ACCELERATIONSTEST YAMAHA NYTRO STOCK 127 HP VS MCX TRIM 270 HP

Hej,

Här kommer lite skön accelerationsdata då Erik Marklund och underteckand testar en stock Yamaha Nytro 127 Hp - 2012 mot en MCX trimmad Yamaha Nytro 270 Hp -2008.

Platsen är Piteå / Altersbruk, ute på en åker med ca 60 cm lössnö.

Till vårt förfogande har jag tagit med en avancerad testutrustning, Video Vbox som jag erhåller precis alla data med i realtid och även i filmformat.

Först helt original, med 127 Hp:

http://www.youtube.com/watch?v=ScWirb2ImuY

Sedan MCX trim med 270 Hp

http://www.youtube.com/watch?v=F0L_pKVwJ1A

Yamaha Nytro 2012 128 hp stock acceleration chart.jpg


Yamaha Nytro 2008 270 hp turbo acceleration chart.jpg

Med vänlig hälsning

Niklas Ohlsén

RIB EXTREME RACING
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
De går inte lägga kurvorna på varann?
Detta test skulle va kul att jämföra om båda hade i princip maximalt med fäste dock är de oftast detta ett normalt före men ändå.
 
Hej Stecka,

Jag och Erik kommer med mer info inom kort och även acc kurvor som går i varandra
Vi har testat ett flertal modeller under samma förutsättningar och det tar verkligen myten ifrån en del modeller avseende prestanda, medans andra överraskar:bigsmile:

Mvh Niklas

RIB EXTREME RACING
 

RobbanSWE

Välkänd medlem
14 jun 2009
563
9
18
Umeå
Hej

Körde min första riktiga tur men en Nytro xtx mcx 270 igår :)
Och nu vet jag vad lagom är !
Den går så otoligt bra sitter bara och ler hela tiden.
Så ni som har en Nytro beställ turbo.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Hej

Körde min första riktiga tur men en Nytro xtx mcx 270 igår :)
Och nu vet jag vad lagom är !
Den går så otoligt bra sitter bara och ler hela tiden.
Så ni som har en Nytro beställ turbo.
Det värsta är att man blir van den också.
Första provturen jag hade med min trodde jag att jag skulle skita i byxorna, hade så mycket adrenalin i kroppen att jag knappt kunde prata begripligt efteråt.

Nu känner man mera: Går den inte bättre än såhär? Är det ngt fel på den??
...ända tills man jämför med ngt annat, typ en 150-hästars tvåtaktare. ;)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Ja 100hk till skulle inte skada :)
Nej, det ör sant! :)

Samtidigt ska jag tillägga: Provade en std Nytro förra säsongen.
Insåg att den skoter jag provade vintern -08 tyckte jag gick bra. Visst, den saknade kanske lite på toppen, men upp till 100km/h var den helt ok.
Provade exakt samma maskin förra året igen-den var så bedrövligt slö att det kändes som den var totalt död efter 50km/h!! Visst, direkt från 0 hände det lite grann-men det var ju över lika fort som det började.

Nej, en n/a Nytro är inte aktuell i min tankevärld längre...det är ngt man utgår från om man ska bygga om ngt! :)
 

Norrlänningen

Välkänd medlem
4 dec 2010
290
0
16
Gävle
Igår körde jag för första gången min MCX 270hk Nytro med en (för min maskin) korrekt variatorsetup och det är en upplevelse jag nog aldrig kommer att glömma.
Min Assault RMK känns bara så otroligt slö i jämförelse. :heh:
 
Last edited:

Norrlänningen

Välkänd medlem
4 dec 2010
290
0
16
Gävle
Och vad är rätt variatorsetup ?
Med rätt variatorsetup menar jag inte någon universell lösning som är rätt för alla som åker 270hk-Nytro. Jag spenderade gårdagen hos NTC i Arvidsjaur där dom hjälpte mig att ta fram en setup som kändes mycket bra med den drevning och matta som jag har idag.

:)