Aktiv Karibo 1990 Elproblem

le0net

Ny medlem
31 jan 2019
1
0
1
Hedenäset
Hejsan,

Har en Aktiv Karibo CDI 1990 med elproblem. Skotern går jättebra, men får inge lysen alls.

Kopplar jag 12V batteri till kablaget fungerar alla lampor som det ska, men inte via skoterns egna elsystem.
Från magnetspolen så kommer en gul (ström), en brun (jord) och en svart (kortslutning/avstängning) till instrumenterna.
Mäter jag med multimeter mellan gul och brun så får jag ut växelström (AC) mellan 7 och 18 volt beroende på gasen, men får inget lyse. Har bytt voltregulatorn till en ny. Har testat dra gul och brun direkt till lampan utan minsta tillstymmelse av lyse.

Har jag mätt rätt, ska man få ut växelström från magnetspolen? Testar jag likström så är det bara några millivolt som kommer ut.
Vad kan man mer kolla? Kan det vara spolen som är dålig och inte ger tillräckligt med ström, har försökt hitta reservdelar på rinab och skoterdelen utan reslutat, tips var man kan hitta kompletta magneton eller bara spolar?

Funderade på att ta ett litet batteri och ha i verktygslådan fram, koppla in en likriktare från magnetspolen som skulle ladda batteriet och ledkonverta alla lampor, är det nån som gjort nåt sånt?

Leif
 

Micke2

Välkänd medlem
25 sept 2011
132
4
18
Ludvika
En spole ger alltid ACström.
Likriktare behövs inte orginal.

Jag har en Karibo R från 1989. Rotax 277.
Fyra ledare ut ur motorn via en snabbkontakt.

När en kabel hoppade av voltregulatorn hade jag 20v med högre varv TROTS ATT LJUSET LYSTE. H4 lampan levde bara sekunder med dom motorvarven.

Jag kan ha både på hand/tumvärme utan att ljuset lyser sämre med normalt motorvarv. Så den ger rätt bra med A.
Handvärmen kommer ganska fort.

Här är ett elshema:
29081
 
Last edited: