Aktiv karibo

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Varven borde ligga som du säger på runt 6-7000 varv. Vet inte riktigt.
Min varvar också riktigt mycket. Men det gör ju dem flesta en-stånkorna.
Nästan så man tror kolven kommer ut genom huven när man kör lite fortare..
Ang. vikterna kommer jag inte ihåg hur det var med hålen i dem, om de skulle vara rätt igenom??
Förövrigt tycker jag dessa comet-variatorer funkar bra, ger bra tillslags-varv vid
smyg körning i skog osv..
Mindre varv=tyngre vikter.
 

arcticjocke

Välkänd medlem
4 jan 2009
282
0
16
Granö
www.madcap.tk
joo dom varvar ju riktigt mycke.
är nästan så ja tyckte att dom nya vikterna va lättare än dom gamla. har ingen våg så kan inte väga. men är ju ganska konstigt att dom känns lättare när det är mer material i dom. och är nästan så ja tycker den övervarvar. om man jämför innan bytet.
om man ska köpa en varvräknare så borde de väl räcka med en från biltema som klarar 2 cylindrig 4takt lr blir de fel?
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Vart ju märkligt att dem nya känns lättare..
Vad var det för fel på dem gamla vikterna?
Prova kör med dem gamla å jämför varven med nya vikterna.
Funkar säkert med biltema-mätare..
 

arcticjocke

Välkänd medlem
4 jan 2009
282
0
16
Granö
www.madcap.tk
haha joo de var första tanken, men är inte som ett vanligt motorfäste som sitter på dom flesta äldre skotrar. men skulle nog inte vara allt för avancerat att få dit ett par puckar :p
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
jyrki har du nått pris på Karibon? Blev det å byta mycket på motorn då?
Ang. motorkuddarna articjocke. Jag har försökt hitta nya kuddar i flera år.
Dessa verkar inte finnas å få tag på, nya alltså. Jag köpte begade från en skrotad Karibo, som var i väldigt bra skick. Så sök på skrotar osv..eller bygga om med andra sorts gummikuddar.
Skulle dock inte rekomendera puckar. Med tanke på alla vibrationer som dessa 1-stånkor ger..
 

KariboBorgen

Medlem
26 jan 2013
20
0
1
ånge
Hejj angående Aktiv karibo med 377 så känns den inte speciellt nån skillnad på tyngden har nämligen 2 st original karibos med 277 och den spinner inte ner sig! det går smyga väldigt bra med den, Polaris variator är det på den.. Och motorkuddarna är original tror jag har inte kollat så mkt. Men smidig är den som fan fortfarande och det är mycket hjälp med dom hästarna man får ur 377an i jämfört med enstånkarn :) bilder kan jag fixa:) Sorry för lite sent svar hoppas ni tar nytta av infon endå :bigsmile:
 

Panther -85

Aktiv medlem
29 maj 2011
51
2
6
Mycket intressant detta med Aktivs "orginal" 377 Karibo! Roligt att den verkligen kan tillgodogöra sig den större effekten trots orginalmatta. Skulle verkligen uppskattas mycket om du kunde ta några bilder, gärna både i motorrummet och på utsidan. :)
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Håller med Panther-85, låter väldigt intressant. Släng gärna upp bilder.
Som sagt det skulle verkligen uppskattas...
 

KariboBorgen

Medlem
26 jan 2013
20
0
1
ånge
Där har du några bilder :) kameran på min telefon är kass så har inte tagit nå nya tyvärr. :/ Och till sommarn ska jag försöka få tag i en vätskekyld arctic cat 440 motor och hinka ner i den eller min andra karibo :) Får se om man ska försöka få tag i en värre matta osv. :)
 

Swiff

Medlem
22 feb 2015
10
0
1
Tror ni att samma elschema för aktiv karibo 90 gäller för 86? Har en 86a men det enda elchema jag hittar är för 90, och det lades upp i den här tråden. Har mailat en annan som har elschema för 86a men han var senast aktiv 2009~. Någon som har en kopia?

Tack på förhand
 

Swiff

Medlem
22 feb 2015
10
0
1
Hej igen. Har en annan fråga. Någon som vet vad det ska vara för längd mellan brytarspetsarna? Har köpt ny brytare men vet ej vad för längd jag ska ha. 86 kariboo
 

Karibo89

Medlem
18 okt 2014
20
0
1
Swiff.
Om du har brytartändning stämmer inte elschemat från -90. Det är nämligen cdi.
Jag har ett elschema från en -89 med brytartändning som jag kan mejla.
Här är brytaravstånd:

http://imgur.com/6qUSrud
Lycka till! :)
 
Last edited:

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Jag hade lite å göra idag så tog å kollade igenom lite elscheman, har för alla årsmodeller utom -90ian.
Det skiljer saker mellan -86an å -89an.
Jag vet tyvärr inte hur man lägger upp sånt här...
Swiff är det nåt särskilt du behöver veta?? Nån speciell kabel/kablar eller nåt annat??
Kom också på att jag har ett elsystem liggande från en skrotad -86a, som är komplett om jag minns rätt...