Aktiv Alaska/Panther lång

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Hej !

I väntan på snön tänkte jag fixa lite med Alaskan, Den läcker olja från växelådan ut i band tunneln. Enligt sprängskissen ska där sitta ett lager och en O-ring Så glad i hågen så tog jag ut boggi och demonterade sekundär variator samt lager på variator sidan, men den Förb*** drivaxeln :mad2: vill inte komma lös drar jag den mot variator sidan tar drivhjulet i chassit innan axeln går lös, så den vägen verkar inte trolig. Åt andra hållet går inte heller pga växelåda och lager ? Så då måste jag lös med växelådan. Är det då någon som vet hur ? skruvat lös de tre bultar som håller växelådan till chassit så nu glappar den lite men jag kan inte ta lös skiten. Någon som har gjort detta förut och kan minnas ? Sitter 3 bultar i tunneln in mot växelådan ska dessa tas lös ser ut att vara någon form av lager hållare. Behöver jag ta lös eller räcker det med att sätta dit en ny oring på tunnelsidan ? Bifogat Sprängskissen
 

Attachments

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Har du lossat nr 8 samt 10, 35 etc? Jag skulle tro att du blir tvungen att ta bort växellådan för att drivaxeln skall kunna vinklas ut ur tunneln. Dvs växellådan måste bort även från variatoraxeln.
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
tack för svar, ja dom är lossade men tar jag axeln åt det hållet så tar hjulet (39) i chassit innan axeln är lös.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Du skall dra ut den åt andra hållet, dvs "in i växellådan" så att 8,10 kan tas bort och ut. Börja med att ta loss drivaxellagret nr 8 (sitter en liten torx/insex som låser mot axeln), sedan blir det utrymme att vinkla ut och ned med vänstra sidan först.
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Tagit bort allt på axeln på variator sidan (8 och 10) men då måste väll växelådan bort först som det är nu så tar 8 och 7 se röda ringgen i dvs kan inte trycka axeln längre in än splines på axeln sen tar lagret emot. Lossat som jag skrev tidigare de tre bultar som håller växelådan i chassit samt koppling nr 13 men lådan sitter fortfarande fast i chassit. Sitter tre muttrar på insidan i tunneln som jag förmodar håller lagret på plats, frågan är om de ska lös också eller om något "trillar" lös i lådan då ?214147_2.jpg