
6
Ger stiftet någon gnista på cylindern som inte går?
Testat att byta till nytt stift?
 

killfish77

Medlem
2 feb 2007
18
0
1
Tierp
Har bytt stift till båda och ja det är gnista på båda och kompen visade 9 bar på båda cylindrarna.
Jag vet inte vad jag ska göra mer.
 

ergu

Aktiv medlem
5 dec 2005
58
0
1
Knivsta
Om du har komp och sura stift då finns det bara ett alternativ kvar - taskig gnista. Kolla hela tändsystemet, från tändspolen och ut till cylindern. Jag har lurat mig någon gång då det var gnista mellan stift och block, inte mellan elektroden alltså.
Tändkabeln är kanske glapp.
Är den tät i cylinderfoten?
 

killfish77

Medlem
2 feb 2007
18
0
1
Tierp
cylinderfoten.......det ska jag kolla upp ,gnistan verkar bra men jag håller med om att det är en trolig orsak så jag ska byta tändspolen oxå .
 

ergu

Aktiv medlem
5 dec 2005
58
0
1
Knivsta
cylinderfoten borde väl påverka båda cylindrarna om den var dålig... Tänkte inte på det. Tändningen då...:eek:
 

killfish77

Medlem
2 feb 2007
18
0
1
Tierp
Japp som ett norrsken...........Appropå cylinderfoten, det är ju delade cylindrar så det kan ju vara det ändå kanske .
 

ergu

Aktiv medlem
5 dec 2005
58
0
1
Knivsta
Japp som ett norrsken...........Appropå cylinderfoten, det är ju delade cylindrar så det kan ju vara det ändå kanske .
Javisst, så måste det ju vara. Varje vevhus är väl tätat från varandra. Det är jag som är lite förvirrad tror jag.
 

krukan

Aktiv medlem
27 sept 2005
52
0
1
Vännäs
har exakt samma fel på min rotax 440 ger bra gnista på båda cylindrarna men går bara på en å blir sur på andra....va fan är felet? har gjort kompa prov jag å det skillde typ bara 0.2 kilo åt dom
 

LOCAL-RIDER

Välkänd medlem
29 okt 2006
210
0
16
LAPPLAND
där har du det vanligaste problemet i våra skotrar på gamla skotrar är det brytarna som lever sitt liv och spökar kolla dom
 

killfish77

Medlem
2 feb 2007
18
0
1
Tierp
Ja , jag pratade med en kille på Rinab som föreslog att jag skulle kolla om soppapumps membranet var trasigt då sög den visst in soppan okontrollerat i vänster cylinder eller packboxen till vevaxel som gav samma fenomen men mina prylar var hela,jag har bytt tändspole/kablar så nu går min i alla fall skapligt men det är fortfarande svårt att få den gå på tomgång en längre tid så brytarna ska jag nog kolla och om den läcker i cylinderfoten på vänster sida .............ska åka lite först man ska ju ha något att göra i sommar oxå.
 

killfish77

Medlem
2 feb 2007
18
0
1
Tierp
Jaha då vat det vår , en vacker dag så .......... heter det ju och det var det i dag 15 grader varmt och skoter delarna kom( jag drog sönder magnopullen i vild förtvivlan) nu vet jag vad felet var, håll i er..... PRIMERPUMPEN läckte igenom soppa och surade ner cylindern ,en plugg i slangen till förgasaren och den spinner som en Panther .
Jag får passa på att tacka för alla bra tipps ,tack, tack nu får jag ägna mig åt annat ett tag men nästa vinter då ska det bli åka av .
Kllfish77