AC T660 Turbo

357s

Medlem
21 jan 2015
43
0
6
St Skedvi
Hur är dessa maskiner att dra med pulka bakefter? Tänker på turbon som det sägs vara ketchup effekt på. Eller är det en kanon familje touring? :)
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
inga problem att dra pulka, är som en vanlig maskin tills du trycker fullt..
är det eftermonterad turbo?
 

357s

Medlem
21 jan 2015
43
0
6
St Skedvi
Kollar runt lite bland tänkbara alternativ nu när det är dags att byta upp sig till en 4taktare och funderade just på turbo modellen på 660in. Blir ju mest led. Tror denna skulle kunna vara en bra kandidat för familjeutflykter isåfall. Några kända fel på dessa modeller man ska kika extra noga på? :)
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
660 motorn är en bilmotor ursprungligen
Inga kända fel på dom vad jag vet
Det sitter lite klena axlar i boggin till stötdämpare fäste som brukar bli krokig
Finns och köpa bättre i silverstål för 800 spänn av varmaste i Östersund
Den jag har drar ca 1,7 lit milen
 

357s

Medlem
21 jan 2015
43
0
6
St Skedvi
Vilka modeller är det som har 80 hk? Vanliga 4-stroken, den första som kom den har väl 44 hk om jag minns rätt men sen har jag läst om turbomodellen som fanns med 80 samt 110 hk? De som jag har sett har endast 110 hk.:confused:
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Vilka modeller är det som har 80 hk? Vanliga 4-stroken, den första som kom den har väl 44 hk om jag minns rätt men sen har jag läst om turbomodellen som fanns med 80 samt 110 hk? De som jag har sett har endast 110 hk.:confused:
Bearcat 660 fanns också med (en helt annan) turbo och den hade 80 hk.
 

357s

Medlem
21 jan 2015
43
0
6
St Skedvi
Dom är ju otroligt prisvärda om man ska låta det styra. Alltid skönt med låg bränsleförbrukning. Men hittar inga tester om dom förutom sledtrax som skrivet en artikel, men ingen annan tidning?
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Den berarcaten jag har är på 80hk
Det togs fram ett turbo Kit med dekaler av MC express
Jag har ingen erfarenhet själv av utan turbo
Det enda jag vet av dom utan turbo är att dom är nere runt 1 liter milen
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Dom är ju otroligt prisvärda om man ska låta det styra. Alltid skönt med låg bränsleförbrukning. Men hittar inga tester om dom förutom sledtrax som skrivet en artikel, men ingen annan tidning?

Jag har en hög gamla tidningar och den fick rätt bra test när det begav sig. Den generationen AC var mycket komfortabel och jag vill minnas att det enda kruxet egentligen var att boggin behövde kopplas med en kloss när man åkte två på den - något AC fixade efter någon årsmodell.

Turbon på 110 hk upplevdes trevlig och faktiskt ganska snabb för att "bara" ha 110 hk.

Det man främst tänker på är hur tysta de är, man hör nästan inte motorn utan det är fraset av skidorna mot underlaget samt mattljud som hörs mest...
 

357s

Medlem
21 jan 2015
43
0
6
St Skedvi
Har läst en del på amerikanska forum om den. Verkar helt klart trevlig touring maskin om man inte har bråttom. Frågan är ju hur mycket kan man pressa upp den i? Egentligen orelevant då det oftast går rätt sakta efter led.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Tja, vi har hastighetsbegränsning på 70 km/h i Sverige så det är ingen som helst fara med den saken. Jag gissar att den gör cirka 100 knyck eller strax därunder.

Och 660T är rätt snabb faktiskt... finns i en version med Öhlinare runtom dessutom.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Du tänkte vridmoment? Nej, men en turbo brukar ha gott om den varan.

Det fina med dessa skotrar är att de aldrig är buskörda. De vanliga fanns i uthyrningar, turbon oftast hos privatägare som körde försiktigt...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Har haft några olika varianter. De är väldigt tunga, men som ledmaskin känns det inte så mycket. Om man skall skjutsa så är det ett måste med en bra dämpare, de har overload extra fjädrar, men blir gärna gunghästar med dem inkopplade. Passageraren sitter väldigt långt bak, därav detta. En 110hk är de som du skall satsa på utan tvekan. Bra kraft å bränslesnål. Aldrig några problem, se bara till att oljan är bytt en gång om året. Hade senast en bearcat 2007a med den motorn, var bra till det mästa, bättre att dra med och skjutsa/lasta. Fast touringen är mera lill-lull å lite smidigare.
 

357s

Medlem
21 jan 2015
43
0
6
St Skedvi
Uppföljning: Det blev slutligen en AC T660 Turbo Touring från 05. Gått 560 mil. Väldigt pedant skött. Ska bli kul att testa ordentligt sedan!