Aktiv Panther -85 knackar....

Nissepisse666

Välkänd medlem
5 jul 2011
239
1
18
-
Aktiv Panther -85 knackar....filmklipp

Hej!! Har kört skoter nu i flera veckor och den har gått kanon!! Men idag när vi var ute och åkte och jag gasa på rätt bra så börja det "knacka" liksom...hörs mest när man gasat på och släpper gasen. Inte alls nästan på låga varv. Vad kan ha hänt?

Den känns lika pigg i motorn som förut och startar och går bra, är bara det att det knackar..låter inte som det är från motorn men vad vet jag!! Låter iaf inget när jag kör på neutralen...

Bifogar ett klipp när dottern kör, hörs mest när hon kört förbi..

https://youtu.be/09RrU4_wuLQ

Tacksam för tips!!

Ha de gött!!! :)
 

Micke2

Välkänd medlem
25 sept 2011
132
4
18
Ludvika
Ett knack med så långt imellan ljuden är då inte motorn.

Hissa upp baksidan och kör och lyssna.

Låter det på alla växlar?

Framifrån,bakifrån,höger eller vänster sida?

Bara i sväng eller bara i gupp?

Är mattan hel eller saknas en bit?

Nått löst i boggien?
 

Nissepisse666

Välkänd medlem
5 jul 2011
239
1
18
-
Japp alla växlar. Låter hela tiden, skulle gissa att det är nåt i boggien, får ta och lyfta upp den bak och köra.

Tack för tips ��

edit: kan det vara nåt med drivaxeln? Nåt lager? Bara en tanke!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Nu vet jag inte hur det ser ut på just den skotern, men en del liknande har lagret innanför sekundärvariatorn fastsatt i en konsol som sitter med popnitar i tunneln. Om de nitarna börjar släppa så att konsolen inte sitter fast, kan det ge konstiga ljud.
Rent allmänt är det vanligt att lagren sitter löst på både drivaxeln och sekundärvariatoraxeln, så att axlarna slits ner och det börjar glappa ännu mer och blir oljud. Problemet är att axlarna är tillverkade av stångmaterial med lite väl grova toleranser för den excenterlåsning som används för att hålla fast lagren.

Om drivaxeln är nersliten i höger ände så finns det en enkel lösning på problemet. Från början är den 1" (25,4 mm) i diameter. Samma lagertyp går även att köpa med 25,0 mm innerdiameter, så om axeln inte är alltför nedsliten kan man svarva ner den till 25,0 i änden och montera ett sådant lager. Då slipper man besvär och kostnader med att få axeln påsvetsad innan svarvning. Kolla en SKF-katalog för tillåtna toleranser på axelmåttet, innan du börjar svarva.

När det börjar glappa vid höger ände av drivaxeln så märker man det först på att hastighetsmätaren lägger av - den lilla pinnen mellan drivaxeländen och hastighetsmätardrevet brukar gå sönder ganska snart.
 

Nissepisse666

Välkänd medlem
5 jul 2011
239
1
18
-
Tack för tips!!

Hitta felet:



Vad har det för betydelse att en är borta?? Går mattan lättare sönder? Ska jag köra lugnare?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Risken är nu stor att boggiskenan åker igenom detta hål och då river man sönder boggiskenan. Om du kör fort i en kurva och mattan låser sig kan de bli otrevliga följder.
 

Nissepisse666

Välkänd medlem
5 jul 2011
239
1
18
-
Nån som vet vad det är för mått på mattan?? Googlat men hittar inget....Vore bra att ha en i reserv :)