AFR Nytro Turbo?

Norrlänningen

Välkänd medlem
4 dec 2010
290
0
16
Gävle
AFR Nytro Turbo (samt tändstift) ?

På tomgång ser jag typ 12,7 och något lägre när jag trycker fullt.
Men när jag åker långsamt efter led, alltså typ 4500-5000rpm så har jag under kortare stunder sett 15,0. Direkt jag gasar upp varven lite så är jag nere på normala nivåer. Trycker jag pluggen så går jag i regel under 12,5.

Vad tror ni? Hur ser det ut för er andra?

Kittet är en MCX 270 och den går perfekt, har klockren tomgång osv.

Vilka tändstift kör ni föresten och vilket gnistgap? Jag tänkte byte då mina är original och har suttit i snart 200 mil. :heh:
 

RobbanSWE

Välkänd medlem
14 jun 2009
563
9
18
Umeå
Är inte säker på detta men tror att detta är samma som lamda värdet men i en annan enhet.
Jag kollar bara lamda och det skall inte vara över 1,0.
Men kan visa höge på tomgången efter som att den kan dra luften bakvägen.
Men som sakt är inte säker.
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Yamaha går mycket snålt, framförallt vid vissa register typ lugn ledkörning.
Och förhållandet du beskriver "långsamt efter led, alltså typ 4500-5000rpm" så kör du utan boost d.v.s. enbart orginal EFI sköter bränsletillförseln och jag har varit med om att det kan vara över 14, närmare 15 i extrema fall. Men så fort turbon börjar ge lite ladd så ska MCX EFI börja ge tillskott och då ska AFR sjunka under 14, redan vid lågt laddtryck, d.v.s lätt acceleration. och vid max acc bör det vara neråt 12.
AFR 14 = Lambda 1
AFR 13 = Lambda 0,9
AFR 12 = Lambda 0,8