AC till DC, Konvertering

KillerBoo

Medlem
23 nov 2015
34
0
1
Värmland
Eftersom kablarna i hela elsystemet på min Formula MXLT lämnar en hel del att önska, bla i form av hela, oärgade och isolerade kablar men även belysningsmässigt (vill ha LED) och funktionsmässigt (mycket mysko som händer när man sätter växlar mellan hel/halvljus, varvräknare som inte funkar osv) tänkte jag helt sonika bygga om "förbrukarsidan" av elsystemet från AC till DC och alltså riva ut allt som har med ljus och instrument att göra och dra nytt. Allt från första kontakten från ljusspolen till likriktare, sp.regulatort och via ett batteri till respektive förbrukare. Eftersom skotern inte har elstart finns heller ingen likriktare i befintligt elsystem, behöver därför skaffa antingen en kombinerad likriktare/spänningsregulator eller alternativt endast likriktare att montera efter bef spänningsreg.
Nån som vet utspänningen fr spolen? Effekten ska ju vara 160w, men hur hög kan inspänningen till regulator kunna tänkas bli?
Vad mer behöver jag tänka på? Nån som gjort nåt liknande och har råd o tips? Eller rent av avråder fr en sådan operation?
Tändningssystemet i sig är väl helt skilt från övrigt så den biten ska väl inte behöva åtgärdas?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Toppvärde på spänningen från spolen när den går obelastad kan bli uppåt 100-150 V.
Tänk på att om du ska få ut någon vidare effekt vid DC så krävs en helvågslikriktare, och det innebär att lysspolen måste vara helt fri från jord.

Bästa lösningen är nog att hitta en hopbyggd helvågslikriktare och regulator, t ex en sådan som sitter på Polaris och Arctic EFI från första halvan av 90-talet eller vilken som helst japansk mc med enfas laddspole från 80-talet. Bra regulatorer finns också på en del utombordsmotorer, små "kommuntraktorer" och liknande. Dock kräver de ett batteri att samarbeta med för att spänningen ska bli stabil, och jag är inte säker på att de klenaste regulatorerna tål strömmen som handtagsvärmarna drar.

Enklast är dock säkert att skaffa fram ett elschema för skotern och rusta upp originalelsystemet så det fungerar som det var tänkt från början.
 

KillerBoo

Medlem
23 nov 2015
34
0
1
Värmland
Tack för svar.
Jo, helt klart är den lättaste vägen att gå att ställa in sig på original. Det löser dock inte det irriterande problemet med att ljusstyrkan varierar med varvtalet och att jag vill ha möjlighet till ljus även med motorn avstängd.

Skulle det alltså inte funka att koppla en helvågs likriktarbrygga enl bif schema?
 

Attachments

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det är en bra början, men det behövs ju en spänningsregulator också. Och en likriktarbrygga med inbyggd regulator brukar ha två av dioderna ersatta med tyristorer, sen finns det också en mätkrets för att trigga eller icke trigga tyristorerna beroende på hur hög likspänningen är för tillfället.
 

KillerBoo

Medlem
23 nov 2015
34
0
1
Värmland
Oops, glömde visst att skriva in att vxlspänningen först går via den befintliga spänningsregulatorn på skotern, sedan till diodbryggan... Mea culpa :) Utgående likspänning sedan via ett batteri vidare till lampor utan att ha kontakt med växelspänningens jordplan någonstans

Skulle det funka att göra på det viset?
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Det funkar med original regulatorn
Så har jag haft kopplat i 10år
160watt det är ca13.5 ampere på 12 volt
Kjell co har en 25 Ampères likriktare för 39 spänn
Blir kanon och köra det över batteri så blir
det ren fin likström som är glättad.
Ja skipa som du beskriver växelströmmens jordplan det blir bra.
Glöm inte å skruva fast likriktare
I plåt för kylningen skull.
Kolla ochså så att likriktaren är död i höljet så att säga
Så det inte blir kortis med att skruva den i chassi.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det är inte säkert att det är så lyckat att reglera på växelströmssidan. Många växelströmsregulatorer klipper nämligen bara den ena halvperioden på växelspänningen, och om man skickar in den sönderhackade spänningen i en likriktare kan toppvärdet på likspänningen bli otrevligt högt ändå. Någon gång när jag hinner (knappast före nyår) och har oscilloskopet framme kan jag försöka ta några bilder på hur kurvformen kan se ut.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Laddning_scm.PNGLaddning_princip_.pngNej, om det är en växelströmsregulator med tyristor i så fungerar den inte alls för likström. Beroende på polaritet kommer den antingen inte att reglera alls, eller också tänder tyristorn och kortsluter spänningen helt och hållet så länge det matas ström från likriktaren, dvs följden blir att lyset kommer att blinka till en gång vid start och sedan är det mörkt tills du har stängt av motorn och startat om, då blir det en ny blink.

