Acceptans av dämpare - hållbarhet

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
min gamla rmk har gått 800 mil nu utan att dämparna är rörda, och anser inte att det behövs än på ett tag heller. då är det bara nå budget ryde fx och inte nå värsting saker. dämpare för flera tusen kr st ska klara flera hundra mil, annars är det ingen kvalite
Och du har kört den sen den var ny, och du minns hur dämparna kändes då?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Och du har kört den sen den var ny, och du minns hur dämparna kändes då?
nej, det har jag ju inte, men sen 400 mil och en ägare före. kan ju ha blivit gjort men tror inte det. och på våra andra skotrar har det inte heller varit problem heller. det ska inte behövas efter 50 mil om det är kvalite på grejjerna.
skulle du börja byta/renovera dämparna efter 50 mil om du hade en ny bil? skulle inte tro det, där går dom 20-30 tusen utan problem men på en skoter håller dom inte 50 mil. lika dant på lastbilar med ännu mer vikt, inga problem där heller, bara inse att det är skräp om dom inte är gjorda för att hålla
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
det han försökte säga var nog att om du skulle renovera dämparna nu (om det hade gått) hade du nog märkt skillnad! allt beror på körstil om det är körbart eller inte, därför bildämpare fungerar efter 20000mil också, de har inte samma krav från början. dock ser de nog inte alls fina ut inuti
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Att tillägga är ju att överlag så börjar inte folk märka att dämparna säckar lite förens efter 150mil. Vissa som verkligen använder sin skoter kan ju börja märka betydligt tidigare än så men många kan även avverka 2-250mil innan dämparna börjar mattas av tidigt.
Vill man ha maximala prestanda så kan man ju göra det i samband med första service.
Dessa värre dämpare går ju iaf att byta olja i och då fungerar de betydligt bättre än de gjorde när de var nya. I en bil kostar det ju lätt 12-14tusen för att byta dämpare och jag känner många som fått göra det efter bara 6-7000mil
En skoter som har gått 1000mil brukar ju kunna vara rejält sliten medans en bil med 25000mil på mätaren kan kännas lätt begagnad.
 

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
Ja, ingen behöver skriva om geggiga dämpare något mer. Dom flesta har nog förstått att dämparna verkligen ser ut så efter 50mil. Men frågan är ju hur rimligt det är att acceptera det?
Det hela handlar ju om att tillverkaren först bildar en ide om vad för typ av produkt dom vill erbjuda, därefter sätter dom priset, baserat på hur marknaden ser ut. Först efter det börjar produktion och där letas i varje skrymsle efter kostnadsbesparingar.
Självklart kan dom få ytorna perfekta, välja rätt olja, rengöra, försluta och trycksätta på rätt sätt. Det kan dom till samma pris, det vore ju värt det även om slutpriset på släden blev någon tusenlapp dyrare.
Men så länge åf får in sina extra slantar på renoveringen så klagar inte dom på tillverkarn. Å vi som köper pungar bara upp pengar utan att klaga...
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Att tillägga är ju att överlag så börjar inte folk märka att dämparna säckar lite förens efter 150mil. Vissa som verkligen använder sin skoter kan ju börja märka betydligt tidigare än så men många kan även avverka 2-250mil innan dämparna börjar mattas av tidigt.
Vill man ha maximala prestanda så kan man ju göra det i samband med första service.
Dessa värre dämpare går ju iaf att byta olja i och då fungerar de betydligt bättre än de gjorde när de var nya. I en bil kostar det ju lätt 12-14tusen för att byta dämpare och jag känner många som fått göra det efter bara 6-7000mil
En skoter som har gått 1000mil brukar ju kunna vara rejält sliten medans en bil med 25000mil på mätaren kan kännas lätt begagnad.
vem fan betalar 12-14 tusen kr för att byta dämpare på en bil?, är ju bland det simplaste att göra oavsett macpherson upphängning eller inte. i en bil märks det ju snabbare när en dämpare är dålig, DÅ börjar det gunga, det gör det aldrig i en skoter.
bara inse att man inte ska behöva renovera efter 50 mil, då får man hitta på något annat, antingen byta tillverkare eller börja ställa krav på tillverkarna
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
vem fan betalar 12-14 tusen kr för att byta dämpare på en bil?, är ju bland det simplaste att göra oavsett macpherson upphängning eller inte. i en bil märks det ju snabbare när en dämpare är dålig, DÅ börjar det gunga, det gör det aldrig i en skoter.
bara inse att man inte ska behöva renovera efter 50 mil, då får man hitta på något annat, antingen byta tillverkare eller börja ställa krav på tillverkarna
ASA är vell de enda som hävdar att dom har renoveringsfria dämpare då dom aldrig tillåter det skapas ett undertryck i dämparn vad jag förstått. Provade dom på min RS å för min körning dög dom bra i framvagn men inte i boggien, så där har dom lite att utveckla på.

Sen att man får byta olja i dämparn var 50mil, so what?? Det är förslitningsvara, spelar ingen roll vilken dämpare du kör med. Ju bättre kvallisort på dämparen som typ öhlins destå känsligare är det då de är betydligt bättre precison i dom är exempel KYB. det är en del på skotern som får ta enormt mycket stryk, hört många som provat att köra med LHM olja i dämparna, ska tydligen hålla bättre status på oljan längre då, men dock bara för smiska ledsyfte. Den är för tjock för KYB dämparna som iaf sitter på RS då där ska man köra på en 3w olja och LHM håller typ 9, Lhm oljan ändrar inte tjocklek beroende på temp heller. Det är den oljan Citroen kör med i sina dämpare på bilarna.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Sen att man får byta olja i dämparn var 50mil, so what?? Det är förslitningsvara
Det där var det sämsta jag har hört. Du måste vara den perfekta kunden för en ÅF!

"Min skoter måste byta rem var 40nde mil , men det är lugnt för det är ju en förslitningsvara!"
"Min matta förlorade alla kammar efter 100mil, förslitningsvara!"

För i helvete , köper jag nånting för 140,000 så ska grejjorna hålla mer än 50 mil PUNKT.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Dämparen är ju inte trasig för att oljan är skitig efter 50 mil! Det är så det är på en prestanda dämpare, spelar ingen roll om det är en skoter eller en cross. Sen måste man förstå att en bildämpare lever ett betydligt lungnare liv på en slät väg än en cross eller skoterdämpare. Går inte att jämföra!
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Nope aldrig påstått att den är trasig heller , men 50 mil anser jag fortfarande är alldeles för lite för att man ska "måsta" lämna in den för att renovera/byta olja osv.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Dämparen är ju inte trasig för att oljan är skitig efter 50 mil! Det är så det är på en prestanda dämpare, spelar ingen roll om det är en skoter eller en cross. Sen måste man förstå att en bildämpare lever ett betydligt lungnare liv på en slät väg än en cross eller skoterdämpare. Går inte att jämföra!
inte alla som har asfalterat upp till dörren, skulle säga tvärs om, bildämpare har det betydligt mycket hårdare
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nope aldrig påstått att den är trasig heller , men 50 mil anser jag fortfarande är alldeles för lite för att man ska "måsta" lämna in den för att renovera/byta olja osv.
Du behöver inte lämna in den, den kommer ju funka länge till...
Men vill man ha max prestanda ur grejerna så är det en bra ide...

Gnäller du över att du måste justera remspänning några ggr per år också, eller är du en sån som aldrig gör det?

Ser inget problem med detta...
Är man rädd om grejerna och vill ha max prestanda så renoverar man sina dämpare.
Tycker man det är onödigt, fine...
Kör då 5-10 år tills dämparen är slut och sätt dit nån random piratdämpare. då en original är för dyr...
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
Byter ju till å med olja efter 4h på en downhillcykel å då har jag riktiga grejer där med. Olja är förslitningsvara vad de än sitter i motorolja, växelådsolja, transmissions olja osv. Om du tycker 50mil är lite sätt osiloskop eller vad de nu heter på fjädringen så kan du räkna antalet slag den får göra ! Kör du 500mil innan du byter olja i kedjehuset eller diamondriven om du nu har arctic. 10h på den sen är oljan grå å dags å byta.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Gnäller du över att du måste justera remspänning några ggr per år också, eller är du en sån som aldrig gör det?
Klart jag gör det, då måste jag inte lämna ifrån mig maskinen alt. Skruva lös nånting för att skicka in dem... Anser fortfarande att dämparna ska kunna hålla hög prestanda genom en hel säsong...
Visst är man en lapp och kör 1000-1500 mil säsong så blir det andra premisser...men för mina ca. 150 mil /säsong tycker jag att jag inte ska behöva lämna in dem på renovering...
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
du behöver ju inte? men är att rekommendera om du ska ha ut max prestanda ur dina dämpare.

kom att tänka på den här tråden när jag rullade iväg med bilen imorse, -15 å dämparna kändes stenhårda första biten
 

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
Jo man måste lämna in dämparna efter 50 mil. Kompisens Backcountry säckade ihop totalt, gick inte att köra. Och det är fullkomligt värdelöst. Dom som försvarar hur det ser ut idag verkar vara ganska naiva. Att det skulle handla om att "ta hand om grejorna" eller "vill man ha max prestanda så" är skitsnack. Tillverkarna KAN göra bättre ifrån sig, välja rätt olja osv. Det är upp till vi som handlar att ställa krav! Visst 1000 mil är orimligt, men ett par hundra.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Vi snackar inte om att man måste byta olja för att dämparna ska hålla en säsong. Det behöver man inte...
Säckar dämparen ihop efter 50 mil är något annat fel...
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Gnäller du över att du måste justera remspänning några ggr per år också, eller är du en sån som aldrig gör det ?
Justera remspänning görs vart 20:e år , vare sig det behövs eller inte !:bigsmile::bigsmile::bigsmile:

Det finns ett enkelt sätt att slippa bekymra sig över renovering av dämpare ;

Köp en likadan BR som min !
Den känns ofjädrad vare sig dämparen är ny eller utsliten !
Sådär , problemet löst !