Skickar med ett par schemaexempel på likriktare + regulator för likströmssystem ihop med svänghjulsmagnet.
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Regleringen i spänningsregulatorn på snöskotrar
Regleras på växelströmssidan
Och på dom skotrar med elstart så finns en extra utgång på
Spänningsregulatorn där det går över en diod som tar bort
Ena halv perioden (halvvägs likriktning) och sen vidare till batteri
Man förlorar ca0.7volt med halvvägs likriktning
Helvågslikriktare är att föredra tycker jag alla fall.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det stora nackdelarna med halvvågslikriktning är att man bara utnyttjar varannan halvperiod i växelspänningen, samt att lysspolen blir belastad med likström vilket gör att järnkärnan blir magnetiskt mättad och en del av den energi man annars hade kunnat få ut i elektrisk form går åt till att värma upp järnet istället.

Halvvågslikriktning för batteriladdning används på skotrar där DC-systemet enbart används för elstart, och där man inte behöver ta ut mer ström ur likriktaren än vad som behövs för att underhållsladda batteriet. Samma lösning hittar man på t ex riktigt billiga EU-moppar och åkgräsklippare med elstart. Om det finns DC-krävande prylar som ska vara igång under körning, så har man alltid helvågslikriktning.
 

KillerBoo

Medlem
23 nov 2015
34
0
1
Värmland
Usch, det verkar inte bara vara att "bara"....
Får försöka få tag på en kompl enhet med likriktare/regulator...
Eller har du nåt förslag på komponenter som funkar ihop?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Sikta på en komplett enhet - vare sig den nu kommer från en skoter, utombordare, MC eller något annat. Som sagt, spänning som är reglerad med en regulator för AC-system är inte lämplig att likrikta, och en sådan regulator fungerar troligen inte alls på DC-sidan av en likriktare.

Om du får tag på en komplett regulator/likriktare från en maskin med trefaslindad stator, så bör den fungera bra i det här fallet om du helt enkelt kopplar in din lysspole till två av likriktarens tre faser. Vid enfasdrift med en likriktare som är avsedd för trefas, är det förmodligen mer viktigt än annars att man har ett batteri i bra skick inkopplat för att spänningsregleringen ska fungera bra. I brist på batteri kan man i nödfall använda en stor elektrolytkondensator.

Schemaexemplen jag postade förut kommer från verkstadshandbok för diverse 400-550 cc Kawasaki MC från tidigt 80-tal.
 

Gudrun

Aktiv medlem
22 feb 2015
67
0
6
Jag köpte förra året en från Kjell co har en 25 Ampères likriktare för 39 spänn

som någon annan skrev tidigare ett litet tips är att köpa en kondensator på 16 eller 20 volt och

100 mikrofarad och koppla + på kondensatorn mot likströms +

och sedan ( - ) på kondensatorn mot ( - ) likströmen

för då kommer du och få en mycket mer stabilare ström

jag kopplade in avgastempgivare så ser jag om skotern går för magert ( Bensin )

ja eller hur varma avgaserna är...

en rolig grej bara:) på en summit 00
 

Gudrun

Aktiv medlem
22 feb 2015
67
0
6
OBS ... glömde skriva att

( - ) från likströmmen skall man Inte skruva i gjord på motor eller chassit,,,,,

då blev det typ bara 3 volt som komm ut ur likströmmen ...

mvh Magnus...
 

KillerBoo

Medlem
23 nov 2015
34
0
1
Värmland
Oki, det lutar åt att använda en kompl enhet om jag hittar en i närheten. Annars får det bli ett test med bef regulator och en brygga från Kjell kompletterad med en kondensator.
Gudrun: Eftersom mitt elkunnande är begränsat till båt med inombordare har jag inte behövt tänka så mycket på skillnader mellan jord och minus... Likström är ju plus o minus och kan kopplas med pos eller neg jord men du gjotde mig lite tveksam med slutet av ditt inlägg; Att man inte ska koppla ihop vxlströmsjord med jord/minus på likströmssidan har jag förstått men... blir dom inte ihopkopplade genom din avgastempgivare??
Vidare, länge sen jag tittade på en kondensator men... Är en konding verkligen "polberoende"?
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Du skulle väl ha ett batteri med
Då får du fin glättad likström
Ingen mening och göra det för omständigt
Om du inte skulle ha haft batteri så kan man ta en
Kondensator för att få renare\glättad likström
Men den är mera ren\glättad över ett batteri
Är det en elektrolys kondensator är den polaritetsberonde
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Låt säga så här:
Man får bara ha jordförbindning från EN nod i elsystemet, när man har helvågslikriktare. ANTINGEN ena polen på växelströmssidan ELLER minus på likströmssidan. Råkar man ha jordförbindning på flera ställen så blir följden att ena halvperioden av spänningen från lysspolen kortsluts via en av dioderna i likriktarbryggan.

Beträffande kondensatorer så är alla kondensatorer som har tillräckligt hög kapacitans och små mått för att vara användbara här s k elektrolytkondensatorer, och de är polaritetsberoende.
De 100 uF som nämndes tidigare gör varken till eller från, en tumregel för att dimensionera glättningskondensatorer är 1000 uF per A vid helvågslikriktning, minst 3 gånger mer vid halvvågslikriktning. Om man har ett batteri så kan det mer eller mindre ersätta kondensatorn.

Många avgastempmätare är rent passiva instrument med termoelement som inte kräver någon strömförsörjning. Det enda som kan ställa till problem med en sådan är om instrumentbelysningen skulle vara jordad till instrumenthuset.